Cabut Bendera GRS Tukar Dengan Bendera PH – Kerja Moron (Video)

Tidak perlulah kita sebutkan di mana lokasi ini sebab saya tanya tadi ada yang delete maklumat yang diberikan. Tidak apalah! Takut lah tu.

Cuma nampak sangat penyokong-penyokong pembangkang atau Pakatan Harapan atau sebenarnya Parti Warisan sebab ada juga kes yang melibatkan Parti Warisan. Dimana mereka membuang atau mencabut bendera GRS dan digantikan dengan bendera parti mereka.

Kalau seorang perseorangan yang bertindak mencabut bendera lawan kira normal lah, sebab mungkin waktu itu dia terlalu bersemangat untuk menang. Tetapi kalau sudah melibatkan sekumpulan besar penyokong parti dan terdiri dari lelaki dan perempuan dewasa tetapi mencabut bendera parti lawan, ini sudah keterlaluan dan memalukan.

Datang secara berkumpulan dan perlahan-lahan mencabut bendera GRS lalu digantikan dengan bendera Pakatan Harapan. Miskin adab lah tu kan.

Bayangkan itu belum berkuasa sudah sesuka hati melakukan perkara yang salah di sisi undang-undang. Kalau sudah berada di dalam kuasa, agak agak apa yang mereka tidak boleh lakukan?

Yang lucunya kalau ya pun kan bawalah bha batang bambu sendiri, jangan ambil bambu orang lain. 😂

STAR Cabar Warisan Tunjuk Laporan Tuntutan Ke Atas MA63

Sememangnya STAR konsisten menuntut eleman dalam perjanjian Malaysia 1963. Terutamanya Presiden STAR Jeffrey Kitingan kerana taksub mengangkat perjuangan perjanjian Malaysia 1963 beliau telah ditangkap dibawa ISA.

Berbanding Warisan apa yang mereka telah lakukan dalam tempoh dua tahun setengah menjadi kerajaan negeri Sabah?

Seperti kenyataan dibawah, cuba tunjukkan laporan kemajuan berhubung tuntutan Warisan ke atas perjanjian Malaysia 1963?

KOTA KINABALU: Parti Solidariti Tanahairku (STARSabah) menegaskan bahawa Sabah telah memperoleh beberapa kemenangan yang ketara dalam perjuangan panjangnya untuk MA63 sekarang setelah kerajaan persekutuan mengambil langkah untuk memenuhi kewajipan dibawah perjanjian itu.

Naib Presidennya Kenny Chua dalam satu kenyataan berkata Sabah kini dalam halatuju melangkah ke arah mendapatkan sepenuhnya hak negeri.

“Perjuangan ini yang menjadi teras perjuangan kami bukan hanya berlaku beberapa tahun lalu. Tapi telah Kami perjuangkan hak-hak Sabah dibawah MA63 ini selama lebih 40 tahun. Sepanjang tahun-tahun itu, begitu banyak perkara yang telah berlaku dan akhirnya suara kami telah didengari. oleh kerajaan persekutuan”

“Terima kasih kepada presiden kami Datuk Seri Panglima Dr. Jeffrey Kitingan yang konsisten dan gigih dalam memperjuangkan semua ini kepada rakyat Sabah.

Kita kini telah mencapai tahap di mana kita dapat melihat sedikit cahaya di penghujung terowong. Jika bukan kerana beliau, kita tidak akan berada pada tahap ini dimana kerajaan persekutuan mendengar, peduli dan mengambil langkah untuk menunaikannya,” katanya.

STARSabah dikritik oleh parti pembangkang WARISAN berhubung pendirian semasa Kitingan mengenai MA63.

Beliau dan pihaknya sebelum ini menyokong Perjanjian Malaysia baharu hanya untuk mengisytiharkan perkara ini “tidak relevan” di parlimen baru-baru ini dengan alasan kerajaan persekutuan telah mengambil langkah untuk memenuhi kewajipan di bawah perjanjian itu.

