Zoo Negara Desak Panda Najib Di Hantar Balik Ke China – Membazir

XING XING dan Liang Liang, dua ekor panda gergasi berusia 16 tahun di Zoo Negara dipinjamkan China tidak sepatutnya tinggal terus di negara ini selepas kontrak pinjaman tamat pada 2024 disebabkan kemungkinan wujudnya masalah umur, cadang pengurusan zoo.

Timbalan Presiden Zoo Negara Rosly @ Rahmat Amat Lana berkata masa pinjaman boleh dilanjutkan sehingga tiga tahun lagi atau paling banyak lima tahun selepas 2024 apabila kedua-dua panda berusia 18 tahun.


Untuk makluman dan seperti yang dilaporkan sebelum ini. Perbelanjaan mengurus tiga ekor panda itu menelan belanja sehingga RM11.6 juta sejak 2014. Cuba pula kira perbelanjaan dari 2015 hingga 2020 berapa sudah tu?

Manakala yuran one off bagi mendapatkan tiga Panda itu ialah sebanyak RM2.5 juta.

Itulah Najib dari mengurus negara hingga ke makhluk yang bergelar binatang semuanya dia lakukan sesuka hatinya seolah olah Malaysia ini bapa dia punya 👎👎👎

Kamu orang tahukah matlamat asal Najib membawa Panda itu ke Malaysia adalah untuk membodek kerajaan Komunis China. Supaya melabur sekaligus dapat menutup kerugian yang dialami oleh 1MDB. Rasanya ini semua idea kluster 1MDB termasuklah Jho Low. Betul tak?

Profesor, Arkitek, Jurutera dan Akauntan, Pensyarah pun Penagih Syabu

Oh Malaysiaku apa sudah jadi dengan negara ini. Kalau penagih itu terdiri dari golongan remaja yang terjerumus akibat terpengaruh oleh kawan kawan dan persekitaran, kita tidak hairanlah apa lagi golongan seperti ini berpotensi untuk berubah. Tapi kalau sudah melibatkan golongan dewasa dan berpendidikan tinggi, ini benar benar menjadi masalah besar kepada negara.

Golongan profesional menggunakan dadah sebagai perangsang ketika melakukan sesuatu kerja

Dadah jenis syabu yang menyebabkan penagih bertindak di luar batasan.

Dadah jenis syabu yang menyebabkan penagih bertindak di luar batasan.

SHAH ALAM – Persatuan Pengasih Malaysia (Pengasih) mendedahkan terdapat individu daripada golongan profesional yang mengalami masalah penagihan dadah melampau akibat pengambilan bahan terlarang itu untuk tujuan kerja.

Presiden Pengasih, Ramli Abd Samad berkata, golongan tersebut menggunakan dadah sebagai perangsang ketika melakukan sesuatu sehingga merosakkan sistem otak dan hilang kawalan diri.

“Kita perlu sedar ada golongan profesional yang menggunakan dadah sebagai perangsang ketika belajar dan bekerja.

“Contoh di Pengasih, kita rawat ramai profesor, arkitek, jurutera dan akauntan, malah baru-baru ini pensyarah pun ada.

“Penagih dadah bukan lagi daripada kalangan orang setinggan tetapi sekarang merangkumi semua golongan.

“Ini kerana penggunaan dadah itu dah berbeza. Ini masyarakat perlu faham,” katanya kepada Sinar Harian pada Isnin.

Tambah beliau, terdapat individu yang masih dapat mengawal pemikiran akan mendaftar diri secara sukarela mahu kembali menjalani kehidupan seperti biasa selain faktor desakan keluarga.

Menurutnya, banyak kes jenayah melibatkan penagih dadah sehingga ada yang membunuh diri dan membunuh ahli keluarga sendiri.

“Ini kerana sebaik-baik rawatan adalah secara sukarela kerana dia sendiri berkeinginan untuk berubah. Saya percaya tidak ada satu orang penagih mahu terus jadi penagih,” katanya.

Dadah jenis syabu

Dadah jenis syabu

Mengulas lanjut ujar beliau, sejak 30 tahun ditubuhkan Pengasih berjaya memulihkan lebih 10,000 penagih dadah menggunakan rawatan komprehensif.

Menurutnya, Pengasih mempunyai enam pusat rawat pulih penagih dadah dengan dua di Selangor dan masing-masing satu di Kuala Lumpur, Perak, Kelantan, Melaka serta Johor yang menempatkan 300 individu.

Menurutnya, rawatan komprehensif bersesuaian ditawarkan kerana masalah penagihan dadah melibatkan isu mental dan psikologi.

