Ewon Tidak Tahu Sebab Apa Shafie Takutkan Mahathir – MA63

Takut Shafie atau Warisan tu ada makna kawan, takut kehilangan jawatan Ketua Menteri Sabah.

Takut disini juga membawa makna, ertinya tidak ada gunanya Warisan beriya iya mempolitikkan perjanjian Malaysia 1963 kalau pada hakikatnya takut menuntut hak hak dalam perjanjian 1963.

Dalam kata lain agenda Sabah Ubah, Sabah Unity dan terbaru Sabah Reset hanyalah pancingan supaya mereka disokong oleh rakyat Sabah. Hemmm!


KOTA KINABALU: Bekas Menteri Sabah, Ewon Benedick, mempersoalkan mengapa Presiden Warisan Shafie Apdal menangguh pelaksanaan dua isu penting sementara menunggu perbincangan dengan Dr Mahathir Mohamad.

“Saya tidak tahu mengapa beliau takut sangat dengan Mahathir,” katanya pada ceramah ketika berkempen bagi kawasan Parlimen Penampang.


Benedick yang juga calon Pakatan Harapan (PH) bagi Penampang, berkata beliau tidak pernah mendengar mana-mana pemimpin PH Sabah menentang tuntutan hak Sabah berhubung perkongsian hasil cukai seperti didakwa Shafie.

“Apa yang saya dengar adalah Shafie yang ketika itu menjadi ketua menteri berkata beliau mahu berbincang mengenai perkara itu dengan perdana menteri ketika itu sebelum membuat keputusan.


“Ini berlaku selepas Sarawak menyaman kerajaan persekutuan bagi hak mengenakan cukai jualan 5% ke atas produk petroleum. Sarawak ada menjemput Shafie turut serta bersama dalam tuntutan mahkamah itu, namun beliau menolak,” katanya.

Perkara sama berlaku pada 2019 selepas enakmen mengenakan cukai jualan 5% ke atas produk petroleum diluluskan di Dewan Undangan Negeri (DUN).

Katanya, beliau ada bertanya kepada Shafie mengenai enakmen itu yang tidak dikuatkuasakan serta merta selepas ia diluluskan dan dimaklumkan Shafie bahawa perkara itu akan dibincangkan dengan Mahathir terlebih dulu sebelum membuat keputusan.

“Beliau terus menangguhkannya sehingga Mahathir meletakkan jawatan pada 2020. Hanya selepas itu, beliau mengambil keputusan menguatkuasakan enakmen berkenaan. Saya tidak tahu mengapa beliau takut sangat dengan Mahathir,” katanya.

Benedick berkata, beliau terkejut apabila Shafie memilih untuk menyerang dan memfitnah bekas menteri kabinetnya sendiri berhubung isu terbabit.

Katanya, Warisan ketika itu memegang tiga kedudukan menteri penuh dalam Kabinet persekutuan dan sepatutnya mampu melakukan lebih banyak. Shafie juga merupakan ahli dalam pelbagai jawatankuasa dan majlis tertinggi di peringkat nasional, sambil menyatakan beliau lebih mudah berjuang menuntut hak Sabah, berbanding meletakkan kesalahan pada pimpinan PH.

Setiausaha DAP Sabah Ginger Phoong yang juga bekas menteri Sabah dan pernah menganggotai Kabinet Shafie, mendakwa bekas ketua menteri itu melakukan serangan murahan terhadap bekas sekutunya.

“Beliau pernah menjadi pemimpin kerajaan Sabah dan sekarang meletakkan kesalahan kepada mereka. Bagaimana beliau sanggup bertindak seperti itu,” katanya.

Terdahulu, Shafie mendakwa, kerajaan negeri pimpinannya sebelum ini boleh melakukan lebih baik dalam menuntut hak Sabah bagi perkongsian hasil cukai, namun PH enggan menyokong langkah itu.

Sumber FMT

Calon GRS Parlimen Ranau Dedah Pembohongan Anwar Ibrahim (Video)

Pendedahan oleh calon GRS untuk Parlimen Ranau, Jonathan Yasin berhubung pemerintahan Kerajaan Pakatan Harapan yang tidak sampai sepenggal.

