Rafizi Dipanggil Polis Berhubung Zainab Mohd Salleh

Susulan laporan Polis yang dibuat oleh pegawai khas kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Menteri Tugas Tugas Khas Abd Latiff. Berhubung tuduhan Rafizi Ramli yang kononnya Zainab Mohd Salleh adalah isteri kepada Abd Latiff.

Secara jujurnya lah tidak menjadi masalah kalau pun perempuan itu benar isteri kepada Abd Latiff yang menjadi konflik bila syarikat pembekalan milik Zainab Mohamed Salleh sengaja dikaitkan dengan Abd Latiff walaupun ketika itu sebagai pemimpin UMNO.

Sebelum ini dakwaan Rafizi Ramli berkenaan telah dinafikan berkali-kali oleh Abd Latiff, tapi Rafizi enggan mengalah hingga akhirnya laporan Polis terpaksa dibuat.

Bahawa Rafizi Ramli di akaun Facebooknya telah diminta hadir oleh pihak polis berikutan laporan polis yang dibuat.

Kalau kita rujuk kenyataan Rafizi Ramli itu, nampaknya mulai mengalah, apabila hanya mampu mendesak pihak polis supaya menyiasat laporan yang dibuat oleh Akmal Nasir seorang pemimpin PKR terhadap Latiff Ahmad berhubung skandal LCS. Tidak lagi menyentuh hubungan Abd Latiff dan Zainab Mohd Salleh.

Pegawai Khas Abdul Latiff Buat Laporan Polis Terhadap Rafizi

Susulan Laporan Polis Dibuat Pegawai Khas Abdul Latiff Ke Rafizi

Susunan laporan polis yang dibuat terhadap Rafizi Ramli oleh pegawai tugas-tugas khas Abdul Latiff Ahmad pada 30 Ogos 2022. Abdul Latiff telah didatangi pegawai polis pagi tadi untuk diambil keterangan.

Pegawai Khas Abdul Latiff Buat Laporan Polis Terhadap Rafizi

Justeru itu Abdul Latif yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Menteri Tugas Tugas Khas menegaskan bahawa Rafizi Ramli adalah seorang pembohong dan pemfitnah dan mentohmah beliau serta keluarga.

Hanya semata-mata untuk kepentingan politik ini adalah satu perbuatan keji yang dikutuk Allah Subhanahu Wa Ta’ala seperti mana dalam surah al-baqarah ayat 191 yang berbunyi dan fitnah itu lebih kejam daripada pembunuhan.

Sekali lagi Abdul Latif menegaskan bahawa sebagai anggota kabinet beliau akan terus memberi kerjasama penuh kepada pihak berkuasa bagi membantu siasatan.

Perkara ini timbul setelah Rafizi Ramli mendedahkan penyelewengan yang berlaku dalam projek membina kapal perang LCS milik TLDM.

Dimana Rafizi Ramli mendakwa perempuan yang bernama Zainab sebagai pemilik syarikat kluster yang membekalkan peralatan LCS, adalah isteri kepada Abdul Latiff Ahmad. Namun telah berulang kali dinafikan namun Rafizi masih mempertahankan tuduhannya.

Isteri atau Isteri-Isteri Saya Tiada Nama Zainab, Latiff Ahmad Bidas Dakwaan Rafizi


Sudahlah Dengan Amaran Zahid Oiii

Belum apa-apa si Ponorogo kantoi mencuri wang rakyat melalui Yayasan Akalbudi ni sudah berlagak macam Malaysia ni bapa dia punya.

Inilah sikap seorang pemimpin yang tidak boleh lagi diberikan kepercayaan bukan hanya kerana dia telah kantoi melakukan jenayah tetapi kalau ada yang mengikuti perkembangan mangkuk ni, pasti sedar yang hampir setiap kenyataan politiknya ada unsur pembohongan supaya dengan demikian dia yang telah kantoi dan ditolak oleh rakyat akan kelihatan diterima semula dan seperti orang yang tidak pernah merugikan rakyat.

Menerusi berita MSN Zahid Hamidi melalui hantaran di Facebooknya dengan lantang memberikan amaran pada musuh-musuh UMNO berhubung ramalan dalam pilihan raya umum yang ke-15 akan datang, bahawa Pilihan Raya ini akan menjadi mimpi ngeri buat pemimpin yang meninggalkan UMNO ini kerana mereka akan dihukum oleh pengundi sendiri.