“Mereka akan dirujuk kepada pakar psikiatri terlebih dahulu untuk penilaian tahap keparahan penagihan, pembelajaran dan pemikiran bagi menentukan perancangan pemulihan.

“Mereka ini dikategorikan sebagai pesakit psikologi dan gangguan mental, kesan daripada pengambilan dadah yang telah merangsang pengeluaran bahan kimia dalam otak dalam jumlah yang banyak sehingga sistem otak mengalami kerosakan.

“Contohnya dadah jenis syabu. Pengeluaran bahan kimia ini perlu ketika keadaan normal tetapi sekiranya dicampur dengan dadah, ia keluar sehingga 1,000 peratus daripada biasa yang menyebabkan neuron-neuron otak banyak rosak atau kecelaruan,” jelasnya.

Ujar beliau, 68 peratus daripada mereka yang menjalani rawatan di Pengasih akan pulih sepenuhnya selepas dua tahun dan kembali ke pangkuan keluarga.

Jelas Ramli, rawatan pemulihan yang diberikan akan tertumpu kepada masalah individu tersebut dan bukan dikurung seperti dalam pusat tahanan.

Tambahnya, kesedaran masyarakat terhadap penagih dadah untuk mengambil rawatan mendatar sejak 20 tahun lalu dengan stigma terhadap golongan itu penagih sebagai sampah masyarakat.

Rencana Istana Indonesia Ke atas Borneo, UMNO Sejak Sekian Lama Apa Ada?

Selepas ini ibu kota Indonesia akan dikenali sebagai panggilan Nusantara yang terletak di kepulauan Borneo, Kalimantan Timur.

Sepatutnya kan kerja kerja penolakan tanah yang berkeluasan 120, 000 KM persegi di Kalimantan Timur itu telah dimulakan pada Ogos tahun 2020, tetapi kerana pandemik Covid 19 ia telah ditunda ke tahun ini.

Ibu kota yang dikenali Nusantara ini akan berfungsi sebagai pusat kerajaan menggantikan Jakarta manakala Jakarta dikekalkan sebagai pusat perniagaan dan perekonomian Indonesia.

Cantikkan perancangan mereka benar benar memanfaatkan kedudukan Borneo sebagai jantung memandangkan ia terletak di tengah tengah dan ditadbir oleh tiga negara Malaysia, Brunei dan Indonesia yang sebelum ini telah pun menandatangani beberapa kerjasama khususnya dalam hal menjaga kelestarian alam semulajadi.

Tengok juga perancangan berkaitan rangkaian jalan yang meliputi pesisir wilayah Kalimantan Timur hingga ke Sabah. Canggih bukan?

Begitulah perancangan Presiden Indonesia atau Istana sebagai pusat pentadbiran Indonesia ke atas kekayaan Borneo.

Sedangkan pemimpin UMNO yang berasal dari negara jiran Indonesia seperti Najib dan Zahid melakukan hal yang sebaliknya, sama ada mereka menyedarinya atau tidak, iyalah sekian lama menjadikan Sabah dan Sarawak sebagai simpanan tetap tapi menafikan potensi Sabah dan Sarawak yang berada dalam Borneo.

Berdekad UMNO menjadi pusat politik dan pentadbiran negeri Sabah. Jadi tolong tunjukkan kejayaan apa yang telah dikecapi Sabah dan Sarawak, dimana pencapaian itu hasil dari perancangan kepimpinan UMNO yang sekian lama menjadi pentadbir Persekutuan. Tidak ada kan?

Oleh sebab itu jangan terkejut beruk pula ya, kenapa GPS mendapat kemenangan besar bila gabungan ini memutuskan kerjasama dengan UMNO/BN sebelum pilihan raya negeri Sarawak 2021.

Begitu juga dengan rakyat Sabah, kain hari menunjukkan penolakan mereka terhadap parti UMNO, ngamlah tu masakan tidak baru beberapa bulan berada dalam kerajaan sudah pun dikaitkan dengan wang disembunyikan. Sebelum ini pun rata rata kepimpinannya terpalit dengan tuduhan salahlaku di Mahkamah.

Berkaitan retorik ini yang admin sampaikan sebelum ini di grup grup Whatsapp. Ada pula dikalangan “pemimpin” UMNO dan laskar maling mereka yang berani membuat tuduhan yang tidak reti diuntung, kononnya admin ini kufur nikmat. Kufur nikmat apa mangkuk? kamu ingat orang Sabah dan Sarawak macam kamu kah menjadi hamba abdi kepada parti yang melindungi pemimpinnya dari perbuatan maling. Malah terus diangkat dan dibanggakan.

Ironinya sehingga hari ini UMNO terus cuba berlagak abang besar di negeri Sabah. Justeru itulah hanya Sabahan bodoh yang menghalalkan dan membenarkan UMNO terus bersikap rakus di negeri Sabah.

