Wakil Kerajaan Sabah GRS Ke Kota London Bagi Menyemak Semula Perjanjian Malaysia 1963

Hari ini 20hb Jun 2022 rombongan kerajaan Sabah GRS ke Arkib Nasional di Kota London bagi menilai balik draf atau catatan sebelum perjanjian Malaysia 1963 dimeterai di antara Sabah, Sarawak dan Semenanjung atau Malaya pada waktu itu.

Kelihatan pemimpin daripada parti Bersatu, STAR, PBS dan USNO.

Pertama kali admin nampak draft dokumentasi perjanjian Malaysia 1963.

Catatan seperti mana gambar diambil dari pihak yang terlibat , termasuklah suara dari rakyat Sabah dan Sarawak pada waktu itu.

Selepas kajian di atas, hasilnya akan dibentangkan diperingkat kabinet kerajaan negeri Sabah. Sekaligus dicarikan jalan bagaimana tuntutan akan di jalankan. Adakah melalui perundingan atau menggunakan undang-undang hingga ke peringkat antarabangsa.

Apa yang pasti sehingga hari ini perjanjian 1963 atau 20 perkara yang ada didalamnya tidak dimasukkan dalam perlembagaan Malaysia.

Sabah Atau SLS Mulakan Proses Undang-undang Tuntut 40% Royalti Minyak Sabah

Langkah awal rakyat Sabah mengguna pakai undang-undang untuk menuntut hak hak Sabah berdasarkan perjanjian Malaysia 1963, pun bergema.

Bilamana Persatuan Undangundang Sabah (SLS) akan mengemukakan semakan undang-undang berkenaan tuntutan 40 persen royalti minyak ke atas kerajaan Persekutuan. Hal ini disokong penuh oleh kerajaan negeri Sabah atau Ketua Menteri Hajiji Noor atas dasar melihatnya dari sudut yang positif antara lainnya merealisasikan kehendak rakyat Sabah.

Sebelum ini Masidi Manjun ada menegaskan, sekiranya tuntutan itu berhadapan dengan alasan retorik maka Sabah akan memulakan proses undang-undang, sebagai jalan penyelesaian.

Untuk makluman sejak dari awal perjanjian Malaysia 1963 tidak dimasukkan dalam perlembagaan Malaysia. Macam celak jak!

Ini yang rakyat Sabah inginkan, yang terpendam sejak puluhan tahun yang lalu iaitu menuntut hak seperti yang termaktub dalam perjanjian Malaysia 1963 dengan penuh keberanian, soal menang atau kalah belakang cerita. Namun hak yang selama ini tidak dihormati akan tetap diperjuangkan hingga akhir.

Semestinya selagi 20 puluh perkara dalam perjanjian Malaysia tidak ditunaikan walaupun tidak sepenuhnya. Pasti akan terus menjadi alat kepada generasi Sabah yang akan datang

Mungkin kerana sikap dalaman rakyat Sabah itu sendiri yang terkenal sebagai pemberani dan ada rasa malu yang menebal.

Sebaliknya jika tidak dituruti maka lama-lama akan bertukar menjadi kanser yang akan sangat sukar untuk diubati atau ditangani.

Justeru itulah sudah tiba masanya perjanjian Malaysia dirungkai hingga dapat memuaskan hati rakyat Sabah walaupun tidak kesemuanya. Sebab maklumlah dikalangan penduduk Sabah sendiri masih ada yang tidak ada semangat kenegerian.

Orang Sabah terkenal dengan sifat atau sikap yang setia. Tetapi kalau kesetiaan mereka diperalatkan hanya untuk keuntungan sebelah pihak, sedangkan mereka tidak menerima perubahan seperti yang dijanjikan, maka selepas satu ketika berhati-hatilah dengan kesanggupan orang Sabah.

Rakyat Sabah sedar apa yang menyebabkan mereka ketinggalan berbanding negeri negeri tertentu yang lain, walhal mereka tahu Sabah sebuah negeri yang kaya dengan sumber alam.


KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri mengambil maklum permohonan Persatuan Undangundang Sabah (SLS) untuk semakan kehakiman berhubung isu pemberian khas peruntukan 40 peratus kepada Sabah di bawah Perlembagaan Persekutuan.


Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor berkata kerajaan Sabah melihat inisiatif SLS dari sudut positif yang tidak berpihak dan tidak berpolitik dalam kepentingan bersama aturan perlembagaan ketika Sabah terlibat dalam pembentukan Malaysia pada
1963.

“Kerajaan Sabah telah, dan akan terus menerus dan bersungguh-sungguh menuntut hak 40% dan lain-lain hak serta kepentingan Sabah dengan kerajaan Persekutuan,” katanya.

April lalu, Hajiji berkata Sabah mengalu-alukan kenaikan empat kali ganda Geran Khas Kerajaan Persekutuan untuk Sabah daripada RM26.7 juta kepada RM125.6 juta mulai tahun ini melihat ia langkah yang baik untuk pembangunan Sabah sementara Kerajaan Negeri akan terus menuntut 40% seperti yang dipersetujui di bawah Perjanjian Malaysia 1963.

PH Ambil Idea Masidi/ Kerajaan GRS Berhubung Tuntutan Royalti 40%

Inilah apa yang dipanggil mencuri kredit buah fikiran/idea orang lain berhubung tuntutan 40% royalti minyak ke atas kerajaan Persekutuan. Bukan lagi mencuri tapi masih beranggapan fikiran rakyat Sabah ini masih mudah dimanipulasi. Walau selepas beberapa propaganda pembangkang semasa Pilihan Raya Umum 2018.

Sebelum ini Datuk Masidi Manjun ada menegaskan bahawa jika dalam perundingan yang sedang dijalankan diantara kerajaan GRS Sabah dan kerajaan Persekutuan tidak berjalan seperti yang diharapkan iaitu tuntutan 40% royalti minyak seperti yang termaktub dalam perjanjian 1963 tidak dipenuhi. Maka beliau atau kerajaan negeri Sabah tidak akan teragak agak untuk mengambil tindakan undang undang.

Sehingga hari ini perbincangan berjalan dan ada perkembangan yang positif diantaranya Persekutuan telah menambah bayaran pemberian khas dari RM26.7 juta selama ini kepada RM125.6 juta.

Wang ini bukan bayaran royalti minyak dari 40% yang sedang dituntut.

Untuk makluman RM125.6 juta berkenaan telah digunakan untuk membina perumahan rakyat Sabah yang dikenali perumahan SMJ atau Sabah Maju Jaya.

Tapi semalam pimpinan Pakatan Harapan Sabah terdiri dari PKR, UPKO dan DAP telah menggemukkan tuntutan undang undang ke Persekutuan berhubung royalti minyak 40%.

Ahli-Ahli Parlimen dan Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri Sabah daripada Pakatan Harapan (PH) Sabah hari ini
telah memfailkan tindakan undang-undang di Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak di Kota Kinabalu untuk memohon pengisytiharan antara lainnya bahawa hak perlembagaan Sabah ke atas 40% hasil bersih yang diperolehi oleh Kerajaan Persekutuan dari Sabah setiap tahun harus dihormati dan dipatuhi.

Tidak ada angin tidak ada ribut tiba tiba berkemas dan kelam kabut. Melucukan!

Zaman kerajaan Warisan, Sabah hanya mendapat 20% itu pun dalam bentuk kenyataan yang bersetuju tapi belum pun ditunaikan. Persetujuan itu disambut sangat positif oleh Timbalan Ketua Menteri Sabah waktu itu Christina Liew sebagai konon bukti komitmen kerajaan mereka. Sekali lagi lucu!

Ketua Menteri Sabah, Shafie juga turut bergembira dan melihatnya sebagai hal yang positif dan menganggarkan tahun itu 2019/2020 Sabah akan menerima sehingga RM1.7bilion. Namun pada hakikatnya satu sen pun dari 20% tidak diterima oleh negeri Sabah sehinggalah kerajaan Warisan tumbang. Lucu!