Menurut Chua, pusingan U parti itu tidak seharusnya dipolitikkan.

“Bagi saya, keputusan yang penting kami telah lama berjuang supaya kerajaan persekutuan mendengar suara kami dan memenuhi kewajipan yang termaktub dalam MA63.

Kini mereka telah mendengar dan mengambil langkah untuk melakukannya. Sekurang-kurangnya, kami mempunyai sebab untuk bersyukur kerana ada kemajuan telah dicapai,” katanya.

*Beliau mencabar WARISAN untuk menunjukkan fail laporan mereka mengenai perjuangan mereka dalam memperjuangkan MA63.

“Apa yang dilakukan oleh pemimpin Warisan seperti Shafie dan Azis Jamman selama bertahun-tahun dalam Umno pada MA63?

Jangan lupa parti itu berkuasa pada masa itu malah Shafie juga naib presiden. Adakah mereka bercakap tentang hak Sabah di bawah MA63?,, atau adakah mereka hanya memperjuangkan orang Melayu sebagaimana mereka berada dalam Umno” soalnya.

Sebaliknya, beliau berkata Kitingan sentiasa konsisten malah telah diletakkan di sebalik jeriji besi sebagai cara untuk menutup mulutnya.

“Beliau adalah seorang lelaki yang mempunyai hati yang telus untuk rakyat Sabah dan telah banyak berkorban untuk negeri ini.

Kami tahu perjuangannya masih belum selesai.

*“Warisan mungkin cuba tampil seolah-olah mereka berjuang untuk MA63. Tetapi jangan lupa bahawa kesedaran itu mula-mula dicipta oleh Datuk Seri Dr Jeffrey.

WARISAN boleh mengkritik beliau semahu-mahunya. Tetapi orang ramai tahu siapa pejuang sebenar dan percaya pada pengalaman dan kebijaksanaan beliau dalam mendapatkan kembali hak Sabah sepenuhnya, dengan cangkuk atau dengan curang,” kata Chua.*

Tamat

Wakil Kerajaan Sabah GRS Ke Kota London Bagi Menyemak Semula Perjanjian Malaysia 1963

Hari ini 20hb Jun 2022 rombongan kerajaan Sabah GRS ke Arkib Nasional di Kota London bagi menilai balik draf atau catatan sebelum perjanjian Malaysia 1963 dimeterai di antara Sabah, Sarawak dan Semenanjung atau Malaya pada waktu itu.

Kelihatan pemimpin daripada parti Bersatu, STAR, PBS dan USNO.

Pertama kali admin nampak draft dokumentasi perjanjian Malaysia 1963.

Catatan seperti mana gambar diambil dari pihak yang terlibat , termasuklah suara dari rakyat Sabah dan Sarawak pada waktu itu.

Selepas kajian di atas, hasilnya akan dibentangkan diperingkat kabinet kerajaan negeri Sabah. Sekaligus dicarikan jalan bagaimana tuntutan akan di jalankan. Adakah melalui perundingan atau menggunakan undang-undang hingga ke peringkat antarabangsa.

Apa yang pasti sehingga hari ini perjanjian 1963 atau 20 perkara yang ada didalamnya tidak dimasukkan dalam perlembagaan Malaysia.

Jafry Ariffin Kau Tu Yang Patut Tinggalkan UMNO Jangan Selamanya Jadi Badut

Bila KMDR UMNO aka badut UMNO berkata kata maka yang hanya kita rasakan adalah sebaliknya iaitu minta nafsu dan kegagalan mereka dilupakan agar mereka tetap berada di dalam kuasa, sedangkan tidak memperjuangkan hak hak Sabah seperti yang sedang diperjuangkan oleh GRS hari ini.

Ironinya BN atau sebenarnya UMNO enggan terlibat secara langsung dengan GRS sebaliknya hanya ingin dikenali sebagai GRS dan BN. Nampak tak?

