DAP Sabah Layak Membelakangkan Warisan – Calon

Kalau mahu meletakkan lebih ramai calon DAP di DUN dan Parlimen Sabah pada PRU yang akan datang, maka sebenarnya tidak perlu pun DAP berunding atau berkerjasama dengan Presiden Warisan, Shafie Apdal. Siapa juga Warisan? persoalan ini yang perlu difahami oleh DAP, sedangkan DAP jauh lebih berpengalaman dan layak berbanding Warisan yang baru berumur setahun jagung. Tapi terus saja berunding dengan Dr M selaku pengerusi PH, dengan cara ini peluang DAP akan lebih cerah.

Nampak sudah kah betapa dominannya PH hingga melangkaui parti Warisan di negeri Sabah. Tinggal lagi parti Warisan suka berlagak seolah olah merekalah yang mengungguli politik pembangkang di negeri Sabah. Walhal Ketua pembangkang di negeri Sabah bukannya dari Warisan tapi komponen PH iaitu PKR.

Hakikatnya siapa juga Warisan yang mentah serba serbi, mentah dari percaturan parti politik malah mentah dalam konteks perlembagaan parti dan negara. Sebab itulah agenda mempolitikkan perjanjian 1963 tidak menjadi.

Baru baru ini sekumpulan dari DAP Sabah yang diketuai oleh Pengerusinya, Stephen Wong menemui Dr M bagi membincangkan sesuatu atau pertambahan kerusi di negeri Sabah.

Sebelum itu DAP Sabah, Setiausaha DAP Sabah, Chan Foong Hin telah bertemu dengan Presiden Warisan bagi merundingkan kedudukan calon DAP di PRU yang akan datang. DAP mahukan lebih kerusi, 8 kerusi Parlimen dan 20 kerusi DUN. Tapi nampaknya tidak mendapat kerjasama, banyak alasan yang diberikan oleh Datuk Shafie Apdal selaku Presiden parti Warisan.

#BNforSabahan #tolakwarisan

1 komen

Tinggalkan komen

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.