Likud Adakan MoU Agar Lepas Dari Tuduhan Rasuah, Apa Beza Dengan UMNO?

Tahun lepas bekas Perdana Menteri israel Benjamin Netanyahu telah kantoi dan sedang dibicarakan kerana penipuan, pecah amanah serta menerima rasuah dalam tiga kes yang berasingan.

Kes pertama didapati menerima hadiah bernilai ratusan ribu dolar daripada sekutunya yang kaya raya. Kedua Netanyahu dituduh membuat kenyataan positif ke atas satu undang-undang yang akan menjejaskan kebebasan media khususnya kepada lawan portal berita pro Netanyahu. Ketiga Netanyahu didakwa mempromosikan perundangan kepada pemilik syarikat telekomunikasi israel dan sebagai balasannya nama Netanyahu akan di popularkan.

Mengikut portal berita Associated Press.

Namun Konspirasi itu terbongkar ketika Netanyahu dan wakil kerajaan sedang dalam proses mempersetujui MoU pengakuan berkenaan.

Menurut jurucakap Netanyahu jika MoU itu berjaya ditandatangani maka semua tuduhan salah laku yang di hadapi oleh tuannya akan digugurkan.

Walau bagaimana pun perjanjian menetapkan sarat yang ketat bahwa Netanyahu tidak boleh berkecimpung dalam politik selama tempoh tujuh tahun, usai tempoh itu Netanyahu sudah berumur 80 tahun. Selain dipaksa melakukan khidmat masyarakat.

Sudah tentulah konspirasi itu telah mencetuskan kemarahan dikalangan rakyat israel yang berpandangan MoU itu akan menyebabkan negara mereka terkenal sebagai negara korupsi.

Pertanyaannya bagaimana pula dengan parti UMNO atau kluster Mahkamah, Najib Razak yang sedang dibicarakan dalam kes 1MDB dan SRC. Dalam perbicaraan kes SRC yang dijalankan dalam Mahkamah Tinggi mendapati Najib bersalah dan dijatuhkan hukuman 12 tahun penjara serta denda RM210 juta.

Tidak berpuas hati Najib membuat rayuan di Mahkamah Rayuan tapi tiga hakim tetap mendapati Najib bersalah. Sekali lagi Najib mengemukan rayuannya di Mahkamah Persekutuan.

Ternyata tidak ada bezanya Netanyahu dari parti Likud dan Najib serta Zahid dari parti UMNO. Tapi sebenarnya lagi teruk UMNO bukan hanya telah mengadakan MoU bersama Pakatan Harapan yang menyebabkan pembangkang tidak lagi mempersoalkan tuduhan yang dihadapi oleh Najib dan Zahid yang juga berhadapan dengan tuduhan rasuah. Tapi sehingga saat ini Najib dan Zahid selaku Presiden UMNO masih berada diluar dan bebas berpolitik.

Benar dakwaan salah seorang ahli PAS lama sebelum ini, UMNO adalah parti Yahudi.

SOGIP Tidak Pernah Melantik Orang Tengah Kendalikan Projek

KENYATAAN MEDIA

Merujuk kepada kenyataan Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu, Asistent Komisioner Mohd Zaidi Abdullah di portal berita DEASOKA pada 14 Januari 2022 berkenaan dengan kes Penipuan tawaran projek jutaan ringgit yang membabitkan projek penukaran lampu jalan LED seluruh sabah dan projek pembersihan Taman serta pembinaan bangunan di Perindustrian Minyak dan Gas Sipitang (SOGIP).


Pihak kami SOGDC iaitu syarikat yang bertanggungjawab ke atas SOGIP mengucapkan setinggi tinggi tahniah dan syabas dengan tindakan pantas pihak Polis yang berjaya menyelasaikan kes ini dengan tertangkapnya suspek.
Kami menafikan sekeras kerasnya di mana pihak kami tidak pernah melantik mana- mana individu atau syarikat yang cuba mengaitkan dengan pihak kami berkenaan dengan projek yang disebut diatas.

Disini juga pihak kami mengharapkan kepada semua pihak agar dapat menghubungi kami terlebih dahulu jika ada mana-mana individu yang ada menawarkan sebarang projek berkaitan di SOGIP.

Mohd Azman Bin Haji Lajim
Pengurus Perhubungan Awam(SOGDC)

Tel Ofis : 088-215772

15 Januari 2022.

Harga Barang Terus Naik Apa Pula Tanggungjawab UMNO dan Penasihat Ekonomi?