GRS yang diketuai oleh Bersatu tidak hanya memperjuangkan hak hak Sabah tapi juga berusaha keras menjadikan Sabah setanding dengan negeri negeri lain di Semenanjung walaupun tidak memiliki sumber alam seperti mana Sabah dan Sarawak.

Tidak tamak kah, kalau pemimpin UMNO yang sudah kantoi mencuri wang rakyat di Mahkamah tapi tetap ingin di angkat sebagai Perdana Menteri dan Ketua Menteri Sabah? apa faedahnya menyokong parti yang jelas mempertahankan pemimpin pemimpin UMNO seperti itu?

Kamu tidak lihatkah belum pun UMNO berkuasa penuh tetapi elit elit UMNO yang lupa diri hingga UMNO kecundang pada Pilihan Raya Umum yang lalu, hari ini balik menduduki dan menguasai keadaan. Jadi ingat itu, jangan hanya pandai makan hati sendiri tapi tidak berani menunjukkan jalan keluar pada mereka.

Sebelum ini Setiausaha UMNO Sabah Jafry Ariffin berkata adalah lebih baik PPBM, Bersatu Sabah menyertai balik UMNO dari mewujudkan parti baru. Parti baru yang dia maksudkan ni ialah GRS. Itu pun menurut si Jafry sekiranya mereka menyertai balik UMNO maka mereka akan dikenakan syarat.

Jangan celupar dan jangan berlagak cerdik kau Jafry, tengok dahi pun Sabahan sudah tahu takat mana level mu.

Jelas tertulis UMNO itu parti untuk bangsa Melayu dan kau itu orang Melayu kah? Berbeza dengan PPBM, tertulis Parti Pribumi Bersatu Malaysia dimana semua golongan Bumiputera layak untuk menyertai parti ini.

Admin ingin bertanya ni dimana sudah janji UMNO Sabah ke atas perjanjian Malaysia 1963.

Borneonisasi versi UMNO didendangkan semasa kempen Pilihan Raya Negeri Sabah 2020 tetapi bila UMNO berjaya menumpang kemenangan melalui Perikatan Nasional. Borneonisasi yang mereka jadikan umpan, hari ini ibarat rumah usang yang dibiarkan. Inilah munafiknya UMNO ni.

Rakyat Sabah tahu, UMNO tempat berkumpulnya golongan individu dan bangsa yang oportunis bukan hanya itu tetapi sebenarnya tidak ada kelayakan baik dari segi akademik mahupun keberadaan mereka sebagai orang Sabah. Ironinya golongan seperti ini yang disukai oleh UMNO Malaya, sebab mereka sedar golongan ini mudah di perintah walaupun akan merosakkan struktur negeri dan masyarakat asal Sabah itu sendiri

Kau Jafry Ariffin mungkin lupa atau buat buat tidak tahu. Hakikatnya 99% wakil wakil UMNO yang mengalihkan sokongan kepada Bersatu, berjaya mengekalkan kemenangan mereka pada Pilihan Raya Negeri Sabah 2020. Jangan juga dia lupa parti atau pihak mana yang bertanggungjawab menumbangkan kerajaan Warisan kalau bukan Bersatu atau Perikatan Nasional ataupun hari ini dikenali sebagai GRS.

UMNO tidak terlibat menumbangkan kerajaan Warisan pun. Malah UMNO tidak berani menamakan Bung Mokhtar selaku Ketua UMNO Sabah sebagai calon Ketua Menteri pada Pilihan Raya Negeri 2020. Menunjukkan UMNO tahu dan sedar majoriti rakyat Sabah sudah menolak UMNO.

Semakan Hasil Sabah Bukan Rahsia Hanya Federal Enggan Buat Semakan Kedua Selepas 1970 – Tuntutan Kutipan 40% Sabah

Published on March 26, 2022

KOTA KINABALU: Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (Star) Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan berkata Perintah Semakan Pertama 1970 di bawah Perkara 112D mengenai hasil Sabah adalah dokumen yang tersedia secara umum, bukan percubaan rahsia Kerajaan Persekutuan untuk meminda Perlembagaan Persekutuan.