Kesiannya pemikiran pemimpin yang bergelumang dengan kantoi najis penyelewengan boleh pula melihat masa depan negara ini dari konteks parti UMNO semata-mata dan bukan amalan demokrasi yang mampu membangun pemikiran rakyat, apa lagi jika tujuan bekas pemimpin UMNO tidak lagi menyokong adalah kerana UMNO itu sendiri yang terpalit dengan salah guna kuasa hingga merugikan negara bangsa.

Sakit benar pemimpin UMNO seorang ni ya Tuhan. Baru bebas dari tuduhan rasuah berhubung Visa Luar Negara sudah macam Harimau yang kelaparan, sedangkan skandal Yayasan Akalbudi yang menjadi perhitungan antara politik dan Tuhan, seolah olah tidak wujud.

Namun demikian saya cukup berkeyakinan kenyataan Zahid itu tidak ditujukan pada mantan pemimpin UMNO Sabah, sebab kalau tidak itu membuktikan sah sedang Zahid sakit kuat.

DUN Sabah Tidak Dibubarkan Jika PRU15 Diadakan, Kata Hajiji

PETALING JAYA: Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah tidak akan dibubarkan sekiranya Parlimen dibubarkan bagi membolehkan pilihan raya umum ke-15 (PRU15) diadakan tahun ini.

Ketua Menteri Hajiji Noor berkata, kerajaan Gabungan Rakyat Sabah – Barisan Nasional (GRS- BN) masih mempunyai baki tiga tahun untuk menerajui negeri itu.

“Semua cakap-cakap ini (DUN Sabah akan dibubarkan) adalah tidak benar, kita masih mempunyai baki tiga tahun untuk mentadbir Sabah.

“Apa yang penting ketika ini adalah kita akan terus memperkuatkan GRS, gabungan yang mewakili rakyat berbilang kaum di Sabah,” katanya ketika berucap sempena Jelajah GRS Batu Sapi, di Sandakan, hari ini.

Sementara itu, Hajiji berkata, kesemua parti komponen dalam GRS telah bersetuju untuk menggunakan logo gabungan itu bagi menghadapi PRU15

“Insya-Allah, kita akan mencapai kemenangan pada PRU15 nanti,” katanya.

Beliau yang juga pengerusi GRS turut menyeru agar kerjasama dengan BN terjadi pada pilihan raya akan datang demi memastikan negeri itu terus membangun.

“Jika calon di (Parlimen) Batu Sapi adalah daripada GRS, kita tahu BN akan kerja kuat bagi memastikan kemenangan kita, begitu juga jika calon BN yang terpilih, kita akan pastikan kemenangan untuk mereka kerana kita adalah kerajaan GRS-BN,” katanya.

Sumber FMT

Kalau Berani Minta PM Bubar Parlimen, Wan Saiful Beritahu Asyraf

PUTRAJAYA: Seorang pemimpin Bersatu membidas kenyataan Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki yang mencabar presidennya, Muhyiddin Yassin menarik sokongan terhadap kerajaan pimpinan Ismail Sabri Yaakob.

Wan Saiful Wan Jan mengingatkan Asyraf Wajdi Dusuki supaya tidak memaksa Bersatu menekan butang untuk PRU15.

Ketua Penerangan Bersatu, Wan Saiful Wan Jan, berkata Asyraf boleh meminta Ismail untuk membubarkan Parlimen dan tidak perlu menuding kepada partinya.

“Saya kadang-kadang malas nak layan pandangan ‘mangkuk’ ini.

“Sebab kalau dia nak ‘tekan butang’, dia sendiri minta perdana menteri bubar. Apa nak suruh orang lain tekan butang,” katanya kepada FMT ketika ditemui di Majlis Ulang Tahun Bersatu ke-6.

Tambahnya, jika Asyraf tidak berani berbuat demikian, beliau tidak perlu menyuruh Bersatu untuk menarik sokongan terhadap Ismail.

“Kalau tak berani, tidak perlu suruh orang. Kalau berani buat sendiri,” katanya.

Pada 20 Sept lalu, Asyraf dalam kenyataan di Facebook berkata, jika Muhyiddin merasakan kerajaan hari ini tidak berjaya menguruskan ekonomi dan wujud keperluan bagi mengadakan pilihan raya umum ke-15 (PRU15), maka bekas perdana menteri itu boleh mengarahkan anggota Kabinet Bersatu menarik sokongan terhadap kerajaan.

