Syed Saddiq Bengap Persoal MyRC Untuk Pelarian

Teruk sangat pula pemikiran pemimpin pembangkang bilamana mereka menolak keputusan Kementerian Dalam Negeri KDN untuk menggunakan kad pengenalan khas yang dipanggil MyRC ke atas pelarian.

Kad MyRC akan berfungsi sebagai dokumen rujukan kepada semua agensi penguatkuasaan bagi menggantikan kad yang dikeluarkan oleh UNHCR.

Sepatutnya sudah lama Malaysia tidak mengiktiraf kad UNCHR kerana Malaysia bukannya anggota konvensyen. Ini pointnya!

Mengguna pakai MyRC bererti kerajaan Malaysia akan mengetahui jumlah dan pergerakan pelarian yang telah didaftar.

Namun tindakan kerajaan melalui Kementerian KDN, Hamzah Zainuddin di bantah oleh Syed Saddiq sebab kononnya pelarian berkenaan telah didaftar melalui kad yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi pelarian (UNHCR).

Dalam erti kata lain Syed Saddiq atau pembangkang TIDAK bersetuju sekiranya kerajaan sendiri mengurus kehadiran pendatang asing tanpa izin atau pelarian yang ada di Malaysia.

Baru saya tahu betapa bengapnya si Syed Saddiq ni. 😂

Memperkenalkan MyRC wajib dilihat dari sudut jangka panjang yang akan menjadi titik tolak kepada penyelesaian lambakan pelarian di negara ini.

Perlu si Syed sedar selama ini kerajaan Malaysia bergantung pada agensi UNHCRF tapi nampaknya kehadiran pelarian gagal dibendung. Ini juga poin utama yang pembangkang wajib ambil kira jangan saja rajin mengkritik tanpa sebab yang munasabah.

Syed Saddiq berpendapat kerajaan tidak perlu susah susah mengumpul data pelarian kerana data itu boleh diambil daripada UNHCR. Memang pun UNHCR sendiri telah mengeluarkan kenyataan akan memberikan kerjasama.

Pertanyaannya bagaimana jika UNHCR manipulasi fakta untuk kepentingan pihak tertentu tidak kah ia merugikan negara?

Seperti yang dinyatakan oleh Menteri KDN diatas Malaysia bukannya anggota Konvensyen Bangsa-Bangsa Bersatu jadi untuk apa bergantung pada data mereka?

Syed Saddiq Pemimpin Muda Yang Gagal-Nazri (Video)

Kamu dengar ni, Syed Saddiq adalah pemimpin muda yang gagal. Gagal menurut Nazri Aziz lah, sejauh mana kebenarannya kamu fikirlah sendiri.

Namun kalau kamu tanya admin memang gagal pun, sebab belum apa apa lagi sudah sangkut di Mahkamah kerana flip flop. Macam juga Warisanlah ni, baru dua tahun setengah sebagai pemerintah sudah “wanted” atau di cari oleh SPRM. Alahai!

Kalau ia pun sabarlah dulu. Rakyat faham juga tu mana mungkin pula pengikut yang lebih kaya dari pemimpin atau wakil rakyat. Kalau begitu bagaimana kiranya ada rakyat yang meminta pertolongan, tak kan pula pengikut yang beriya iya menghulurkan pertolongan, betul tak?

Kalau soal melompat parti sebab itu Nazri mendakwa Syed sebagai pemimpin muda yang gagal, ini pada admin tidak tepat, pemikiran politik yang masih ketinggalan zaman.

Nazri juga dalam rakaman ini tidak bersetuju dengan cadangan jawatan Perdana Menteri dihadkan hanya dua penggal. Alasannya kerana bertentangan dengan adat demokrasi.

Syed Saddiq Tidak Tahu Cerita Vaksinasi Sabah Lebih Baik Diam 👎

Berkenaan kritikan mengada ngada Si Syed Saddiq berhubung progres vaksinasi di negeri Sabah.

Menurutnya Sabah ketinggalan berbanding negeri negeri yang lain. Padanya ada tiga perkara yang menyebabkannya. Kononnya!

  1. Kononnya pendaftaran yang rendah.
  2. Kononnya kadar pemberian vaksin yang juga rendah.
  3. Kononnya kadar penggunaan ICU melebih kapasiti (ini tidak perlu admin ulas sebab ia adalah fakta yang tidak jelas)

Yang si Syed tidak tahu ialah hakikatnya vaksin dalam jumlah yang banyak hanya mula di hantar ke Sabah pada bulan Julai tahun ini menyebabkan Sabah agak lambat ketika menjalankan program vaksinasi.

Tidak dinafikan ramai orang Sabah yang suka mendaftar secara manual berbanding menggunakan aplikasi atas talian. Gangguan atau liputan Internet yang tidak menyeluruh di tambah aplikasi My Sejahtera yang kadang bermasalah juga telah merencatkan progres pendaftaran.

Seperti yang dicadangkan oleh si Syed, cucuk dulu baru daftar. Realitinya hanya si Syed yang tidak tahu, Sabah telah melaksanakan Walk In Inoculation lebih awal berbanding banyak negeri negeri ketika itu. Tinggal saja kelancarannya terganggu akibat bekalan vaksin yang tidak mencukupi. Sebenarnya Jabatan Kesihatan Negeri Sabah berkeupayaan menyuntik sehingga 62,000 dos sehari sedangkan bekalan vaksin yang ada pada ketika itu hanya 20,000 dos vaksin.

Bekalan yang tidak mencukupi satu hal, hal lain ada kalanya jadual penghantaran vaksin tidak menentu menyebabkan banyak pusat PPV terpaksa ditutup. Ini juga menganggu program yang telah di rancang.