Viral berita berkenaan kos sara hidup iaitu kenaikan harga barang makanan dan perkhidmatan asas hingga menghantui kebanyakan rakyat Malaysia.

Krisis kenaikan harga barang bermula ketika negara dilanda Covid 19 namun waktu itu Perikatan Nasional berusaha keras menangani ekonomi yang terjejas dengan memberikan pelbagai bantuan tunai dan bantuan dalam bentuk pinjaman bank kepada rakyat. Selain membenarkan pengeluaran KWSP yang belum matang.

Namun waktu itu beberapa pemimpin UMNO seperti Najib Razak dan Presiden UMNO serta kuncu-kuncunya tetap giat menjalankan propaganda kononnya Perikatan Nasional adalah kerajaan yang gagal mengurus ekonomi menyebabkan berlaku kenaikan harga barang.

Hari ini Malaysia diperintah atau diketuai oleh Perdana Menteri daripada UMNO dan telah melantik Najib Razak sebagai penasihat ekonomi. Selain melantik beberapa lagi pemimpin UMNO sebagai penasihat Undang Undang dan pegawai dalam Kementerian Kesihatan

Tetapi kegagalan yang mereka dakwa berlaku era Perikatan Nasional nampaknya terus terjadi, harga barang terus melonjak sekaligus menjadi modal pembangkang, untuk menjatuhkan kerajaan?

Benar ketika kerajaan Perikatan Nasional harga barang juga mengalami kenaikan tetapi tidaklah seteruk hari ini walaupun Najib Razak yang menganggap dirinya pakar ekonomi telah dilantik sebagai penasihat.

Sekarang rakyat tertanya tanya siapa sebenarnya yang gagal ni, kerajaan Perikatan Nasional kah atau Keluarga UMNO yang dikerumuni oleh ramai pemimpin-pemimpin UMNO yang terpalit dengan tuduhan rasuah di Mahkamah?

Published
Categorized as PPBM, UMNO

Dari Azalina Sibuk Pasal Azam, Lebih Baik Tolong PM Ismail Buang Najib dan Zahid Dari UMNO

Ada benarnya daripada Azalina Othman, Ahli Parlimen Pengerang sibuk pasal asal usul pelantikan Azam Baki sebagai Ketua SPRM hanya kerana propaganda Azam Baki bermain saham lalu dikaitkan dengan penyelewengan atau integriti.

Maka Lebih baik dia menyokong Perdana Menteri Ismail Sabri untuk membuang Zahid Hamidi atau saja Najib dari barisan kepimpinan parti UMNO. Secara logiknya untuk apa UMNO menyimpan pemimpin yang sudah kantoi maling, untuk mengundang murka Tuhan?

Najib itu sudah di dapati bersalah oleh Mahkamah kerana mencuri wang rakyat tapi dinafikan oleh sebahagian besar jentera UMNO. Tapi Azam yang bermain saham pula yang di tuduh kantoi menyeleweng atau makan wang rakyat. Logik kah?

Bermain saham adalah aktiviti yang normal bagi orang ada kelebihan. Dan ia bukannya satu kesalahan bagi seorang kakitangan awam.

Perbuatan Azalina dengan mengaitkan pelantikan Azam Baki dengan mantan Perdana Menteri Muhyiddin Yasin, hanyalah usaha membodohkan orang Melayu yang sanggup menjadi bodoh.


Datuk Seri Azalina Othman Said sewajarnya maklum tentang prosedur dan hasil tapisan yang perlu dijalani oleh setiap kakitangan kerajaan sebelum mereka dilantik kepada apa-apa jawatan.

Timbalan Ketua Penerangan II BERSATU Malaysia, Dr. Afif Bahardin berkata beliau yakin dan pasti bahawa perkara itu dilaksanakan sebelum Yang di-Pertuan Agong bersetuju melantik Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Azam Baki atas nasihat Perdana Menteri ketika itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Maka, kata Dr Afif, tidak timbul persoalan sama ada prosedur tapisan itu telah dilaksana.

Dr Afif turut melontarkan persoalan sama ada Azalina telah melakukan semakan dan yakin dengan integriti pimpinan UMNO yang ada di kalangan mereka sedang menghadapi kes perbicaraan di mahkamah.

“Sewajarnya beliau bermuhasabah dengan bertanya pada diri sendiri bahawa apakah beliau telah lakukan semakan dan yakin dengan integriti pimpinan UMNO yang menjadi sebahagian daripada apa yang dipanggil kluster mahkamah,” katanya.

Tindakan Peter Anthony Pro GRS Adalah Tindakan Yang Cerdik – KM Hajiji

Memang benar pun tindakan satu satu pemimpin dalam keadaan hari ini seperti yang diambil oleh Naib Presiden Parti Warisan Peter Anthony yang keluar dan akan menubuhkan parti tempatan dan mesra kerajaan GRS adalah tindakan yang cerdik.