Faktanya era kerajaan Warisan atau Pakatan Harapan Sabah, hanya berani mengemukakan tuntutan setinggi 20%. Tapi bila menjadi pembangkang tiba tiba berani sehingga 40%. Lucu!

Hanya mereka yang tidak ada asas ilmu lalu ikut ikutan berpolitik yang percaya pada propaganda tuntutan 40% Pakatan Harapan ini. itu pun hanya bila mereka menjadi pembangkang.

Penurunan Kuasa? Lupa Siapa Hampir “Jual” Sabah Dan Mana Manifesto Borneonisasi Versi UMNO?

Pemimpin UMNO Sabah

Seperti biasa sembang kari lagi si Rahman Dahlan. Tapi karinya kali ini terlalu pekat sampai mengkantoikan dirinya selaku pemimpin UMNO yang sinonim dengan janji bulan bintang dan kononnya idea luar otak bukan kotak. He!

Sebab itulah walaupun parti Warisan yang baru berumur beberapa bulan dari tarikh pilihan raya umum 2018, tapi mudah mendapat sokongan. Walaupun masih gagal mengalahkan UMNO Sabah yang waktu itu dipimpin oleh orang orang yang berkaliber bukan seperti hari ini, terpalit dengan tuduhan salah gunakuasa di Mahkamah.

Rahman Dahlan, sempena ulang tahun BN sebenarnya ulang tahun UMNO (sebab UMNO yang dimartabatkan, parti UMNO yang dikaitkan dengan kemajuan dan pembangunan Malaysia sejak awal kemerdekaan sehingga hari ini. Bangsa Melayu di takut takutkan kononnya tanpa UMNO mereka akan terpinggir, tapi bila bertanding menggunakan logo BN.

Jadi lain kali biarlah calon UMNO yang bertanding di Sabah menggunakan logo UMNO. Supaya nanti kemenangan yang di dapat benar benar kerana UMNO.

Rahman Dahlan, Ahli Majlis Tertinggi UMNO berkata, sekiranya peruntukan kewangan diberi kepada negeri maka akan mempercepatkan perlaksanaan projek pembangunan di peringkat negeri.

Oleh itu amat wajar peruntukan kewangan diturunkan pada negeri. Ini menurutnya sejajar dengan kehendak rakyat Sabah, saranan ini menurutnya lagi adalah idea diluar kotak (lebih kurang begitu polemik atau gesaan si Rahman Dahlan).

Betul kah diluar kotak, kah copy paste dan ia hanyalah propaganda UMNO?

Memandangkan mustahil UMNO membebaskan Sabah dari belenggu birokrasi dan perlembagaan serta Sabah sebagai simpanan tetap kerana kekayaan sumber alamnya. Justeru menjadi tanda tanya adakah “idea” Rahman Dahlan ini benar untuk kebaikan rakyat Sabah atau ia hanyalah strategi UMNO supaya diberikan sokongan, walaupun selepas beberapa siri pembohongan selama ini.

Bukan sekali dua Rahman Dahlan terbukti membohong, tapi telah terbukti beberapa kali sebelum ini. Mari admin buktikan, antaranya.

1. Rahman Dahlan pernah mendakwa kononnya laporan PAC tidak pernah diatur atau diubah, ini kerana  dia sendiri adalah Ahli Jawatankuasa PAC, so dia tahulah laporan itu diubah atau tidak.

PAC adalah badan yang ditugaskan supaya tadbir urus awam sentiasa berjalan dengan baik. Kalau ada isu yang melibatkan wang rakyat atau yang berkaitan maka pihak tersangka akan dipanggil dan disoal siasat.

Namun dalam perbicaraan Najib di Mahkamah berhubung skandal 1MDB. Saksi menyatakan laporan PAC untuk 1MDB telah diatur atau diubah mengikut kehendak pemimpin UMNO, antaranya Rahman Dahlan.

Rahman Dahlan terlibat mengatur soal jawab berhubung 1MDB yang bertujuan untuk menafikan penyelewengan yang berlaku.