Justeru, beliau terkejut apabila Parti Warisan Sabah (Warisan) tidak tahu mengenai dokumen itu, semasa berada dalam kerajaan Sabah selama 27 bulan.

“Tiada apa-apa rahsia mengenai perintah pindaan itu; ia telah diterbitkan dalam warta rasmi kerajaan.

“Malangnya, apa yang berlaku di parlimen pada Khamis tidak lebih daripada persembahan yang dibuat oleh Ahli Parlimen Warisan Datuk Azis Jamman dan Isnaraissah Munirah Majilis,” katanya dalam satu kenyataan Jumaat.

Kitingan, yang juga Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Pertanian dan Perikanan, berkata Perintah Kajian Semula 1970 dijadualkan disusuli semakan kedua pada 1974, tetapi ia tidak pernah berlaku.

“Apabila semakan dibuat pada 1969, 40 peratus hasil bersih untuk Sabah dianggarkan kira-kira RM22 juta. Hasilnya, jumlah semakan yang dipersetujui sebanyak RM20 juta pada masa itu, dengan peningkatan tahunan 7.5 peratus, adalah jumlah yang boleh diterima.

“Walau bagaimanapun, selepas 48 tahun, jumlah itu sepatutnya jauh lebih besar daripada RM26.7 juta.

“Sebab itu Kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) menolak ‘penyelesaian’ yang dibuat oleh Warisan dan kerajaan Pakatan Harapan (PH) sebelum ini sebanyak RM52 juta.

“Jika kita bersetuju dengan jumlah itu, itu bermakna kita menerima bahawa Kerajaan Persekutuan boleh memintas Perlembagaan Persekutuan dan membayar kita sedikit, sambil mendakwa telah menunaikan kewajipan mereka,” katanya.

Kali ini, katanya, Kerajaan Sabah menuntut semakan formal yang sewajarnya dan bukannya semakan ad hoc atau bergantung kepada arahan eksekutif daripada Perdana Menteri.

“Semakan ini adalah wajib mengikut Perlembagaan. Ia mesti diadakan antara kerajaan dan bukannya melalui Jawatankuasa Perundingan Bersama. Ia mestilah antara ketua-ketua Negara, bukan ahli beberapa jawatankuasa. Perdana Menteri dan Ketua Menteri Sabah mesti hadir semeja.

“Kami menuntut bukan sahaja semakan kewangan untuk pembayaran penuh 40 peratus hasil yang diperolehi Kerajaan Persekutuan di Sabah, tetapi juga pembayaran balik tunggakan berdasarkan formula yang dipersetujui sebelum ini iaitu peningkatan 7.5 peratus sejak 1974.

“Mengikut pengiraan saya, jumlah kompaun sebanyak 7.5 peratus tahun ini akan menghasilkan kira-kira RM1 bilion. Bayaran penuh hasil 40 peratus itu mungkin berbilion-bilion.

“Sebab itu dalam ucapan parlimen saya baru-baru ini, saya menyatakan harapan agar pembayaran yang dirujuk oleh Menteri Hal Ehwal Sabah dan Sarawak Datuk Seri Dr Maximus Ongkili, iaitu lima kali ganda RM26.7 juta, tidak menjejaskan hak perlembagaan kita terhadap 40 peratus pendapatan,” katanya.

Namun begitu, Kitingan berkata jika terbukti Kerajaan Persekutuan cuba menceroboh hak Sabah, Star tidak akan teragak-agak untuk menyokong Warisan.

“Lagipun, kami semua orang Sabah. Tetapi dalam hal ini, Warisan, khususnya Azis dan Munirah perlu mengakui bahawa mereka telah salah membaca isu itu,” katanya.

Daily Express

Mesyuarat Pertama AJK Penaja Parti Gabungan Rakyat Sabah, GRS.

Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor mempengerusikan mesyuarat pertama Jawatankuasa Penaja Parti Gabungan Rakyat Sabah (GRS) di pejabat Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Sabah, Alamesra, hari ini.

Antara AJK Penaja GRS yang hadir ialah 3 orang Timbalan Pengerusi, Datuk Seri Panglima Dr.Maximus Ongkili, Datuk Seri Panglima Dr.Jeffrey Kitingan dan Datuk Seri
Panglima Yong Teck Lee.

Setiausaha Agung Datuk Seri Panglima Masidi Manjun,
Ketua Penerangan, Datuk Joniston Bangkuai, Bendahari-Encik Ardino Diris.

3 orang Ahli Jawatankuasa terdiri daripada Datuk Rubin Balang, Dato Sri Ruddy Awah dan Encik Edward Dagul.

GRS telah didaftarkan secara rasmi sebagai sebuah parti politik pada 11 Mac 2022 lalu.

GRS Akan Didaftar Sebagai Pertubuhan Rasmi Macam GPS

Bersatu, STAR, PBS, SAPP, BN serta KDM adalah kompenan yang mengisi Gabungan Rakyat Sabah (GRS) ia ditubuhkan sekitar September 2020, ketika itu KDM belum wujud.

KUDAT: Gabungan Rakyat Sabah (GRS) bakal didaftarkan dalam memastikan kerjasama di antara parti parti yang mendokong kerajaan negeri terus dapat dimantapkan.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor berkata, perkara itu juga merupakan kemahuan di antara parti parti gabungan berkenaan di negeri ini.

“Insya Allah GRS akan kita daftarkan, kerana inilah kemahuan parti parti gabungan ini.

“Kita mesti ada satu gabungan parti yang rasmi, jadi dengan gabungan ini maka akan bertambah mantaplah kerjasama di antara parti parti yang mendokong kerajaan negeri sekarang ini,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyantuni dan menyerahkan Bantuan Wang Ihsan kepada mangsa kebakaran Kampung Landung Ayang di Dewan Tun Mustapha, hari ini

Sementara itu, mengulas mengenai hasrat Parti Kesejahteraan Demokratik Masyarakat (KDM) yang dipimpin Datuk Peter Anthony untuk menyertai atau menyokong GRS, Hajiji amat mengalu alukan perkara tersebut.

Bagaimanapun jelasnya, sebarang keputusan mestilah mendapat sokongan dan dokongan daripada parti parti pemerintah yang sedia ada terlebih dahulu.

“Jadi mengenai hasrat parti yang dipimpin oleh Datuk Peter Anthony untuk menyertai atau menyokong GRS, kita amat mengalu alukan.

“Inilah tujuan kita untuk satu kestabilan politik di negeri Sabah supaya kita dapat fokus untuk membangunkan negeri Sabah.

“Kita baru sahaja diberi mandat untuk memerintah negeri Sabah dan kita lebih kurang empat tahun lagi jadi usaha kita patut ditumpukan kepada pembangunan, ekonomi dan rakyat kita.

“Jadi, kita mengalu alukan, tetapi apa pun kita mempunyai gabungan parti parti lain di mana apa pun kita lakukan atau putuskan, mestilah mendapat sokongan dan dokongan daripada semua rakan rakan,” katanya lagi.

“SABAH MAJU JAYA”

Pejabat Media dan Komunikasi, Jabatan Ketua Menteri, Aras 31, Blok A, Menara Kinabalu, Jalan UMS, Teluk Likas, 88400 Kota Kinabalu, Sabah.

Warisan Kuat Temberang, Siapa Ingin Bekerjasama Dengan Warisan?

Tidak habis-habis pemimpin Warisan ni menemberang walaupun telah ditolak oleh pengundi dan dikantoikan berkali-kali.

Terbaru ketua penerangan Warisan Awang Ahmad Sah Sahari berkata kononnya Warisan tidak melihat keperluan menandatangani memorandum persefahaman MoU bersama Gabungan Rakyat Sabah.