Peter pada 28 Disember lalu mengumumkan keluar parti bersama ADUN Limbahau, Datuk Juil Nuatim dan akan menubuhkan parti baharu berasaskan Kadazandusun dan Murut (KDM).

Dalam GRS ada beberapa parti dan sokongan yang dimaksudkan oleh mantan Naib presiden parti Warisan ini adalah ke atas parti PPBM atau Bersatu.

Ini membuktikan Parti Bersatu sangat sangat di terima di negeri Sabah khususnya dari kaum Bumiputera.

Sudah ada empat atau lima wakil rakyat dari Parti Warisan yang keluar meninggalkan parti itu dan menyertai Parti Bersatu tidak terkecuali Adun Sindumin Doktor Yusuf, agaknya lah. He!

Tidak ada seorang pun dari mereka yang menyokong UMNO. Jadi faham-fahamlah kamu orang. Hari ini orang Sabah sangat cerdik untuk percaya lagi pada retorik pemimpin pemimpin UMNO. Justeru itu mereka cuba mencorakkan politik Sabah serupa dengan GPS di Negeri Sarawak iaitu berpolitik dan menuntut hak tanpa UMNO yang diketahui tidak akan sanggup memartabatkan elemen dalam perjanjian Malaysia.

Satu contoh dari elemen itu ialah berhubung kekayaan Sarawak dan Sabah dimana tuntutan cukai produk Petroleum hanya terealisasi bila Malaysia di perintah oleh Perikatan Nasional. Nampak?

Menurut Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Haji Noor pihaknya melihat tindakan Peter Anthony meninggalkan Parti Warisan sebagai satu perkembangan yang baik bagi politik negeri Sabah dan mengukuhkan lagi kerajaan negeri Sabah yang diketuainya

Nah kamu penyokong Warisan jangan marah, kamu tidak tahu siapa sebenarnya yang tidak reti diuntung dan sombong bodoh hingga orang sesetia Peter Anthony sanggup meninggalkan Warisan itu sendiri.

Timbalan Ketua Bahagian Warisan Tenom dan Ketua Wira Sepanggar Keluar Parti

Susulan tindakan Ketua Warisan Bahagian Tenom Peter Anthony yang meninggalkan parti itu dan menyokong GRS di peringkat negeri Sabah.

Setelah hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Shafie Apdal selaku Presiden Parti Warisan yang didakwa telah lari dari landasan perjuangan asal.

Sedangkan semua orang tahu GRS yang diketuai parti Bersatu tampak bersungguh-sungguh mempertahankan dan memperjuangkan hak hak Sabah seperti mana yang terkandung dalam Perjanjian Malaysia 1963.

Bukan seperti yang di dakwa oleh Shafie kononnya kerana tekanan yang dihadapi oleh Peter berkaitan perbicaraannya di Mahkamah.

Walhal belum pun Peter di dapati bersalah di Mahkamah, jadi tentang mana pula yang di takutkan ni. Itu Najib dan Zahid jelas ada bau bau sabitan pun tetap bertahan.

Seperti yang admin tegaskan sebelum ini seandainya tekad Peter Anthony itu tidak ditangisi oleh Presiden Warisan Shafie Afdal dengan sesungguhnya. Maka nescaya Warisan akan berkubur khususnya di pantai barat Sabah.

Kalau sudah sokongan di pantai barat Sabah terus berkurangan, justeru apa lagi yang diharapkan oleh Warisan aka Shafie? tutup kedai dan buka kedai baru sajalah daripada hanya menyusahkan pengikut di kawasan yang di wakili Warisan.


Parti Warisan di Tenom terkesan dengan perkembangan politik semasa Sabah apabila pemimpin-pemimpinnya mengikut jejak Ketua Bahagian, Datuk Peter Anthony meninggalkan parti itu.

Timbalan Ketua Bahagian, Donneysius Ansuku mengumumkan keputusan mereka itu pada jam 2.00 petang di Tenom, semalam (Ahad).

Donneysius yang juga Ketua Cawangan Warisan Kg Gumisi Laut berkata, beliau bersama-sama dengan AJK Bahagian, Ketua-Ketua Cawangan Warisan dan ketua-ketua Pusat Daerah Mengundi (PDM) P181 Tenom, merestui keputusan Peter keluar dari parti Warisan.

“Dengan ini, kami dengan rela hati tanpa paksaan mengisytiharkan keluar secara rasminya dari parti Warisan berkuatkuasa serta merta dan menyokong penuh kepimpinan Datuk Peter dalam parti baharu nanti,” katanya.