Menurut calon GRS ini yang menyebabkan kerajaan Pakatan Harapan tumbang adalah angkara Anwar Ibrahim dan kumpulannya yang mengkhianati perjanjian yang telah dipersetujui diantara kompenan dalam PH serta mungkin UMNO melalui Presidennya Zahid Hamidi. Ertinya mustahil kerajaan Pakatan Harapan tumbang jika Anwar Ibrahim dan kawan kawannya setia kepada perjanjian yang bertujuan untuk menjaga kestabilan negara.

Bila kerajaan Pakatan Harapan tidak lagi stabil alsebab desakan demi desakan supaya Anwar Ibrahim diberikan peluang sebagai Perdana Menteri Malaysia menggantikan Tun Dr Mahathir. Barulah ketika itu Anwar Ibrahim dan kumpulannya merayu Tun Dr Mahathir agar jangan meletakkan jawatan sekaligus “menyerahkan” jawatan Perdana Menteri kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Jonathan Yasin ni pemimpin yang lama berjuang dalam parti PKR bersama Anwar, Azmin Ali dan mereka yang lain. Dari itu dia mengetahui setiap pembohongan yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim dan kumpulannya, yang ibarat depan cakap lain di belakang lain atau cakap tidak serupa bikin.

Oleh adalah tidak tepat kalau kumpulannya pula yang dianggap pengkhianat oleh Anwar Ibrahim dan penyokongnya.

Kali ini jangan lagi ada yang percaya pada janji-janji calon Pakatan Harapan sebab mereka tidak akan menunaikannya, nasihat calon GRS.

Undilah calon GRS kalau anda berada di Sabah dan Perikatan Nasional (PN) jika berada di Semenanjung.

Christina Dedah Shafie, Gagal, Berbohong dan Tidak Bertanggungjawab – MA63

Kalau penyokong Perikatan Nasional atau GRS yang mengkritik propaganda Parti Warisan berkaitan perjanjian Malaysia 1963. Maka akan ada yang mendakwa sebaliknya kononnya ia pihak yang tidak ingin melihat kononnya parti tempatan menuntut hak-hak Sabah.

Parti tempatan apa, kalau macam parti Warisan hidup dua alam, bertanding di Sabah dan Semenanjung. Jadi macam manalah mereka menegakkan perjuangan hal hal dalam perjanjian Malaysia 1963 sedangkan ia tidak bersifat Nasional.

Apa bha yang difahami dan diketahui oleh penyokong Warisan berhubung perjanjian Malaysia 1963. Berdekad Shafie memikul tanggungjawab sebagai pemimpin UMNO yang bertapak Persekutuan tapi tidak pula kedengaran dia menuntut perjanjian Malaysia 1963 dihadapan pemimpin UMNO atau PH, yang ada UMNO mesti di martabatkan sebab tanpa UMNO, dirinya yang hina pun boleh menjadi orang.

Bagaimana pula jika pemimpin PKR yang menjadi sekutu Shafie dalam kerajaan Pakatan Harapan dan Warisan itu sendiri, mendedahkan kegagalan Shafie atau kerajaan negeri Warisan di dalam menunaikan agenda Sabah Ubah atau menuntut hak dalam perjanjian Malaysia 1963. Apa masih ada ruang untuk menafikannya atau membohong diri sendiri?

Menukar slogan perjuangan setiap kali pilihan raya sebenarnya sudah cukup membuktikan agenda hak hak Sabah hanyalah propaganda Warisan semata mata dan disasarkan untuk golongan flip flop. Golongan yang kecewa pada orang lain tapi orang lain pula yang dipersalahkan sebab itulah menjadi penyokong Warisan buta buta.

Semua pihak yang mempertikaikan ketelusan Warisan dalam memperjuangkan hak-hak Sabah dipertikaikan kesahihannya walaupun sebelum itu menjadi orang kepercayaan Shafie Apdal sepertimana Christina Liew ini.

Mula mula dulu Warisan kata Sabah Ubah tapi bila menghadapi pilihan raya negeri Sabah 2020 bertukar menjadi Sabah Unity. Hari ini dalam pilihan raya umum ke 15 sekali lagi bertukar menjadi Sabah Reset sedangkan sebelum ini Warisan adalah kerajaan Sabah yang meninggalkan banyak kegagalan, jadi mau reset kegagalan siapa?

Pemimpin PKR Christina Liew bekas ahli parlimen Tawau yang gagal memikul tanggungjawabnya. Orang Tawau kata hanya timbul bila pilihanraya, begitulah lucunya hubungan orang Tawau dan Christina Liew.