Sumber MSN]

TLDM Sengaja Pasang Bendera Malaysia Terbalik? (video)

TLDM atau Navy sengaja memasang bendera Malaysia secara terbalik semasa raptai sempena menyambut hari kemerdekaan?

Sebenarnya TLDM menyedari kedudukan bendera berkenaan tapi dibiarkan atau sememangnya disengajakan, kerana ada kesulitan yang ingin mereka sampaikan kepada rakyat atau umum diluar sana?

Ada dikalangan netizen yang berpendapat sengaja dipasang terbalik bagi menunjukkan mereka dalam masalah. Apa kah masalah itu berhubung LCS atau berkaitan kelengkapan perang yang bermasalah atau sebab tertentu yang mungkin dibawah oleh kerajaan kerajaan sebelum ini.

Secara peribadi admin tidak terfikir bendera Malaysia sengaja dipasang terbalik oleh pihak keselamatan. Tapi ada kesulitan orang lain yang disampaikan oleh Tuhan hingga anggota itu tidak menyedarinya, agar mendapat penyelesaian, sebab ini adalah soal agama dan negara bangsa.

Macam hasil kerja kerajaan kleptokrasi saja ni kan!

ALIZES MARINE LIMITED, SYARIKAT PALSU PINDAH WANG DARI PROJEK LCS

Dari Rafizi Ramli

18 Ogos 2022

Hari ini, saya ingin mendedahkan bahawa sebuah syarikat pesisir luar pantai (“offshore incorporated company”) telah dinamakan di dalam siasatan dalaman sebagai syarikat yang ditubuhkan untuk memindahkan wang dari projek LCS ke akaun-akaun di luar negara.

Syarikat yang dinamakan adalah Alizes Marine Limited, sebuah syarikat yang ditubuhkan di Malta. Syarikat ini juga dinamakan di dalam siri pendidihan Panama/Paradise Papers yang mendedahkan bagaimana syarikat-syarikat pesisir luar pantai digunakan untuk menyembunyikan wang dari aktiviti-aktiviti yang melanggar undang-undang di seluruh dunia.

Laporan siasatan dalaman ke atas projek LCS membuat kesimpulan berikut:

• Setelah menyemak invois-invois dari pembekal-pembekal tertentu, pasukan penyiasat menemui sejumlah bayaran palsu berjumlah RM23.37 juta. Invois dihantar kepada subkon projek LCS untuk perkhidmatan teknikal yang sebenarnya tidak wujud.

• Apabila pembekal-pembekal ini dijejaki, syarikat sebenarnya tidak wujud kerana maklumat alamat yang diberikan adalah palsu. Malah, semakan menunjukkan bayaran dibuat ke akaun-akaun lain.

Modus operandi yang digunakan mirip kaedah yang digunakan untuk mencuri wang 1MDB. Syarikat-syarikat palsu ditubuhkan di seluruh dunia yang namanya menyamai sebuah syarikat yang benar-benar wujud.

Invois dihantar dari satu syarikat, sebaliknya arahan bayaran adalah supaya invois dibayar ke satu akaun yang didaftarkan di bawah syarikat yang namanya hampir sama tetapi syarikat berlainan.

Siasatan dalaman menamakan Alizes Marine Limited sebagai salah sebuah syarikat yang banyak menerima bayaran bagi perkhidmatan sebegini.

Alizes Marine Limited dilantik oleh subkon projek sebagai pembekal alat-alat gantian (“spare parts”) untuk projek ini atas cadangan DCNS, kontraktor teknikal yang menyediakan reka bentuk dan spesifikasi teknikal kapal kelas Gowind.

Siasatan dalaman projek LCS, dalam menamakan Alizes Marine Limited sebagai syarikat yang memindahkan wang dari projek LCS, juga membuat penemuan-penemuan berikut:

• Alizes Marine Limited dicadangkan untuk menjadi pembekal atas alasan ia sebuah syarikat pembekal pertahanan dari Perancis (menggunakan Alizes Marine France).