Sejam selepas pengumuman Donneysius, Warisan Sepanggar turut menerima tamparan apabila Ketua Wira-nya, Jumardie Lukman turut mengumumkan meninggalkan parti itu, di sini.

“Saya, ketua Wira P171 Sepanggar dan beberapa lagi yang bersama saya terdiri daripada AJK-AJK Bahagian dan Ketua-Ketua Cawangan Parti Warisan serta beberapa orang-orang berpengaruh di seluruh kawasan P171 Sepanggar mengumumkan untuk meletakkan jawatan dan keluar daripada Parti Warisan serta-merta hari ini (2 Januari),” katanya.

“Bagi saya, politik ini hanyalah fahaman ideologi. Jika kita sudah tidak sefahaman dengan perjalanannya atau sudah tidak sehaluan dan berbeza hala-tujunya maka kita berhak untuk menarik diri secara peribadi daripada wadah ini dan ianya sudah pasti bersifat peribadi.

“Oleh itu, saya menyokong keputusan akar umbi dan Datuk Peter Anthony selaku Naib Presiden Parti Warisan keluar daripada Parti Warisan yang bakal menubuhkan parti baharu berbilang kaum mesra Kerajaan di bawah kepimpinan Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Hj Hajiji Noor demi pembangunan Negeri Sabah,” tambahnya.

Peter yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Melalap mengumumkan bersama ADUN Limbahau, Datuk Juil Nuatim keluar dari parti Warisan pada 28 Disember lalu.

Peter akan menubuhkan parti baharu yang dijangka akan dilancarkan dalam masa terdekat ini.

Pengeluaran KWSP Kali Kedua Akan Susahkan Generasi Muda dan Negara

Pendapat yang bernas dari Menteri Kewangan, Tengku Zafrul berhubung pengeluaran simpanan KWSP yang belum matang.

Pendapat Menteri Kewangan ini berbeza dengan Najib Razak dan Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang mendesak atau mempolitikkan pengeluaran KWSP, walau pun mereka tahu langkah itu hanya akan menyusahkan penyimpan sekaligus akan menjejaskan ekonomi Malaysia.

Sebelum ini Najib Razak dan Ketua Pemuda UMNO Asyraf Wajdi adalah dalang dan lantang mempolitikkan pengeluaran KWSP yang belum matang. Yang kita tahu hanyalah bertujuan untuk memburukkan pentadbiran kerajaan Perikatan Nasional atau Tan Sri Muhyiddin Yasin pada waktu itu.

Pengeluaran kali pertama yang dikenali sebagai i Citra yang diumumkan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah di manipulasi kononnya ia hasil desakan mereka iaitu UMNO.

Sebelum ini Ketua Pemuda UMNO Malaysia berjanji akan membenarkan pengeluaran i Citra minima RM10,000 secara one off. Tapi bila Perdana Menteri daripada UMNO janji itu tidak ditunaikan. Begitu juga dengan janji tidak perlu lagi mengeluarkan KWSP sekiranya kerajaan menyediakan peruntukan dalam bajet 2022, ini juga tidak kesampaian.

Pokoknya desakan berterusan Najib dan Ketua Pemuda itu hanyalah bertujuan politik semata mata dan bagi menjaga air muka akibat terlalu menjanjikan bulan dan bintang tanpa memikirkan implikasi dan kemampuan kewangan semasa negara. Mereka ini jugalah yang di anggap penghasut oleh Tengku Zafrul.

Mula mula i Lestari lepas itu i Sinar seterusnya i Citra last lasi i Kecewa. He!


KWSP ditubuhkan pada 1951 sebagai simpanan hari tua pekerja negara.

Namun, buat pertama kali dalam sejarah, Kerajaan Malaysia telah pada tahun 2020 mengadakan program pengeluaran khas i-Lestari bagi membantu ahli KWSP mengatasi kesan Covid-19 ke atas ekonomi.

Ini disusuli dengan i-Sinar dan i-Citra.

Keizinan luar biasa ini diberi memandangkan adanya situasi luarbiasa yang berlaku, iaitu pandemik global yang juga melanda Malaysia.

Tetapi setelah beberapa kali pengeluaran diizinkan, dan setelah lebih RM101 bilion disalurkan keluar dari KWSP, cukuplah dibenarkan setakat itu sahaja.

Hari ini, ada beberapa pihak yang lantang melobi untuk dibenarkan sekali lagi pengeluaran simpanan KWSP.

Perlu saya ulangi, idea ini pertama sekali dibuahkan oleh Kerajaan setelah membuat pertimbangan dan perkiraan rapi terlebih dahulu.