Kali ini muncul juga dalam hanya pilihan raya tapi kali ini untuk membuktikan pembohongan dan kegagalan Shafie Apdal.

Menafikan sekeras-kerasnya dakwaan bekas ketua menteri Shafie Apdal yang mendakwa pemimpin kerajaan PH menghalangnya dari menuntut hak hak Sabah atau cukai hasil minyak 40%.

Christina Liew menafikan dakwaan Shafie Apdal itu sebagai tidak berasas dan hanyalah propaganda untuk pilihanraya umum ke 15 ini.

Menurut lagi Christina, ini menunjukkan Shafie Apdal bukannya pemimpin yang bertanggungjawab dan tidak sepatutnya mencipta cerita untuk mengelirukan pengundi.

Sebaliknya diri Shafie lah yang tidak mampu menunaikan dan memperjuangkan hak-hak Sabah, walaupun ketika itu bersama kerajaan Pakatan Harapan.

Jadi sangat benarlah dakwaan bekas Timbalan Ketua Menteri Sarawak yang mendakwa kerajaan Warisan Shafie Apdal takut menuntut hak-hak Sabah atau 40% royalti minyak dari Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir. Rentetan itu dia menasihatkan kepimpinan Warisan agar jangan lagi berani mempolitikkan perjanjian Malaysia kalau tujuannya hanya untuk kepentingan politik Parti Warisan. Baca link dibawah…. Juga link seterusnya dimana calon Parlimen Penampang dari parti UPKO kenapa Shafie begitu takut pada Dr Mahathir.

Jangan pula tidak tahu Christina Liew adalah Timbalan Ketua Menteri kepada Shafie Apdal dalam kerajaan Warisan. Shafie juga banyak membantu dalam menyelesaikan skandal tanah di Lahad Datu yang dimanipulasi oleh Christina Liew. Pun begitu tetap saja dia menyatakan perkara yang benar walaupun Shafie banyak berjasa kepada dirinya, bahawa Shafie adalah pemimpin yang gagal menuntut elemen dalam perjanjian Malaysia 1963.

UMNO Perlu Kalah Untuk Menyelamatkan Zahid (Video)

Penjelasan saya dalam hal ini agak berbeza dengan Raja Petra tapi tetap berhubung isu yang sama.

Suka saya mengangkat penyataan Raja Petra sebab selama ini seolah-olah dianggap Tuhan oleh penyokong UMNO. 😂

Dalam erti kata UMNO Perlu kalah supaya Anwar Ibrahim dinobatkan sebagai Perdana Menteri Malaysia menggantikan Ismail Sabri.

Sebab itulah kalau kita perhatikan kenyataan dan tindakan Presiden UMNO agak luar biasa. Kenyataan yang keluar dari mulutnya seolah-olah Zahid Hamidi seorang manusia yang sangat bodoh kerana sangat sangat bertentangan dengan apa yang telah berlaku, wahal pada hakikatnya kenyataan itu disengajakan supaya masyarakat dan ahli-ahli naik marah dan tidak menyokong atau mengundi calon daripada UMNO atau BN.

Tidak mencalonkan beberapa pemimpin utama UMNO dalam pilihanraya ini, juga boleh dilihat sebagai cara Zahid menyakitkan hati ahli UMNO dan masyarakat agar tidak mengundi calon UMNO dan BN.

Ismail Sabri sudah diberi sokongan sebagai Perdana Menteri Malaysia tetapi gagal menyelamatkan Najib Razak dan menghentikan perbicaraan yang dihadapi oleh Zahid Hamidi serta kluster Mahkamah yang lain.

Oleh itu satu satunya orang yang dapat melanggar fitrah sekaligus menyelamatkan Zahid Hamidi dari hukuman penjara ialah Anwar Ibrahim,

Cuba kamu dengarkan penjelasan Raja Petra dibawah ia juga menyentuh skandal LCS.

Menurut lagi Raja Petra, maklumat terkini yang dia terima kini Perikatan Nasional sedang mendahului sebagai gabungan yang akan diundi oleh pengundi, disusuli Pakatan Harapan dan yang terakhir ialah Barisan Nasional (BN).

Pesanan Untuk Pengundi Awal – Undilah PN

Assalamualaikum wbt, apa khabar semua?