• Pengurusan projek LCS dimaklumkan bahawa Alizes Marine France mempunyai lesen eksport sedunia (“global export license”) yang memberi kelebihan kepadanya untuk membekalkan alat-alat ganti pertahanan. Pengurusan projek LCS melantik Alizes Marine atas pertimbangan ia mempunyai lesen eksport sedunia.

• Maklumat itu sebenarnya palsu kerana Alizes Marine Limited tidak mempunyai sebarang lesen, sebaliknya hanyalah sebuah syarikat pesisir luar pantai tanpa operasi.

• Walaupun projek LCS menerima invois yang nampak seperti datang dari Alizes Marine France, bayaran-bayaran sebenarnya dibuat akaun di Singapura yang dimiliki sebuah lagi syarikat lain yang menggunakan nama Alizes Marine Limited (hampir sama tetapi berlainan).

Kesimpulan siasatan dalaman secara terang-terang menamakan penglibatan DCNS dalam skim menyelewengkan dana ini:

“DCNS used Alizes Marine as a front to benefit from the supply of spare parts on the arrangement made and carved in Malaysia.”

“DCNS menggunakan Alizes Marine sebagai syarikat palsu untuk mendapat manfaat dari pembekalan alat gantian berdasarkan muslihat yang dibuat di Malaysia.”

Penyiasat-penyiasat turut menyimpulkan bahawa DCNS dan sebuah lagi syarikat dari Perancis adalah sebahagian dari skim yang memindahkan wang dari projek ini yang melanggar Akta Pengubahan Wang Haram (AMLA).

Perkara ini disahkan apabila penyiasat membandingkan jumlah yang dibayar oleh projek LCS untuk membeli alat-alat gantian kepada Alizes Marine Limited (berbanding jumlah perolehan yang dilaporkan di dalam penyata kewangan Alizes Marine France) bagi tempoh 2011 hingga 2015.

Sepanjang tempoh itu, subkontraktor projek LCS membayar EUR43.69 juta (bersamaan sekitar RM210 juta) kepada Alizes Marine France (berdasarkan invois-invois yang dihantar tetapi dibayar ke akaun-akaun lain di bawah Alizes Marine Limited) bagi pembelian alat-alat ganti.

Sebaliknya, jumlah perolehan yang dilaporkan di dalam penyata kewangan Alizes Marine France yang dilaporkan kepada pihak berkuasa Perancis hanya EUR3.53 juta (bersamaan sekitar RM18 juta).

Ini bermakna, sejumlah RM192 juta telah dipindahkan ke akaun syarikat-syarikat pesisir luar pantai yang tidak dapat dijejaki.

Sebab itu saya bertegas bahawa skim mencuri dana rakyat yang sebegini rumit tidak boleh berlaku tanpa dilindungi oleh orang-orang atasan yang lebih berkuasa dari seorang pesara Panglima Tentera Laut yang didakwa baru-baru ini.

Jika skim-skim yang melibatkan syarikat-syarikat pesisir luar pantai dituduh bersabit dengan DCNS, dan DCNS mempunyai rekod membayar rasuah kepada syarikat-syarikat yang dikaitkan dengan Dato’ Seri Najib Razak semasa skandal Scorpene dahulu, maka wajarlah rakyat terus menuntut siasatan untuk mengetahui siapa dalang sebenar yang mempunyai kuasa melindungi DCNS.

Hanya Najib Razak, Zahid Hamidi dan Hishamuddin Hussin yang boleh menjawab soalan ini.

RAFIZI RAMLI

Presiden UMNO Jerung – Syed Saddiq

Sebelum ni kata tak terlibat.

Bila dah keluar laporan JKSTUPKK, terbukti Presiden UMNO ni terlibat dalam skandal LCS!

Terang-terang Presiden UMNO ni masa menjadi Menteri Pertahanan tulis “SILA LAKSANAKAN” bila BNS hantar surat!

Haaa bukan ini je yang Presiden UMNO terlibat dengan projek LCS ini.

Presiden UMNO ini jugalah yang kemukakan permohonan melaksanakan perolehan secara rundingan terus.

Presiden UMNO ini jugalah yang putuskan reka bentuk GOWIND dari SIGMA yang mana nasihat Panglima Laksamana dibakul sampahkan!

Memang dari mula jerung UMNO ni terlibat dengan segala keputusan projek LCS.

You cannot deny it anymore!

The Rakyat now knows the truth!

Sampai ke hari ini, langsung tak ada SATU KAPAL PUN SIAP!

