Kerajaan GRS Lebih Berhak Dan Layak Cabar Pemberian Khas Sabah 2022 (112D) Di Mahkamah Banding SLS (Pembangkang)

Saya sudah cakap sebelum ini SLS ditunggangi pembangkang walaupun dinafikan oleh penyokong Warisan yang berpura pura atas pagar.

Saya katakan sebelum ini  kenapa pula usaha SLS dipolitikkan, sedangkan kerajaan negeri Sabah, GRS menyokong mana mana pihak atau SLS yang menggugat pemberian 40% di  Mahkamah.

SLS tidak hanya bergerak di Sabah tapi juga di Sarawak tapi disana tidak  menjadi isu politik. Badut Warisan saja yang kuat mengada ngada.

Dibawah tiga artikel sebelum ini yang mempolitikan SLS :-

Kerajaan GRS Menyokong Persatuan Undang-undang Sabah (SLS) Yang Merujuk 40% Hasil Sabah Melalui Mahkamah

“SLS” Juga Ada Di Sarawak Bertindak Membatalkan Perjanjian Malaysia 1963 Di Mahkamah

Warisan Minta Puji, Hakikatnya Langkah SLS Dalam Pengetahuan Kerajaan GRS. Malu Sikit Mawar Channel Oiii!

Sebentar tadi tersebar satu kenyataan dari badut Warisan kononnya peguam kerajaan negeri Sabah tidak menyokong tindakan  SLS malah kononnya memihak peguam negara. Bodohnya badut Warisan, terang bha kenyataan Datuk Tengku Fuad  sebaliknya SLS pula yang berlagak hero cuba menafikan keterlibatan kerajaan negeri Sabah.

Benarlah sangkaan saya sebelum ini bahwa pembangkang aka Warisan sejak dari awal cuba mempolitikkan gugatan ini.

Macam salah pai lagi tau ini Warisan.

Itu tujuan Presiden Warisan hadir ke Mahkamah Kota Kinabalu tadi pagi bukan apa, semata mata mencari nama.

Kenapa, sebab semasa kerajaan Warisan hal ini tidak berlaku, cakap saja serba tahu tapi tin kosong.

Hakikatnya kerajaan negeri Sabah, GRS jua yang kompeten dan ikhlas membungkam Persekutuan hingga ke Mahkamah.

Lain cerita, selain Warisan yang cuba mencari nama, kemana perginya muka muka UMNO Sabah. Hahaha!


Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan permohonan Kerajaan Sabah untuk campur tangan dalam rayuan Peguam Negara Persekutuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi memberikan kebenaran kepada Persatuan Undang-undang Sabah (SLS) untuk mencabar Perintah Pemberian Khas Sabah 2022 yang dibuat di bawah Perkara 112D Perlembagaan Persekutuan.

Persatuan Undang-Undang Sabah membantah mengatakan bahawa Kerajaan Sabah tidak sepatutnya mempunyai hak untuk didengar kerana rayuan itu hanya mengenai pelepasan. Bagaimanapun, peguam bagi Kerajaan Sabah, Tengku Datuk Fuad, berhujah bahawa hak Kerajaan Sabah terhadap Kerajaan Persekutuan di bawah Perlembagaan Persekutuan akan terjejas secara negatif jika ia dikecualikan daripada pendengaran hari ini.


Peguam Negara Persekutuan tidak mengemukakan sebarang bantahan. Secara khusus, Fuad berhujah bahawa hak untuk meminta semakan yang mungkin menyebabkan 40% Pemberian Khas diperuntukkan di bawah Perkara 112D(4) adalah wajib dan Kerajaan Sabah boleh meminta– dan Kerajaan Persekutuan mesti memberikan – semakan semula bila-bila masa dan seperti yang dikehendaki oleh Kerajaan Sabah.

Selanjutnya, Fuad berhujah bahawa jika Kerajaan Persekutuan melanggar mana-mana obligasi perlembagaannya kepada Sabah di bawah sama ada Perkara 112C atau 112D (Peruntukan Pemberian Khas 40%), maka Kerajaan Sabah boleh mendapatkan ganti rugi melalui mahkamah (peruntukan itu ‘berjustifikasi’).


Peguam Negara Persekutuan berhujah bahawa 40% peruntukan Pemberian Khas di bawah Perkara 112c dan 112D tidak terbuka kepada cabaran mahkamah kerana ia melibatkan pertimbangan kewangan dan politik yang tidak wajar.


Jika Kerajaan Sabah tidak campur tangan hari ini, maka terdapat risiko bahawa haknya untuk mencabar Kerajaan Persekutuan berhubung peruntukan Geran Khas 40% boleh dipadamkan tanpa didengari.


“Kerajaan Sabah ini – di bawah pimpinan Datuk Seri Haji Hajiji Mohd. Noor – adalah kerajaan pertama sejak 1969 yang mengadakan semakan Geran Khas di bawah Perkara 112D, menghasilkan Perintah 2022.

Perintah 2022 secara khusus menyatakan bahawa Kerajaan Sabah terus meneruskan haknya untuk mendapatkan 40% Pemberian Khas di bawah Perkara 112C, sementara dalam pada itu memperuntukkan jumlah RM125.6 juta, RM129.7 juta, RM133.8 juta, RM138.1 juta dan RM142.6 juta yang akan dibayar setiap tahun mulai 2022, masing-masing.


Pemberian Khas 112C hanya boleh diperolehi atas persetujuan dan persetujuan kedua-dua Kerajaan Persekutuan dan Sabah dan mesti mengambil kira (i) kedudukan kewangan Kerajaan Persekutuan; (ii) keperluan Sabah dan (iii) kecukupan pembiayaan perkhidmatan negeri (seperti jalan raya, air dan elektrik).”


“Perbicaraan hari ini tidak ada kena mengena sama ada Sabah layak atau tidak mendapat Geran Khas 40%. Walaupun SLS kalah, keputusan itu tidak akan berubah atau menjejaskan hak Sabah untuk Pemberian Khas 40%. Persepsi orang ramai bahawa pendengaran hari ini adalah ‘buat atau mati’ berhubung pemberian 40% adalah salah.


Bagaimanapun, Kerajaan Sabah terus giat mencari Pemberian Khas 40% melalui prosedur perlembagaan yang ditetapkan dalam peruntukan 40% Pemberian Khas Perlembagaan Persekutuan.”

Tengku Datuk Fuad.

2 thoughts on “Kerajaan GRS Lebih Berhak Dan Layak Cabar Pemberian Khas Sabah 2022 (112D) Di Mahkamah Banding SLS (Pembangkang)

Add yours

Tinggalkan komen

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog di WordPress.com.

Atas ↑