Demo “Mahasiswa” Pro Kleptokrasi πŸ˜Š

Kesiannya penunjuk perasaan yang bertopengkan mahasiswa itu. Rasanya mereka cuba meniru keberanian dan gelagat mahasiswa negara jiran Indonesia lah tu kan! πŸ˜‚

Kalau ya pun agak-agaklah. Jangan memalukan diri!

Tunjuk rasa Mahasiswa Indonesia beberapa minggu yang lalu tidak mewakili atau diperkudakan oleh mana-mana pemimpin atau parti politik dan tuntutan mereka jelas demi kebaikan rakyat Indonesia secara keseluruhannya. Mereka menuntut Presiden Indonesia atau pemerintah agar membenteras aktiviti rasuah habis habisan. Mereka juga tidak cengeng tatkala berhadapan dengan penguatkuasa.

Mereka berani kerana mereka bukan alat kepada pemimpin dan parti politik.

Bolehlah kita katakan perjuangan mereka tampak ikhlas dan merdeka sebab itulah demonstrasi mahasiswa berkenaan merebak hingga ke peringkat sekolah menengah dan pekerja atau buruh.

Berbeza dengan sekumpulan kecil “mahasiswa” Malaysia yang menunjuk perasaan diperkarangan Parlimen kelmarin petang. Mereka digerakkan atau diperkudakan oleh pemimpin dan parti UMNO selaku pembangkang. Tuntutan mereka pula berniat politik semata-mata iaitu berkaitan subsidi dan harga minyak. Sedangkan harga minyak di stesen, biasa biasa saja, harga yang konsisten sejak era kerajaan sebelum ini.

Tuntutan mereka pula hanya ditujukan pada Anwar Ibrahim seorang.

Entah apa apa jak dan sebab itulah tunjuk rasa mereka berhenti begitu saja, tidak ada rakyat biasa yang terkesan.

Malah “mahasiswa” ini ditempelak oleh masyarakat sebagai golongan yang mengada ada, golongan yang merai keuntungan semasa era kerajaan UMNO berbanding mereka masyarakat biasa walaupun telah sekian lama menyokong UMNO tapi kehidupan mereka tetap berada di takuk lama.

Penunjuk perasaan itu juga diketahui oleh masyarakat sebagai muka muka yang mendokong sistem atau pemimpin kleptokrasi. Yalah kenapa tidak mendesak kerajaan atau Perdana Menteri agar menyegerakan hukuman ke atas Najib Razak dan beberapa lagi pemimpin UMNO di Semenanjung yang sedang dibicarakan kerana penyelewengan wang rakyat.

Begitulah perbezaan Mahasiswa Indonesia dan Malaysia dari konteks demontrasi yang mereka jalankan. Mereka adalah entiti yang dibezakan oleh iltizam dan keikhlasan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s