Sepertimana kenyataan Yong Teck Lee sebelum ini yang berpendapat MoU hanya bererti jika melibatkan Parti Warisan.

Sebenarnya kenyataan yang Yong Teck Lee itu hanyalah pendapat peribadinya yang tidak mewakili kerajaan. Yang Warisan ambil kisah sangat, kenapa. Adakah kritikan Warisan ini bertujuan supaya kerajaan GRS membuka pintu kerjasama seluas luasnya pada mereka?

Jangan terasa dan perasan sangat tidak ada pun yang ingin bekerjasama dengan Warisan, sebaliknya wakil-wakil rakyat Parti Warisan yang cerdik pandai bertindak sendiri meninggalkan parti mereka, kerana kini mereka tahu Warisan ini hanya pandai berjanji namun tidak berkemampuan menunaikan janji mereka, walaupun semasa dalam kuasa.

22 bulan menjadi Kerajaan Negeri Sabah, tapi tidak ada satu pun manifesto atau propaganda Parti Warisan yang berjaya di realisasikan yang hanya mampu dilakukan ialah meneruskan apa yang telah dirancang dan diusahakan oleh kerajaan sebelum mereka.

Sebab itulah rakyat Sabah tergelak, bila melihat Menteri atau pemimpin pemimpin Warisan hadir merasmikan prasarana yang disediakan oleh kerajaan yang diketuai oleh Musa Aman sebelum ini.

Pada pemimpin-pemimpin Warisan cukuplah menganggap rakyat Sabah ini bodoh hingga tidak tahu apa yang telah dilalui oleh Warisan. Semasa pilihanraya umum yang lalu Warisan beretorik dengan propaganda Sabah Ubah yang bermaksud Parti Warisan tidak akan bekerjasama dengan mana-mana parti daripada Semenanjung. Tetapi pada hakikatnya kerajaan negeri Warisan Sabah tidak terbentuk tanpa kerjasama dari parti Pakatan Harapan yang bertapak di Semenanjung.

Hari ini Warisan telah menyebarkan sayapnya ke Semenanjung itu bererti Warisan tidak lagi layak bercakap pasal perjanjian 1963 seperti pilihan raya umum yang lalu.

Warisan juga tidak menandatangani MoU di peringkat Semenanjung/Persekutuan tidak macam PH, namun dalam masa yang sama mengharapkan peruntukan kerajaan. Adakah juga ini bererti Warisan Semenanjung tidak akan bekerjasama dengan PKR, DAP dan Amanah?

Warisan kuat sangat perasaan, kenapa kah?

Majlis MA63 Setuju Status Sabah dan Sarawak Jadi Rakan Sekutu Semenanjung

Dalam erti kata lain mesyuarat Majlis MA63 yang berlangsung semalam yang dihadiri ahli jawatankuasa, telah bersetuju sebulat suara untuk memulangkan status Sabah dan Sarawak ke perjanjian asal iaitu Sabah dan Sarawak adalah entiti dalam Malaysia dan menjadi rakan sekutu Semenanjung.

Jadi selepas ini Sabah dan Sarawak tidak lagi sama level dengan negeri negeri di Semenanjung. Tapi dengan keseluruhan Semenanjung itu sendiri, ini barulah ada cerita.

Dalam mesyuarat maya yang sama, Ketua Menteri Sabah menggambarkan komitmen kerajaan negeri dalam merealisasikan elemen yang belum ditunaikan di dalam perjanjian Malaysia 1963, seperti dibawah.