Suara-suara yang hari ini sibuk menghasut rakyat tidak terlibat sama sekali dalam perhitungan dan keputusan tersebut.

Mereka mengambil kesempatan mengeksploitasikan perkara ini sebagai modal untuk menyelar pihak KWSP dan Kerajaan.

Caruman wajib pencarum dan majikan adalah asas sistem KWSP yang merupakan satu amanah yang wajib dijaga oleh pihak KWSP dan Kerajaan.

Selama ini, pencarum memang dibenarkan membuat pengeluaran untuk keperluan tertentu seperti pembelian rumah kediaman dan kos perubatan melalui Akaun 2 KWSP.

Tujuan KWSP itu adalah “untuk persediaan hari tua”, bila mana kudrat sudah tiada untuk bekerja. Untuk itu, pengeluaran, terutamanya dari Akaun 1, tidak boleh dibenarkan sewenang-wenangnya.

Dan suatu hari nanti, apabila Malaysia mencapai status negara tua pada tahun 2030 (8 tahun lagi), tanggungjawab kewangan negara yang akan melonjak bukan hanya akan dipikul oleh Kerajaan, tetapi juga pembayar-pembayar cukai di masa hadapan.

Sememangnya adalah tanggungjawab kerajaan untuk menjaga kebajikan masa panjang rakyatsambil memberi penyelesaian kepada cabaran semasa.

Sebab itu juga pentadbiran-pentadbiran sebelum ini begitu tegas menjaga amanah mereka berkenaan KWSP.

Pada tahun 2014 misalnya, beberapa negeri terutama Kelantan dan Pahang teruk dilanda banjir dengan jumlah isi rumah yang terkesan mencecah 300,000, dan ramai yang kehilangan harta termasuk rumah dan kenderaan.

Namun, kerajaan pada tahun 2014 tidak membenarkan pengeluaran KWSP walau satu sen pun kepada mangsa-mangsa banjir yang hilang segala-galanya, sebaliknya menggunakan kaedah-kaedah lain bagi membantu mangsa bencana.

Kini, pendekatan yang sama diambil Kerajaan bagi membantu rakyat menghadapi bencana banjir.

Secara keseluruhan, banyak bantuan yang dihulurkan oleh Kerajaan bagi menolong rakyat termasuk Bantuan Prihatin Rakyat (BPR), Bantuan Khas Covid-19 (BKC), Bantuan Kehilangan Pendapatan (BKP); Bantuan Wang Ihsan (BWI – bagi mangsa-mangsa bencana); bantuan kebajikan bulanan; pembiayaan dengan kadar 0 peratus serta moratorium serta-merta selama 6 bulan, dan banyak lagi.

Sehubungan itu, ada beberapa fakta yang perlu kita akui:

a. Isu wang persaraan yang tidak mencukupi wujud sebelum zaman Covid lagi. Hakikatnya, hari ini hampir 50 peratus atau lebih 6 juta pencarum mempunyai baki caruman kurang daripada RM10,000. Pendek kata, pencarum seramai 6 juta ini tidak akan mendapat faedah pun jika dibenarkan pengeluaran tambahan i-Citra.

b. Menurut KWSP, pesara sepatutnya mempunyai sekurang-kurangnya RM240,000 semasa bersara. Jika mereka dijangka bersara selama 20 tahun, mereka hanya ada RM1,000 sebulan untuk sara hidup dan jika sakit, ubat-ubatan.

Cuba bayangkan jika mereka ada kurang daripada RM10,000 sekarang. Dijangka hampir 7 juta ahli akan mempunyai simpanan di bawah RM10,000 jika pengeluaran tambahan i-Citra dibenarkan.

Jika mereka dapat gandakan 10 kali pun sehingga RM100,000 semasa bersara (satu gandaan yang amat sukar untuk dicapai), mereka hanya ada RM500 untuk berbelanja. Lebih tragis lagi bagi hampir 4 juta pencarum yang mempunyai simpanan di bawah RM1,000.

c. Kerajaan sudah benarkan banyak pengeluaran. Dengan i- Lestari, i-Sinar dan i-Citra, rata-rata ahli telah mengeluarkan sebanyak RM21,000 sehingga RM71,000 sejak tahun lepas. Secara keseluruhan, lebih 7 juta pencarum telah mengeluarkan lebih RM101 bilion.

d. Lebih kurang 74 peratus pencarum yang mempunyai kurang dari RM10,000 dalam akaun mereka adalah Bumiputra.

Lebih membimbangkan lagi, 79 peratus dari golongan ini mempunyai simpanan kurang dari RM1,000.