Perlu si Syed tahu bekalan vaksin berada dibawah kelolaan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Mosti.

Jadi jangan syok sendiri ahh Syed. Macam saja tidak pernah berjawatan Menteri Persekutuan. Kau dulu berjawatan Menteri Belia Malaysia, apa yang belia Sabah dan Sarawak dapat?

Kenapa Sarawak mendahului jumlah vaksinasi berbanding Sabah ini disebabkan mereka mendapat bekalan vaksin yang mencukupi lebih awal kerana di jangka Sarawak akan mengadakan pilihan raya negeri dalam tempoh yang terdekat. Pun begitu banyak negeri, contohnya Sarawak sendiri walaupun tahap vaksinasi sudah tinggi berbanding Sabah tapi kelmarin mencatatkan kes jangkitan Covid 19 lebih banyak berbanding Sabah, Varian Delta lagi. Ini menunjukkan ia bukan soal jumlah yang telah di vaksin tetapi ada kalanya kerana sikap segelintir masyarakat itu sendiri.

Faktor Covid 19 yang sukar dijangka. Ada waktunya pendemik kelihatan sudah reda tapi tiba tiba muncul sebagai gelombang ke dua dan seterusnya. Hal ini berlaku di banyak negara seperti United Kingdom, China dan serangan terbaru di California, Amerika.

Ini link luar negara yang admin maksudkan. https://www.msn.com/en-my/news/us/virus-pushes-some-california-hospitals-near-icu-capacity/

Perlu kita semua maklum, Sabah adalah negeri yang paling ramai warga asing atau PATI. Mereka ini juga di kira sebagai golongan masyarakat yang perlu di vaksin. Tapi ingat bukan mudah untuk mencapai mereka, tidak kurang juga yang takut tampil untuk mendapatkan suntikan. Ini juga faktor mempengaruhi peratusan yang telah di vaksin.

Si Syed ni salah satu contoh pemimpin pembangkang yang hanya pandai bercakap dan kuat berpolitik serta hanya sibuk menjatuhkan kerajaan, seperti yang dilakukan pada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yasin. Daripada membantu kerajaan menyelesaikan pendemik Covid 19. Justeru tanya pada diri sendiri Syed selaku wakil rakyat dan pernah berjawatan Menteri. Memalukan!

Jangan buat buat lupa bila ada yang bercakap soal gelombang dan peningkatan kes jangkitan Covid 19 dari konteks
Sabah. Maka yang perlu dipersalahkan ialah kerajaan atau kepimpinan Warisan yang diketuai Shafie, mereka sanggup mengadakan pilihan raya negeri 2020 banding menyerahkan jawatan secara terhormat seperti Menteri Besar Perak bila tidak lagi mendapat sokongan dari para Adun.

Syed Saddiq Dah Jadi Kluster Mahkamah

Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq, hari ini didakwa di Mahkamah atas pertuduhan menyeleweng dana parti yang membabitkan RM1.12 juta. Selepas ini dipanggil sebagai Kluster Mahkamah seperti juga beberapa wakil rakyat dari parti Warisan.

Pendakwaan dibuat di Mahkamah sesyen Jalan Duta Kuala Lumpur.

Jumlah keseluruhan penyelewengan yang terbabit dianggarkan berjumlah RM1.12 juta membabitkan wang milik parti politik yang beliau adalah ketua pemuda.

Ahli Parlimen itu dijangka akan dituduh mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram (AMLA) di Mahkamah Sesyen Johor Bahru dalam masa terdekat.

Persis puak Warisan belum pun sampai sepenggal menjadi kerajaan sudah pun terpalit dengan tuduhan salahguna kuasa di Mahkamah.

Yang memuakkan ni bila mendabik dada kononnya sanggup di penjara daripada akur kepada desakan pihak tertentu agar menyokong kerajaan.

Kaulah bengong Syed Saddiq, politik memang begitu. Dalam politik mencari dana untuk kelangsungan parti adalah subjektif ia boleh dicari dengan pelbagai cara walaupun tampak menyalahi undang-undang. Jangan saja macam setengah tu seolah-olah mengambil wang dalam kotak.

Sebab itu ada istilah dalam politik semuanya boleh selagi anda tidak kantoi seperti sekarang. Waktu itu kau kena cari jalan lah yang penting terlepas. Tapi malah mendabik dada tidak kena tempat. 👎

Ku Li Kecewa Akan Berkerjasama Dengan Tun M

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Tengku Razaleigh Hamzah atau Ku Li yang pernah ‘berseteru’ sebelum ini akan bergabung.

Gabungan dua pemimpin terbabit ‘terbentuk’ menerusi satu sidang akhbar petang ini bagi menjawab pelbagai persoalan termasuk hubungan serta politik mereka.

Berdasarkan sejarah sebelum ini, pada tahun 1987 UMNO pernah berpecah kepada dua kem.

Baru-baru ini Ku Li dikatakan berjumpa dengan Dr. Mahathir berunding untuk membina kerjasama.

Namun, segala persoalan akan terjawab termasuk gabungan pemimpin pada petang ini.-UTUSAN ONLINE


Ada sebab Ku Li berbuat demikian dan ada yang menyebabkan beliau kecewa.

Untuk makluman Ku Li adalah Ahli Parlimen yang mewakili UMNO. Adakah ini bermaksud Ku Li meninggalkan UMNO.

Negara ini tidak habis habis dilanda pergolakan politik. Sedangkan kerajaan Perikatan Nasional sibuk membetulkan keadaan dalam masa yang sama terpaksa menjaga kedaulatan konstitusi.

Published
Categorized as Pejuang, UMNO