Satu mesyuarat Majlis Khas Perjanjian Malaysia 1963 (MKMA63) Bilangan 3 Tahun 2021 telah diadakan secara maya hari ini. Pelbagai perkara telah kami sentuh dalam mesyuarat kali ini terutamanya berhubung isu-isu kedudukan Sabah dan Sarawak yang perlu diselesaikan dengan segera. Sabah meletakkan harapan yang amat besar untuk mengembalikan hak-hak rakyat negeri ini seperti mana yang telah termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dan Perlembagaan Persekutuan serta berharap agar tuntutan Sabah dan Sarawak dapat disegerakan oleh Kerajaan Persekutuan. Bagi pihak kerajaan negeri, saya ingin menegaskan bahawa kami komited dalam memastikan hak-hak Sabah yang termaktub dalam MA63 akan terus diperjuangkan sehinggalah ditunaikan. Oleh itu, kami akan pastikan perbincangan yang diadakan akan membuah hasil yang diharapkan agar rakyat dan negeri ini akan dapat menikmati pembangunan yang lebih banyak. Mandat yang diamanahkan akan kami sempurnakan demi tanah tumpah negeri kita. Turut sama hadir pada mesyuarat ini ialah YB Datuk Seri Panglima Dr. Jeffrey G. Kitingan, Menteri Pertanian dan Perikanan merangkap Timbalan Ketua Menteri lI dan YB Datuk Seri Panglima Haji Masidi Manjun, Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan merangkap Menteri Kewangan II.

Sabah Maju Jaya!!!


KOTA KINABALU – Majlis Khas Mengenai Perjanjian Malaysia 1963 (MKMA63) telah bersetuju dengan cadangan pindaan membabitkan Perkara 1(2) serta Perkara 160(2) Perlembagaan Persekutuan yang akan mengembalikan status Sabah dan Sarawak sebagai rakan sekutu Semenanjung.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak), Datuk Seri Dr Maximus Ongkili berkata, keputusan itu dibuat pada mesyuarat MKMA63 hampir tiga jam yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob semalam.

“Pindaan itu akan mentakrifkan semula maksud Persekutuan,” menurutnya dalam kenyataan pada Selasa.

Beliau berkata, cadangan itu dibentangkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Parlimen) Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, yang turut mengetuai Jawatankuasa Kerja Rakan Sekutu MKMA63, sambil menambah pindaan semasa adalah berbeza daripada yang dicadangkan oleh kerajaan Pakatan Harapan pada 2018.

Ongkili juga menjelaskan, MKMA63 telah bersetuju dengan cadangan pindaan yang bakal dibentang pada persidangan Parlimen akan datang.

“MKMA63 akan terus membincangkan perkara-perkara tertangguh selain memastikan hak-hak rakyat Sabah dan Sarawak dikembalikan,” katanya.

Menerusi kenyataan sama, Wan Junaidi berkata, pindaan itu akan mentakrifkan semula status semua negeri dalam Malaysia selaras dengan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957, MA63 dan kedudukan selepas Singapura keluar pada 1965.

Ongkili pula menjelaskan, MKMA63 juga bersetuju memberi kuasa kepada Kerajaan Negeri Sabah dan Sarawak untuk mengeluarkan lesen bagi perikanan laut dalam.

Pada mesyuarat itu, Menteri Pertanian dan Industri Makanan, Datuk Seri Dr Ronald Kiandee turut membentangkan cadangan bagi kelulusan MKMA63 untuk memberi kuasa kepada Jabatan Perikanan di Sabah mengeluarkan lesen bagi kapal dan peralatan memancing di lokasi menangkap ikan Zon C yang ketika ini dikendalikan di peringkat persekutuan.

“Pada asalnya, permintaan itu dikemukakan oleh kerajaan negeri Sabah namun MKMA63 telah meluluskannya dan ia akan turut diperluas ke Sarawak,” kata Ongkili. -Bernama

Tidak Ada Keperluannya Bentang Hasil Jawatankuasa MA63 Ke PBB

Memang tidak ada keperluannya pun kerja kerja baik diantara kerajaan Negeri Sabah dan Persekutuan dipersembahkan hingga ke peringkat PBB atau antarabangsa.

Untuk apa dipersembahkan hingga ke peringkat sana?