Memalukan apabila ahli politik UMNO ini sendiri yang mengabaikan keselamatan dan kedaulatan negara sendiri!

Siasat jerung – jerung yang dah bakar RM6 billion duit rakyat!

Semua perlu dibawa ke muka keadilan.

Jangan lepaskan jerung – jerung UMNO ini!

Lawatan Ke Tapak Pembinaan LCS, Menyedihkan – PAC

Itu admin perkatakan baru baru ini projek pembinaan LCR itu wujud macam juga 1MDB tapi berlaku penyelewengan secara besar besaran.

𝐋𝐂𝐒: 𝐋𝐀𝐖𝐀𝐓𝐀𝐍 𝐓𝐀𝐏𝐀𝐊 𝐎𝐋𝐄𝐇 𝐏𝐀𝐂 @ 𝟏𝟏/𝟏𝟐/𝟐𝟎𝟐1

Sejurus selepas laporan PAC mengenai Kapal Tempur Pesisir (LCS) dibentangkan, seorang rakan wartawan telah menghantar mesej kepada saya, bertanya “Apakah perasaan anda?”

Saya jawab: “𝐌𝐞𝐧𝐲𝐞𝐝𝐢𝐡𝐤𝐚𝐧”.

Kami telah mengadakan 10 prosiding, dengan satu lawatan tapak ke limbungan kapal BNS di Lumut, dan memanggil 21 orang saksi. Akhirnya, sebuah Laporan dengan 247 muka surat, berserta dengan dengan penyata hansard sebanyak 489 muka surat, dan 192 muka slaid telah dibentangkan sebagai laporan penuh.

PAC memutuskan untuk melawat limbungan kapal BNS selepas menerima keterangan dari KSU MINDEF, saksi dari BNS, dan bekas Menteri Pertahanan DS Zahid Hamidi.


𝐋𝐚𝐰𝐚𝐭𝐚𝐧 𝐓𝐚𝐩𝐚𝐤 @ 𝟏𝟏/𝟏𝟐/𝟐𝟎𝟐𝟏

Kami tiba di limbungan kapal pada jam 9 pagi, 11 Disember 2021. Prosiding bermula pada jam 9.05 pagi dengan kehadiran saksi dari MINDEF, Tentera Laut, BHIC, dan BNS. Untuk dinamakan, tiga orang saksi penting turut hadir bersama iaitu Ketua Pegawai Eksekutif BHIC, Sharifuddin Md Zaini, Pengarah Projek LCS BNS Kepten (B) Ir Azhar Jumaat, dan bekas Ketua Pasukan Projek Tentera Laut, Lak. Muda Datuk Ir. Mohd Saiful.

Prosiding berlangsung selama 3 jam, berakhir pada 12.01 tengahari dan semua orang beredar untuk ke lawatan tapak.

𝐆𝐮𝐝𝐚𝐧𝐠 𝐒𝐢𝐦𝐩𝐚𝐧𝐚𝐧

PAC dibawa untuk melawat gudang simpanan. Terdapat sejumlah 13 gudang simpanan yang menyimpan perkakasan yang berkaitan dengan projek LCS ini, 5 secara khusus untuk perkakasan LCS dan 8 lagi digunakan sebagai Gudang Simpanan Am BNS yang mengandungi campuran perkakasan untuk LCS dan barang-barang lain.

Kami melawat beberapa gudang simpanan. Terdapat perkakasan persenjataan, bahagian-bahagian untukr tujuan pembinaan kapal, dan barang-barang lain. Apa yang menonjol adalah beberapa bungkusan TV Pintar, untuk tujuan kegunaan LCS, disimpan di stor ini. Kita semua tahu yang TV Pintar ini tidak lagi pintar selepas beberapa tahun.

Saya tidak pasti mengenai yang lain, terutama mengenai bahagian dan perkakasan yang melibatkan teknologi kapal tempur. Kami menyemak dan mendapati banyak perkakasan dan barangan ini dibeli pada tahun 2013, 2014, dan 2015. Persoalan timbul sama ada barang-barang ini masih cukup “pintar” untuk kegunaan masa sekarang apabila mengambil kira kemajuan teknologi terkini.

