Kenyataan Media Peguam Besar  Negeri Susulan Arahan  KM Hajiji Berhubung 40% Hasil Sabah Di Mahkamah

Kita sedia maklum, semalam Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor ada mengeluarkan kenyataan, bahwa beliau telah mengarahkan peguam besar  negeri agar membuat semakan sekiranya ada undang undang negeri yang tersesat atau bertentang hingga menyukarkan proses selanjutnya. Seperti link dibawah :-

Tiada Kompromi 40 Peratus Hasil Sabah, GRS Terus Menuntut


Datuk Nor Asiah Binti Mohd Yusof, Peguam Besar Negeri mengulangi dedikasi teguh untuk menjaga hak perlembagaan Sabah, khususnya berkaitan pemberian khas 40% Hasil Bersih seperti yang termaktub dalam Perkara 112C dan 112D Perlembagaan Persekutuan. Jabatan Peguam Negara telah mengambil bahagian secara aktif dalam semua perbincangan berkaitan perkara ini bersama-sama Kementerian Kewangan Sabah dan Kerajaan Persekutuan.

Pendirian kami adalah selaras sepenuhnya dengan kenyataan Ketua Menteri Sabah baru-baru ini yang mengesahkan keazaman Negeri untuk menegakkan hak perlembagaan dan akan berterusan dalam memperjuangkan semua hak Sabah seperti yang digariskan dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

Jabatan Peguam Besar Negeri  telah memainkan peranan penting dalam rundingan ini, memastikan bahawa tuntutan undang-undang dan perlembagaan Sabah diwakili dengan berkesan. Usaha konsisten kami tertumpu pada memastikan Kerajaan Persekutuan mematuhi formula perkongsian hasil yang digariskan dalam Perlembagaan Persekutuan. Ini termasuk mendapatkan pampasan untuk “tahun-tahun yang hilang” dari 1974 hingga sekarang apabila tiada semakan geran khas itu berlaku.

Mengenai prosiding undang-undang yang dimulakan oleh Persatuan Undang-undang Sabah (SLS), kami menghormati hak mereka untuk mendapatkan semakan kehakiman mengenai perkara ini kerana litigasi kepentingan awam adalah penting untuk menegakkan kedaulatan undang-undang dan memastikan keadilan yang adil. Sementara itu, Jabatan Peguam Besar Negeri  akan mengambil langkah-langkah yang perlu untuk membetulkan mana-mana kenyataan sesat yang menyimpang daripada kedudukan jelas dan rasmi Negeri.

Tanpa mengira keputusan di Mahkamah Rayuan, Sabah mengekalkan tuntutan rasminya supaya Kerajaan Persekutuan memenuhi kewajipan undang-undang dan perlembagaan berhubung pemberian khas itu. Hak kewangan ini, yang berakar umbi dalam rundingan pra-pembentukan Malaysia dan termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, adalah hak Sabah yang tidak boleh dirunding.

Jabatan Peguam Besar Negeri memberi jaminan kepada rakyat Sabah bahawa kita akan meneruskan usaha kita yang tidak berbelah bahagi untuk semua hak yang diberikan oleh Negeri di bawah Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dan Perlembagaan Persekutuan.

DATUK NOR ASIAH BINTI MOHD YUSOF Peguam Besar Negeri

Tinggalkan komen

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog di WordPress.com.

Atas ↑