Pada pengundi-pengundi awal yang akan menjalankan tanggungjawab pada hari esok, saya mohon kerjasama supaya tunaikanlah tanggungjawab anda semua dgn sebaik-baiknya kerana ini adalah hak anda dalam sistem demokrasi untuk memilih mana-mana parti atau pun calon yg boleh bertanding di pilihanraya ini.
Dan pastinya harapan saya dan doa saya supaya saudara semua dan anda semua akan mengundi kepada calon-calon Perikatan Nasional.

Undilah Perikatan Nasional.

Undi Perikatan Nasional untuk memastikan sebuah kerajaan yang:Prihatin- tidak putus putus mengutamakan kebajikan dan kesejahteraan rakyat, menyelesaikan masalah dan merangka wawasan maju ke depan.

Sebuah kerajaan yang BERSIH- didasari nilai integriti dan menolak rasuah, menampal ketirisan- agar hasil kekayaaan negara kekal di tangan rakyat. Duit rakyar diurus dengan amanah, untuk menjana pembangunan dan merancakkan semula ekonomi.

Sebuah kerajaan yang STABIL- dengan keharmonian politik yang jitu, menjaga kepentingan semua kaum, melindungi kedaulatan negara.

Jika ini yang anda mahu, Undilah Perikatan Nasional. Pangkah Peringkatan Nasional di kertas undi.

Undilah dengan yakin dan percaya bahawa undi anda akan menyumbang kepada pembentukan sebuah Kerajaan yang prihatin, bersih dan stabil.

Jangan termakan janji saudagar mimpi yang belum terbukti, atau mereka yang tidak mementingkan integriti.

Lakukan tanggungjawab anda. Kita buka lembaran baharu, bersama-sama kita menggembleng semangat kesatuan, untuk Malaysia yang lebih aman dan makmur.

Do what is right. Vote Perikatan Nasional. Undilah Perikatan Nasional.

Kuasa ada di tangan anda. Pilih dengan yakin dan berani.

#PNBEST
#BersihdanStabil
#PerikatanNasional

Lim Guan Eng Sabotaj Agenda Bumiputera – Muhyiddin

Lah rakan jajaran baru UMNO kantoi bila liberalism DAP dibongkar oleh mantan Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa DAP semasa pentadbirannya cuba mensabotaj agenda ekonomi Bumiputera.

Sebelum itu kenal diri anda siapa anda adakah  bumiputera yang tidak menuntut pembelaan dari kerajaan seperti Perikatan Nasional sebelum ini, kalau iya nah teruskan menyokong DAP.

Atau berharap pada UMNO untuk membela nasib Bumiputera tapi bukankah sudah 60 tahun UMNO diberi peluang untuk membela nasib Bumiputera, kejayaan apa? Kah masih ramai orang Melayu yang tidur dibawah jambatan?

Jajaran baru bermaksud konspirasi menyatukan UMNO dan Pakatan Harapan selepas pilihanraya umum yang ke-15. Itu adalah cara terbaik menyelamatkan kluster Mahkamah dan juga cara terbaik membentuk kerajaan sekiranya tidak ada parti yang mendominasi kemenangan.

Penyokong calon UMNO dan Pakatan Harapan apa pendapat anda dalam hal ini?

Nasihat saya, pada kaum Cina tolonglah ubah sokongan anda kepada parti atau calon lain, seperti calon dari PN atau GRS kah. Jangan terlalu kaitkan atau cop bangsa anda dengan parti DAP semata-mata. Nanti akhirnya yang menanggung rugi adalah generasi Cina akan datang, macam kaum China di negara negara barat.


Dalam ceramah saya di Tambun malam tadi, saya jelaskan tentang sikap DAP yang sebenar terhadap Agenda Bumiputera. DAP bukan sahaja tidak menyokong malah cuba sabotaj Agenda Bumiputera ketika PH memerintah selama 22 bulan.

Datuk Seri Azmin pernah dedahkan apa yang Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan kerajaan PH buat kepada TERAJU.

TERAJU adalah sebuah agensi yang bertanggungjawab membimbing syarikat-syarikat Bumiputera untuk maju terutamanya dalam bidang-bidang ekonomi yang berdaya saing.

Dalam sesi rundingan Bajet 2020, Lim Guan Eng tidak berikan satu sen pun kepada TERAJU. Walhal, dalam RMK-10, TERAJU diberikan siling peruntukan RM2 bilion.

Tindakan Guan Eng ini menyebabkan 200 syarikat Bumiputera terjejas dan 10,000 peluang pekerjaan baharu tidak dapat diwujudkan.