Kami dimaklumkan nilai barangan dalam simpanan ini adalah RM1,757,791,266.02. Saya bertanya kepada BNS, berapa banyak daripada barangan ini boleh dikira usang dan jawapan dianggarkan pada kira-kira 15%. Bermakna kerugian sebanyak kira-kira RM263,668,689.90.

Adakah semua perkakasan ini telah dibayar oleh BNS? Tidak, bukan semuanya telah dibayar. Kerana ini kita boleh baca mengenai hutang besar BNS kepada pengeluar asal (OEM) yang telah menyebabkan arahan henti kerja dan henti bekalan.

𝐓𝐚𝐩𝐚𝐤 𝐏𝐞𝐦𝐛𝐢𝐧𝐚𝐚𝐧

Kami kemudiannya dibawa untuk melawat LCS1 di tapak pembinaanya. Melihat kapal ini, seseorang mungkin tidak pasti sama ada ia adalah kapal yang sama yang “dilancarkan” pada tahun 2017, tetapi kami tahu ia adalah kapal yang sama. Sudah tentu sekali, tiang utama kapal yang dipertikaikan itu sudah tidak ada.

Kami naik ke blok utama, untuk melihat tahap kemajuan proses pembinaan. MINDEF memaklumkan PAC yang kadar kemajuan proses pembinaan LCS1 pada tahap 44%.

Kami meluangkan masa kira-kira satu jam dalam LCS1 dan kemudiannya pulang ke bas. Bas ini membawa kami ke seluruh tapak pembinaan untuk LCS1 hingga ke LCS5. Sudah tidak ada pekerja di tapak pembinaan ini, baik tempatan atau pekerja asing, dan sudah tidak ada kerja yang berjalan. Kosong, segalanya terhenti. Perkara ini amat menyedihkan memandangkan kita semua tahu yang RM6 billion telah pun dibelanjakan.

𝐒𝐮𝐝𝐚𝐡 𝐓𝐢𝐝𝐚𝐤 𝐀𝐝𝐚 𝐖𝐚𝐧𝐠

Dalam mesyuarat sebelum ini, kami dimaklumkan bahawa kedudukan kewangan BNS berada dalam keadaan yang buruk kerana salah tadbir urus dalam Syarikat ini.

Ahli PAC, YB Wong Shu Qi bertanya sama ada semua RM6 billion telah dibelanjakan oleh BNS. Ketua Pegawai Eksekutif BHIC, Sharifuddin mengakui “memang duit kita sudah habis… company memang tidak ada duit dan memang akan lingkup pun besok silap-silap.” Gaji pekerja dipotong sejak Oktober 2020, caruman KWSP tidak dibayar sejak Mei 2021. BNS memang bergantung kepada kerja kecil-kecilan seperti kerja pembaikan untuk TLDM untuk terus bertahan. (Hal 49 Hansard)

Sharifuddin mengatakan lagi kepada PAC, sekiranya BNS tidak ada lagi, Boustead Holdings dan LTAT akan terkesan teruk. Sektor Perladangan, Pharmaniaga, Boustead Properties dan Boustead Hotels semua akan terkesan. Perkara ini berkemungkinan menyebabkan LTAT untuk kehilangan sehingga 46% saiz dananya. (Hal 52 Hansard)

𝐌𝐞𝐧𝐲𝐞𝐝𝐢𝐡𝐤𝐚𝐧

Perkara ini amatlah menyedihkan dan mengecewakan. Perkara pertama yang terlintas dalam fikiran saya adalah, bagaimana sebuah syarikat yang mendapat kontrak yang bernilai RM9 billion dari Kerajaan jadi sampai tahap sebegini? Perkara ini pastinya melibatkan lebih dari salah urus. Pastinya ada perkara lain selain dari pengurusan yang lemah. Ada perkara yang amat tidak kena dengan mereka yang memegang kuasa dan mereka yang mendapat Kontrak ini.

Saya harap Laporan PAC mengenai LCS ini dapat membantu negara, dengan menjadi rujukan tentang cara bagaimana proses perolehan pertahanan negara TIDAK sepatutnya dilakukan, dan bagaimana kuasa dan proses TIDAK patut disalahguna. Kisah ngeri dalam keseluruhan Projek LCS ini patut menjadi pengajaran kepada semua yang memegang kuasa, baik pada masa sekarang, mahupun pada masa hadapan.