So masih layakkah Abdul Rahman Dahlan diberikan kepercayaan?

https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2021/12/791709/laporan-audit-1mdb-ada-2-versi-saksi

2. Lama sebelum ini Rahman Dahlan mempertikai cadangan Ketua Bersatu Sabah Hajiji Noor supaya penurunan kuasa melalui JPPS dilaksanakan di negeri Sabah tapi ditentang oleh Rahman Dahlan. Hari ini Rahman Dahlan bercakap soal yang sama, siap dipanggil idea. Sembang kari betul.

Baca link di bawah yang menjadi jawapan kepada perkara 2 di atas.

Pertanyaannya kenapa idea penurunan kuasa melalui JJPS sebelum ini ditentang oleh Rahman Dahlan?

Dalam pilihanraya negeri Sabah tahun 2020 Rahman menjajah agenda Borneonisasi akan kononnya ditunaikan jika UMNO menjadi kerajaan.  Hari ini Perdana Menteri Malaysia adalah pemimpin UMNO begitu juga dengan Timbalan Ketua Menteri Sabah juga dari UMNO. Lalu kemajuan apa sudah dicapai berkaitan agenda Borneonisasi versi UMNO, sudah ada yang berjaya dilaksanakan atau ditunaikan?

Baca link di bawah, UMNO menjanjikan autonomi tapi sehingga hari ini habuk pun tidak melekat, pun begitu UMNO tanpa malu masih bercakap soal penurunan kuasa. Alahai kau lah UMNO aka Rahman Dahlan oiii.

Petronas Adalah Idea Pemimpin Borneo – Ku Li

Rupanya yang mencadangkan penubuhan Petroleum Nasional Berhad (Petronas) adalah pemimpin Borneo atau Sarawak, Datuk Patinggi Abdul Rahman Yakub. Begitu juga dengan cadangan bayaran 5% bukan royalti minyak kepada Sabah dan Sarawak.

Bukan royalti minyak tapi agihan keuntungan dari Petronas (peringkat awal)

Hari ini 5% itu dikenali sebagai royalti minyak. Sedangkan yang termaktub dalam perjanjian Malaysia 1963 adalah 40%.

Hakikatnya kerajaan negeri Sabah tidak bersetuju dengan cadangan royalti minyak 5%. Menyebabkan berlaku pergeseran diantara Federal atau Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman dan Ketua Menteri Sabah Tun Mustapha pada ketika itu.

Pergeseran itu memaksa UMNO menubuhkan parti Berjaya yang bertujuan untuk menumbangkan parti USNO atau kerajaan Sabah semata-mata. Bila kerajaan USNO berjaya ditumbangkan barulah 5% yang dicadangkan oleh Persekutuan direalisasikan sehinggalah hari ini.

Ternyata yang menubuhkan Petronas dalam erti kata yang sebenarnya ialah pemimpin daripada Borneo bukannya pemimpin UMNO. Jadi pada rakyat Borneo kita harus berbangga dengan sejarah ini, terbukti pemikiran pemimpin pemimpin daripada Sabah Sarawak sangat-sangat tajam dan jauh ke hadapan atau dalam bahasa mudahnya sangat-sangat wisdom. Bukan kaleng kaleng juga oh.

Benarlah gurauan sesetengah pihak bahawa sepatutnya Sabah dan Sarawak telah lama menjadi negeri maju sekiranya UMNO bersikap adil ke atas Sabah. Tapi ini tidak semua mereka kawal, macam minda penjajah walhal cakap besar saja, habuk pun tidak ada tanpa hak orang lain yang mereka rompak. Tidak hairanlah kenapa akhirnya pemimpin pemimpin Sarawak mengharamkan UMNO beroperasi di bumi Sarawak.

Maklumat diatas berdasarkan kenyataan seorang pemimpin UMNO Tengku Razaleigh Hamzah atau Ku Li yang mendedahkan sejarah kewujudan Petronas, semasa ditemu bual sempena ulangtahun UMNO yang ke 74.

