Bajau Laut Memang Beragama Islam Orang Samboangan Yang “DiIslamkan” Oleh UEL

Mufti Sabah Datuk Bungsu Aziz Jaafar menegaskan sememangnya Bajau Laut adalah beragama Islam. Hal itu berdasarkan soal selidik yang mereka telah buat sejak beberapa tahun yang lalu.

Betul tu. Hakikatnya Bajau Laut memang beragama Islam yang diislamkan dalam video Ustaz Ebit Liew baru baru ini adalah majoritinya orang Samboangan. Orang Samboangan ni berasal dari Kampung Lihondo, Filipina.

Kalau di Semporna mereka tinggal di Kampung Halo.

Mereka ni bukannya nomad seperti mana asal Bajau Laut. Mereka juga ada negara asal iaitu Zamboanga, Philippines jadi kerana tidak ada keterangan diri maka mereka ni berstatus pendatang asing tanpa izin. Perangai mereka ni agak licik dan menggeramkan, penakut tapi bernafsu besar sebab itulah mereka ni kerap terlibat dalam kegiatan jenayah. Tidak semua tapi sangat ada dan ramai.

Yang kadang kadang kita tengok berada di Bandar Bandar atau Pekan Pekan meminta sedekah, mereka itulah orang Samboangan. Mereka ini jugalah yang sering datang berduyun duyun ke rumah pemimpin nombor satu Semporna. Tapi dikaitkan dengan Bajau Laut, lain yang buat hal lain yang kena hina. Hahahah.

“Bila kawan bertanya pada setengah Bajau Laut kenapa tidak bersuara, mereka cakap biarlah yang benar akan sentiasa benar. Akhirnya juga akan terbongkar. Boleh juga di tahu berdasarkan raut muka siapa yang ada maruah siapa yang tidak ada”

Ala, ramainya bha tu orang biasa yang beragama Islam tapi tidak solat dan main judi serta kuat menipu. Sama saja tu. Tinggal lagi fasik seperti ini tidak berapa ketara.

Tapi jangan sesekali bercakap besar atau berbangga diri kerana pada hakikatnya kalian tidak tahu, kalian dilahirkan sebagai bangsa dan beragama apa. Cuba kalian dilahirkan sebagai orang Israel.

1 komen

  1. Hallo.. nah skrg tiktokkek ttg hal hal ini..iya juga..acapkali perati akan UEL..yg pasti pabila berlaku sebaliknya..jarang benar ada kenyataan bidasan yg mengatakan UEL..what’s you did..something not nice yeaaa..apa pun terima kasih pada kawan yg seawalnya post up di wall fb arif yong.. mujur sungguh ada menjawab setelah nampak jugak..ala posting haru ..konon terganggu dek sekatan apa bagai..alhamdulilah syukur amat..tergerak juga hati yg lain utk jawab semula akan apa yg terpapar terlihat akan semua..kesimpulannya utk UEL..ini satu pengajaran yg berulangkali sebelum ini pun telah UEL buat..bukan tak suka UEL sedekah tolong org sana sini..cuma patuhi SOP setiap tempat..bukan ikut redah saja..mcm pergi ziarah ke rumah org..adat ..pantang larang.. itu..ini..dan jikalau bercerita tuuhhh..elok elok lah sikit.. pentaksub UEL nie pun..tingtong gak..boleh mereka fikir dgn waras..apa pun tahniah dan terima kasih pada Abg Masidi Manjun..yes that’s right thing should do..GRS..do your best yeaa .dan kawan yg baik ini..keep looking all.. 😊

    Annaariff🌺💖😊

    Liked by 2 people

Tinggalkan komen

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.