WONG KAH WOH
12.08.2022

Subkontraktor Cad And Ced Milik Majoriti Bousted Tapi Orang Luar Yang Kawal – LCS

Dari Rafizi Ramli
11 Ogos 2022

SUBKONTRAKTOR CAD & CED MILIK MAJORITI BOUSTEAD TETAPI DIKAWAL BUKAN RAKYAT MALAYSIA

Saya telah mendedahkan bagaimana projek kapal perang LCS menggunakan dua lapis subkontraktor (iaitu CAD dan CED) sehingga menyebabkan kos naik tiga kali ganda (kos sebenar dari DCNS hanya RM397 juta tetapi yang dituntut dari kerajaan oleh subkontraktor adalah RM1.2 bilion).

Seperti yang diduga, Dato’ Seri Najib Razak dengan cepat menjawab bahawa subkontraktor Contraves Advanced Devices Sdn Bhd (CAD) dan Contraves Electrodynamics Sdn Bhd (CED) adalah syarikat-syarikat bersekutu LTAT.

Beliau langsung tidak menjawab isu komisen 200% yang saya timbulkan, cukup sekadar membayangkan dia tidak terbabit dalam skandal ini kerana subkontraktor CAD dan CED adalah syarikat-syarikat bersekutu LTAT.

Berikut adalah latar belakang pembabitan LTAT (melalui Boustead) di dalam CAD:

• Anak syarikat LTAT, Boustead Heavy Industries Corporation (BHIC) meluluskan pembelian saham 51% di dalam CAD pada 28 April 2010. 49% lagi saham CAD dimiliki oleh Rheinmetall Air Defence AG (RAD), sebuah syarikat kontraktor pertahanan dari Jerman yang dipegang melalui anak syarikat milik penuhnya RD Investment AG.

• Keputusan untuk membeli saham majoriti CAD itu dibuat di dalam satu mesyuarat Lembaga Pengarah BHIC bertarikh 28 April 2010, iaitu setahun setengah sebelum Kerajaan Malaysia melantik BNS menjadi kontraktor membangun dan membina 6 kapal perang LCS melalui satu surat lantikan (LOA) bertarikh 16 Disember 2011.

• Dalam perjanjian pembelian 51% pegangan dalam CAD bertarikh 13 Ogos 2010 di antara BHIC (melalui anak syarikatnya) dan RAD (melalui anak syarikatnya), BHIC bersetuju bahawa RAD yang mempunyai kawalan pengurusan (“management control”) ke atas CAD, walaupun CAD dimiliki secara majoriti oleh BHIC.

• Pengerusi Lembaga Pengarah BHIC yang bersetuju dengan keputusan tidak masuk akal ini adalah Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin, bekas Ketua Pegawai Eksekutif LTAT yang diketahui umum cukup rapat dengan Najib Razak.

Ini adalah satu tindakan yang tidak masuk akal. Dalam mana-mana aturan syarikat yang mempunyai dua pemegang saham berbeza, kawalan pengurusan dipegang oleh pemegang saham majoriti.

Sebab itu saya sebut, berdasarkan semua bukti setakat ini, ia membayangkan ada perancangan tersusun dari awal untuk memastikan penyelewengan di dalam projek LCS ini dapat disembunyikan melalui pelbagai transaksi rumit, termasuk mewujudkan dua lapisan subkontraktor sedangkan BNS boleh saja menguruskan projek ini dengan sendiri.

Akibat dari keputusan tidak masuk akal itu, CAD hanya dimiliki oleh Boustead (dan LTAT) atas kertas sahaja. Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) dan Ketua Pegawai Kewangan (CFO), dua jawatan pengurusan paling penting di dalam CAD dipersetujui dilantik oleh RAD (bukannya Boustead/LTAT). CEO CAD adalah Gordon Hargreave yang mewakili RAD.

Selain dari mengawal pengurusan CAD, wakil-wakil RAD juga diberi kuasa menandatangani cek dan meluluskan perbelanjaan tanpa perlu merujuk kepada wakil BHIC di dalam CAD. Laporan siasatan dalaman ke atas kelewatan projek LCS secara jelas menyebut perkara-perkara berikut:

• Kedua-dua wakil RAD iaitu Luitjen Rolf Ennega (kemudian ditukar dengan Frank Hoffmann) dan Gordon Hargreave adalah dua orang penandatangan cek dalam kumpulan had kuasa (“Limits of Authority”) yang sama. Ini bermakna, untuk meluluskan sesuatu perbelanjaan atau membuat pembayaran, mereka berdua boleh menurunkan tandatangan tanpa perlu mana-mana wakil dari BHIC.