Masa itu Ku Li adalah pengerusi Pengasas dan ketua eksekutif Petronas. Jadi tidak hairanlah Ku Li tahu perjalanan Petronas sejak daripada awal. Menurut Ku Li, sekarang Petronas mampu menjana pendapatan sehingga 3 trilion dalam tempoh 30 tahun yang lalu.

Hari ini Petronas menjadi kebanggaan rakyat Malaysia.

Selepas ini tidak usahlah pemimpin UMNO berlagak atau terlebih bangga pada Petronas. Seperti mana UMNO berbangga pada Felda, hanya kerana Felda adalah idea bapa Najib. Felda yang dicadangkan waktu itu untuk diteroka bukannya seperti Felda yang pada hari ini total swasta. Di Sabah berapa kerat sangat Felda yang menjadi milik Peneroka?

Ladang Felda swasta yang paling besar di Malaysia pun terletak di Sabah atau Borneo.

Tidak timbul Petronas telah diwartakan sebagai harta negara kecuali Petronas bersetuju memulangkan 40% dari cukai pendapatan atau hasil minyak kepada Sabah.

Jadi selepas ini tidak usahlah Kerajaan Persekutuan atau UMNO teragak-agak untuk membayar 40% cukai hasil pendapatan Sabah seperti mana tuntutan kerajaan Sabah, GRS. Apa lagi 40% adalah angka yang termaktub dalam perjanjian Malaysia 1963. Bukan wang UMNO juga, malulah sikit oiii. Sampai bila jadi penyangak?

Kerajaan GRS Pertimbang Ambil Tindakan Undang² Kiranya 40% Cukai Hasil Sabah Tidak Ditunaikan – Masidi

Pandangan Menteri Kewangan II Sabah, Datuk Masidi Manjun mengenai tuntutan hasil kutipan cukai 40% Sabah dari Persekutuan, seperti yang termaktub dalam perjanjian Malaysia 1963.

RM125 juta setahun yang diterima oleh kerajaan negeri Sabah hari ini adalah semata-mata interim atau bersifat sementara, sementara tuntutan 40% sedang berjalan.

Oleh kerana itu kerajaan negeri Sabah GRS akan mempertimbang mengambil tindakan undang-undang sekiranya tuntutan 40% diabaikan oleh Kerajaan Persekutuan. Dengan erti kata lain kerajaan negeri akan mengguna pakai apa pun cara bagi menuntut 40% cukai hasil Negeri Sabah daripada kerajaan persekutuan.

Mesti ramai yang tertanya-tanya kan, Kenapa tuntutan ini telah berlarutan lama dan sukar di tunaikan. Ini kerana sejak daripada awal Kerajaan Persekutuan yang diketuai oleh UMNO tidak memasukkan perkara perkara dalam perjanjian Malaysia 1963 dalam perlembagaan.

Kamu nampak tak betapa kurang ajarnya UMNO ni mereka tahu mereka miskin dan Sabah Sarawak kaya dengan sumber alam tetapi kenapa tidak berani bersikap adil. Malah berlagak abang besar macam minda penjajah yang tidak reti berterima kasih.

Tahniah Datuk Masidi Manjun selaku wakil kerajaan negeri Sabah kerana bertindak berani dan tegas mempertahankan perjanjian 1963 yang menjadi asas kepada pembentukan Malaysia.

Inilah yang diinginkan oleh majoriti masyarakat Sabah. Sudah cukup lama mereka bersabar tetapi nampaknya Kerajaan Persekutuan atau kerajaan UMNO sehingga hari ini memandang remeh seolah-olah mencabar kewibawaan dan keintelektualan orang-orang Sabah.

GRS, Sabah Maju Jaya

Hasil Kutipan 40% Pulangkan Balik Pada Sabah Oiii

Teruskan ketegasan baik kerajaan negeri dan rakyat Sabah yang berpendirian akan terus berunding dengan Kerajaan Persekutuan agar 40% hasil kutipan cukai daripada Sabah diberikan balik kepada Sabah berdasarkan perjanjian Malaysia 1963.