Kalau betul beberapa pihak ingin memperjuangkan nasib Bumiputra, terutamanya orang Melayu, walaupun dah tahu ramai yang sudah tidak mempunyai cukup simpanan, apakah niat dan tujuan sebenar memperjuangkan pengeluaran tambahan?

e. Wakil-wakil kesatuan pekerja pun tidak bersetuju.

Lihat sahaja kenyataaan persatuan-persatuan yang mewakili pekerja seperti NUBE, CUEPACS, NUDIW, UNI-MLC dan MTUC.

Mereka tidak bersetuju kerana mereka faham impak buruknya pengeluaran tambahan kepada kebajikan hari tua pencarum.

Ada juga sebab-sebab lain yang melibatkan pasaran ekuiti, kewangan dan keyakinan pelabur asing dan domestik. Ini rumusannya:a. KWSP memainkan peranan penting di pasaran saham dan bon tempatan untuk menjana pulangan dividen kepada ahli, dan menyediakan kecairan bagi kedua-dua pasaran tersebut.

Nilai pelaburan KWSP dalam pasaran saham tempatan adalah 16 peratus daripada nilai keseluruhan yang berjumlah lebih RM1.7 trilion.

Nilai pelaburan KWSP dalam bon-bon Kerajaan pula adalah 26 peratus (atau RM247 bilion) dari nilai keseluruhan RM950 bilion.

Manakala bagi bon-bon korporat, KWSP memegang 21 peratus (atau RM166 bilion) daripada nilai keseluruhan RM791 bilion.

b. Sekiranya pengeluaran ini dibenarkan lagi, KWSP akan terpaksa menjual pegangan saham dan bon mereka di luar dan dalam negara secara besar-besaran dalam keadaan pasaran yang tidak menentu; memberhentikan pelaburan di dalam negara untuk tempoh 3 hingga 6 bulan; dan mengurangkan penyertaan dalam pasaran domestik buat sementara waktu.

c. Langkah ini akan memberi impak negatif kepada pasaran saham dan bon tempatan, kerana peranan KWSP sebagai penyedia kecairan juga akan terjejas, selain mengekang keupayaan KWSP untuk menjana pulangan dividen.

Apabila kecairan berkurangan, ini berpotensi menjejaskan keyakinan pelabur-pelabur lain yang akan turut serta menjual pegangan mereka, lantas mengurangkan lagi kecairan di pasaran.

Ini akan mengakibatkan peningkatan kos pinjaman bagi seluruh Keluarga Malaysia, tidak kira individu, syarikat, mahupun Kerajaan.

d. Systemic repercussions atau kesan-kesan sistemik ini bukan sahaja akan menjejaskan pulangan kesemua ahli KSWP, malah, para penyimpan lain yang bergantung kepada pulangan daripada pegangan saham dan bon tempatan seperti ahli Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP), serta pelabur skim-skim Amanah Saham yang diurus oleh PNB seperti Amanah Saham Bumiputera (ASB), juga ahli-ahli Lembaga Tabung Haji (LTH), dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) juga akan turut terkesan.

Secara keseluruhan, ini akan memberikan impak negatif antaranya, dari segi peningkatan kos pembiayaan bagi Kerajaan, dan juga syarikat-syarikat swasta, dan juga berpotensi menyebabkan ketidakstabilan pasaran kewangan negara.

e. Tambahan lagi, situasi ini secara tidak langsung telahpun menimbulkan rasa tidak senang di kalangan ahli-ahli yang ingin terus mengekalkan simpanan mereka di dalam KWSP.

Buat masa ini, terdapat sejumlah lebih RM270 bilion simpanan di KWSP yang boleh dikeluarkan pada bila-bila masa oleh ahli yang berumur lebih 55 tahun dan tidak lagi tertakluk kepada syarat-syarat pengeluaran.

Seperti yang saya sebutkan berulang kali, dalam keadaan ekonomi yang semakin pulih, kerajaan tetap akan membantu rakyat melalui strategi yang pelbagai dan berbeza, seperti BPR, BKC, BKP, Bantuan Khairat Kematian, BWI, bantuan kebajikan bulanan dan banyak lagi.

Kerajaan sentiasa memantau keadaan, dan akan menambahbaik segala bentuk bantuan jika perlu.

Namun dalam hal KWSP ini, kita tidak boleh terus populis dengan sekali lagi mencari jalan mudah membenarkan pengeluaran tambahan lebih-lebih lagi bila kerajaan sudah menyediakan satu pakej bantuan banjir yang paling tinggi dalam sejarah.

Fikirkanlah kesan jangka panjang terutamanya kepada anak-anak dan cucu-cucu kita yang bakal mewarisi beban menampung kehidupan warga tua negara yang tidak mampu menampung persaraan mereka sendiri.

* Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz ialah Menteri Kewangan