• Laporan menyebut “This gave an absolute authority to RAD to handle the finances of CAD despite BHIC holding 51% shares” yang bermaksud “Ini memberi kuasa penuh kepada RAD untuk mengendalikan urusan kewangan CAD walaupun BHIC memegang saham majoriti 51%”.

Lebih teruk lagi, BHIC memberi alasan RAD perlu dibawa masuk untuk mendapatkan kepakaran mereka dan membolehkan pemindahan teknologi dalam menjayakan projek LCS ini.

Semakan umum boleh menunjukkan bahawa kepakaran sebenar RAD adalah dalam membangunkan “fire control systems”(FCS atau sistem kawalan tembakan) bukannya dalam mengendalikan keseluruhan projek yang melibatkan komponen-komponen lain seperti “combat management system” (CMS).

Kepakaran RAD dalam membangunkan FCS ini diperakui sendiri dalam satu kenyataan media oleh syarikat induk RAG iaitu Rheinmetall AG bertarikh 27 Februari 2012 (paparan skrin saya sertakan bersama), muka surat 2 perenggan 10:

“.. The Defence Electronics business unit, led by Luitjen Ennega, includes command and fire control systems as well as reconnaisance systems.”

Luitjen Ennega adalah wakil RAD di dalam CAD.

Siasatan dalaman juga mengesahkan bahawa wakil-wakil TLDM dan Boustead yang menganggotai kumpulan projek LCS telah mempersoalkan kepakaran RAD mengendalikan keseluruhan projek, sedangkan kepakaran sebenarnya hanyalah dalam satu komponen projek sahaja.

Muka surat 29 laporan dalaman menyebut (diterjemahkan):

“… Berdasarkan perbincangan kumpulan penyiasat dengan [INDIVIDU XX], beliau menyatakan kepakaran utama RAD adalah untuk membangunkan Fire Control System (FCS) sahaja dan RAD telah diberikan lantikan subkontraktor bagi pakej itu berjumlah RM347 jua. Maka, tidak logik BNS bergantung kepada CAD/CED untuk membangunkan dan menguruskan perbekalan komponen-komponen lain terutamanya Combat Management System (CMS) dan BIT Centre. Nampak sangat ia perjanjian berat sebelah yang hanya menguntungkan RAD kerana mereka boleh menimba kepakaran (dari pakej-pakej lain) dalam bidang yang mereka tidak ada kepakaran..”

Perkara ini ditimbulkan berkali-kali oleh bekas Panglima TLDM, Laksamana Tan Sri Dato’ Sri Abdul Aziz Jaafar. Siasatan dalaman ke atas pelaksanaan projek memetik teguran-teguran beliau seperti berikut:

“… Siasatan ke atas minit Lembaga Pengarah menunjukkan bekas Panglima TLDM (Tan Sri Aziz) telah beberapa kali menyatakan kebimbangannya kerana projek LCS nampak terlalu bergantung kepada subkontraktor CAD/CED. Beliau juga menasihatkan BNS supaya melibatkan pihak lain untuk mengurangkan risiko pergantungan itu..”

Maka, untuk menjawab Najib, saya simpulkan dan timbulkan perkara-perkara ini:

1. Atas campur tangan siapa yang begitu berani hingga Boustead/BNS melepaskan kawalan ke atas subkontraktor CAD/CED kepada bukan rakyat Malaysia sedangkan Boustead memegang saham majoriti?

2. Atas pengaruh dan campur tangan siapa yang membawa masuk RAD sedangkan maklumat pada ketika itu menunjukkan mereka tidak ada kepakaran sepenuhnya untuk mengendalikan projek ini?

Sebab itu, saya tegaskan sekali lagi bahawa bukti-bukti setakat ini menunjukkan penyelewengan dalam projek LCS telah dirancang dari awal, termasuk dengan mewujudkan syarikat-syarikat yang atas kertas nampak milik LTAT tetapi dikawal oleh individu-individu tertentu.

Persoalan paling besar: siapa jerung besar di belakang individu-individu tertentu yang mempunyai pengaruh dan kuasa sebegitu rupa?

RAFIZI RAMLI