Pendirian itu ditegaskan oleh ketua GRS Sabah Datuk Hajiji Noor yang juga Ketua Menteri Sabah pada sidang terakhir di Sabah pada Khamis baru baru ini. Alhamdulillah

Ia susulan kenyataan sebelum ini Menteri Kewangan Persekutuan Datuk Tengku Zafrul yang mendakwa penentukan itu tidak lagi wujud atau tuntutan itu tidak lagi wujud kerana kekangan ekonomi negara.

Namun menurut Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji itu hanyalah dari sudut pandangan Persekutuan bukannya dari sudut pandang negeri yang ada hak dan itu bererti ia masih berkuatkuasa kerana ia termaktub dalam perjanjian Malaysia 1963.

Oleh itu kerajaan GRS tidak akan berhenti dan akan terus berusaha meyakinkan Kerajaan Persekutuan bahawa butiran dalam perjanjian itu perlu dipatuhi dan dihormati.

Sekiranya 40% hasil kutipan Persekutuan dapat dipulangkan balik kepada negeri Sabah, iya sudah tentulah akan menambah lagi kantung kerajaan negeri dan boleh digunakan untuk membuat pelaburan atau untuk membina prasarana di negeri Sabah yang masih ketinggalan berbanding negeri negeri di Semenanjung sedangkan mereka tidak ada sumber alam yang boleh digunakan untuk pembangunan.


Pulangkanlah balik hasil kutipan daripada Borneo tu oii ada juga UMNO yang menjaga negeri kamu orang di Semenanjung tu.

Bagi balik lah, kita orang mahu tengok, selepas ini kemajuan apa yang akan dicapai tanpa hasil daripada Sabah dan Sarawak. Adakah UMNO mampu menjana ekonomi atau wang yang lebih banyak melalui pelaburan seperti 1MDB. Hehehe!

Setakat menang dan maju hasil dari politik Umno yang temberang saja yang lebih, lebih baik hentikan, cukup-cukuplah tidak akan ke mana jua.

Kemajuan dari hak orang lain tapi tidak bersyukur pasti satu hari akan ditelan bumi.

Sudah Tiba Masanya Perjanjian Malaysia Direalisasikan, Sanggup Tumbuk Meja dan Keluar Dari Mesyuarat – Masidi (Video)

Ini kalilah pemimpin-pemimpin Sabah khususnya dari Gabungan Rakyat Sabah atau GRS sanggup melakukan apa saja agar perjanjian Malaysia 1963 dapat direalisasikan terutamanya dari konteks minyak dan gas.

Untuk permulaan Petronas telah bersetuju untuk membina pusat pemprosesan Petroleum di Sugut, Sabah dan ia akan dilaksanakan dalam tempoh terdekat ini, satu atau dua tahun.

Menteri Kerajaan Tempatan Datuk Masidi Manjun juga berjanji akan sanggup menumbuk meja atau keluar daripada bilik mesyuarat sekiranya perbincangan berkenaan perjanjian Malaysia tidak dipersetujui oleh mana mana pihak atau kerajaan pusat.

Menurutnya lagi sudah tiba masanya selaku pemimpin Sabah menuntut hak-hak yang terkandung dalam perjanjian Malaysia 1963.

“Pasal gas jangan risau. Walaupun saya ini orang kampung, orang Dusun atau orang bukit dari Ranau saya akan pasti mempertahankan hak Sabah.

“Saya sanggup keluar bilik rundingan dan tumbuk meja jika tidak puas hati”

  • YB DSP Masidi Manjun –

Jadikan GRS Entiti Tuntut Hak Sabah

KOTA KINABALU: Gabungan Rakyat Sabah (GRS) boleh dijadikan entiti atau saluran khusus untuk menuntut hak Sabah yang belum tertunai seperti termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

Naib Ketua Bahagian Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Tuaran, Datuk Johari Saiman, berkata GRS perlu menerajui rundingan berkaitan tuntutan MA63 yang selama ini diperjuangkan setiap parti.

Katanya, GRS yang baru didaftarkan sebagai entiti politik rasmi perlu dimanfaatkan dalam usaha itu kerana suara rakyat Sabah lebih kuat jika disalurkan melalui entiti politik besar yang merangkumi pelbagai parti.