Kepada pembangkang Warisan kamu janganlah kuat sangat bersikap hipokrit. 22 bulan kamu menjadi kerajaan perkara yang sama cuba kamu lakukan tapi tidak kesampaian, bukan sebab apa, sebab kamu tidak pandai kerja. Hahaha!

Kalau setakat bercakap atau pandai cakap, itu ha budak jual ikan tepi jalan tu lagi fasih, maksudnya fasih bercakap macam ketua Warisan bukan bererti seseorang itu cerdik atau mampu memikul tanggungjawabnya.

Satu lagi layakkah jentera Warisan bercakap pasal perjanjian Malaysia 1963 dan menuntutnya walhal ibu bapa mereka hanya mendapat mykad pada akhir 90an? bukan bumiputera pula tu, jangan lah mengasih bodoh bumiputera lain dan KDMR Warisan yang tidak ada akal tu.

Kalau Warisan gian sangat mempolitikkan isu ini, ada dua hal yang kamu perlu buktikan. Pertama tarik balik Cawangan Warisan di Semenanjung tu dan yang kedua lancarkan pungutan suara atau memorandum dikalangan rakyat Sabah bukannya gila ikut serta berpilihan raya tapi acah acah menuntut perjanjian 1963 atau membawa Sabah keluar dari Malaysia. Macam mana tu?


© Provided by Free Malaysia Today Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak), Maximus Ongkili, berkata empat jawatankuasa kerja telah ditubuhkan bawah Majlis Khas MA63 bagi memperhalusi tuntutan dan hak Sabah dan Sarawak.

KOTA KINABALU: Laporan pelaksanaan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) tidak perlu dibentangkan kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak) Maximus Ongkili.

Beliau berkata, keperluan untuk mengemukakan laporan MA63 kepada PBB sama sekali tidak berbangkit dan tiada asas.

“Kali terakhir penglibatan PBB (berkaitan MA63) ialah pada 14 Sept 1963, Setiausaha Agung United Nations Malaysia Mission (UNMAM) telah memberikan laporan berkenaan pembentukan Malaysia setelah menghadapi tentangan daripada Indonesia dan Filipina.

“Ini sebahagian daripada sejarah yang perlu kita ketahui, pada 16 Sept 1963, Malaysia adalah negara berdaulat, kita urus hal kita,” katanya.

Beliau berkata demikian menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Papar Ahmad Hassan ketika sesi penggulungan kementeriannya di Dewan Rakyat.

Sementara itu, Ongkili berkata, empat jawatankuasa kerja telah ditubuhkan di bawah Majlis Khas MA63 bagi memperhalusi tuntutan dan hak-hak Sabah dan Sarawak.

Katanya, jawatankuasa itu terdiri daripada Jawatankuasa Kerja Rakan Sekutu (JKRS), Jawatankuasa Kerja Keselamatan Negeri Sabah dan Sarawak (JKSS), Jawatankuasa Kerja Sosio Ekonomi (JKSE) serta Jawatankuasa Perundingan Bersama Mengenai Pemberian Khas di bawah Perkara 112D Perlembagaan Persekutuan (JCC).

“JKRS ditubuhkan bagi membincangkan cadangan Pindaan Perkara 1(2) dan Perkara 160(2) mengenai tafsiran “Persekutuan”, Perlembagaan Persekutuan manakala JKSS bagi membincangkan perkara berkaitan keselamatan negeri seperti isu sempadan Sarawak, isu imigresen seperti IMM13, burung-burung, kad banci dan PATI (Pendatang Asing Tanpa Izin) di Sabah.

“Sementara itu, JKSE akan membincangkan keperluan infrastruktur asas di Sabah dan Sarawak seperti jalan raya, air/elektrik, kesihatan, pendidikan, digital, kemiskinan dan perumahan rakyat termiskin sementara JCC akan membincangkan berkenaan semakan semula Pemberian Khas di bawah Perkara 112D Perlembagaan Persekutuan,” katanya.