“Kalau mahu mendesak janji-janji yang termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) tercapai sepenuhnya, jadikan entiti ini, umpama kerasnya besi keluli dan lembutnya umpama telur penyu, jatuh tidak pecah, dimasak tidak keras,” katanya dalam satu kenyataan, di sini.

Jumaat lalu, Pengerusi GRS yang juga Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor mengumumkan keanggotaan GRS yang terdiri daripada empat parti iaitu BERSATU, Parti Bersatu Sabah (PBS), Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) dan Parti Maju Sabah (SAPP).

UMNO dan Barisan Nasional (BN) serta PAS pula sebagai rakan sekutu GRS dalam kerajaan negeri.

Johari berkata, Sabah mampu mencapai lebih banyak hasil melalui GRS seperti kejayaan mewujudkan SMJ Petroleum Sdn Bhd, sebuah syarikat minyak dan gas milik penuh Sabah yang diumumkan Hajiji sebelum ini.

Katanya, menerusi usaha diterajui Hajiji juga, kerajaan Pusat menurunkan kuasa pelesenan perikanan laut dalam kepada kerajaan negeri Sabah.

“Usaha berterusan dilaksanakan kerajaan GRS sebelum ini juga berjaya menarik beberapa pelaburan dalam sektor pembuatan dan pelancongan dengan nilai lebih RM11 billion,” katanya.

Beliau berkata, kejayaan merealisasikan pembentukan GRS sebagai gabungan politik rasmi di Sabah adalah hasil usaha diterajui Ketua Menteri dalam melaksanakan perubahan dan memastikan Sabah terus stabil serta membangun.

“Lembutnya DSP Hajiji berisi, kerasnya DSP Hajiji lagilah berisi. Memimpin negeri Sabah baru setahun jagung tetapi sudah berjaya menghadiahkan sebutir mutiara utk rakyat Sabah, iaitu GRS.

“Tanam jiwa kita di sini, tanam hati kita di sini, tanam jiwa raga kita di sini kerana GRS itu adalah kita, kerana GRS itu adalah jantung kita, kerana GRS itu adalah nyawa kita.

“Namapun, Gabungan Rakyat Sabah. Jangan bergabung di mana-mana tetapi bergabunglah di GRS kerana GRS itu adalah suara kita, suara anak-anak Sabah,” katanya.

Pindaan Perlembagaan Persekutuan Membuka Jalan Kepada Pemulihan Penuh MA63

KOTA KINABALU: Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor menyifatkan kelulusan Rang Undang-Undang Pindaan Perlembagaan Persekutuan 2021 adalah penting dan ia akan membuka jalan kepada pemulihan sepenuhnya Perjanjian Malaysia 1963 (MA63),

“la adalah detik penting dalam sejarah negara kita, terutama sekali apabila ia diluluskan sebulat suara oleh Parlimen.

“Kami sentiasa mempertahankan hal ini dan Majlis Khas MA63 yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri telah sedia menerima permintaan yang dikemukakan oleh Sabah dan Sarawak,” katanya sambil menambah bahawa dengan asas-asas MAG3 dilaksanakan, langkah-langkah kini boleh diambil untuk bergerak lebih jauh kehadapan dalam memulihkan hak Sabah dalam Persekutuan Malaysia.

Hajiji mengulangi bahawa Majlis Khas MAG3 adalah penting kerana ia adalah manifestasi kerajaan hari ini untuk duduk bersama dan menyelesaikan isu berkaitan sebagai satu Keluarga Malaysia.

Beliau memberi jaminan bahawa Kerajaan Negeri Sabah tidak akan berhenti setakat ini, sebaliknya akan meneruskan hak negeri seperti yang dipersetujui melalui Majlis Khas MA63.

Pada Selasa, Rang Undang-Undang Pindaan Perlembagaan Persekutuan 2021 yang dibentangkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan UndangUndang), Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar telah diluluskan sebulat suara oleh Ahli Parlimen melalui pengundian pada bacaan akhir kali kedua dan ketiga.

Tamat