Satu lagi ialah EKUINAS, iaitu sebuah  syarikat milik kerajaan yang ditubuhkan untuk menggalakkan penyertaan Bumiputera dalam sektor-sektor ekonomi yang berdaya saing. Kerajaan menyediakan peruntukan kepada Yayasan Ekuiti Nasional (YEN) dan YEN menyalurkan peruntukan ini kepada EKUINAS.

Pada tahun 2019, Lim Guan Eng menulis surat kepada Tun Mahathir meminta supaya revolving fund EKUINAS berjumlah RM2.4 bilion dikembalikan kepada Kementerian Kewangan dan EKUINAS ditutup.

Cubaan Lim Guan Eng ini gagal kerana dibantah oleh Datuk Seri Azmin selaku Menteri Hal Ehwal Ekonomi pada masa itu.

Kerana marah cubaannya menutup EKUINAS gagal, dalam Bajet 2020, Lim Guan Eng hanya menyediakan peruntukan token sebanyak RM100 kepada EKUINAS.

Apa yang boleh dibuat dengan peruntukan hanya RM100? Sedangkan fungsi EKUINAS ialah untuk menyuntik modal pelaburan dalam sektor strategik dan kompetitif untuk meningkatkan penyertaan Bumiputera dalam rantaian ekonomi bernilai tambah tinggi.

Datuk Seri Azmin beritahu saya beliau terpaksa merayu kepada Tun Mahathir supaya peruntukan kepada TERAJU dan EKUINAS dinaikkan. Ada bukti surat yang ditunjukkan kepada saya.

Ini adalah satu bentuk sabotaj terhadap Agenda Bumiputera. Jadi jangan tanya saya lagi kenapa saya dan rakan-rakan yang lain tinggalkan PH.

Saya ingatkan pengundi Tambun supaya jangan undi PH yang dikuasai oleh DAP.

#PNBEST
#BersihdanStabil
#PerikatanNasional

Anifah Aman Hadir Di Majlis Politik Anwar Ibrahim, Tukang Hina Anifah Apa Cerita?

Anifah Aman hadir di majlis kempen pilihan raya ke 15 Anwar Ibrahim di Kota Kinabalu.

Isunya bukan hadir itu sendiri tapi cemuhan yang dilemparkan sebelum ini ke atas Anifah Aman adakah selepas ini si pencemuh akan menjilat balik ludah mereka?

Dalam majlis itu Anifah diberikan kesempatan berucap selaku Presiden parti PCS (parti cinta Sabah).

Dalam ucapannya Anifah macam memuji muji Anwar Ibrahim begitu juga Anwar Ibrahim dalam ucapannya, memuji muji Anifah. Betul tak?

Dalam ucapan Anifah dihadapan Anwar Ibrahim mendedahkan yang Zahid Hamid ada menawarkan dia jawatan sekiranya tidak bertanding Parlimen Kimanis. Kamu nampak kah siapa Zahid Hamidi waktu itu, tidak ubah seperti kuasa seorang Perdana Menteri Malaysia kan? Pendedahan pula dibuat dihadapan Anwar Ibrahim bos jajaran baru.

Ada kemungkinan kerjasama UMNO dan PH akan menjadi kenyataan. Sudah ada bayang bayangnya kan?

Anifah kata semasa dia berada diluar negara kerana tugas sebagai Menteri Luar pada ketika itu. Pemimpin luar negara sering bertanya, bila Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri Malaysia. Kenyataan Anifah berkenaan mendapat tepukan gemuruh dari penyokong penyokong Anwar.

Sabah adalah sebuah negeri yang kaya dengan sumber alam jadi dengan memberikan 40 persen hasil minyak akan dapat menyediakan peluang pekerjaan di negeri Sabah. Lebih kurang begitulah inti ucapan Anifah selaku Presiden parti PCS. Ucapan yang normal dan lumrah bagi parti parti tempatan, no wonder pun.

Pertanyaannya mungkin kah selepas ini PCS akan menjadi kompenan Pakatan Harapan di Sabah. Kita sama sama tunggu dan diharap mereka yang berkenaan bersedia dengan jilatan yang cun ya.

Pada penyokong atau pemimpin PCS jangan tarik diri dulu nanti tidak pasal pasal mendapat lagi Pai. Itulah macam tidak tahu parti PCS bersifat pembangkang tapi menghairankan mati mati menyokong kenyataan UMNO. Hahaha!

Dulu UPKO Warisan Kawan Sekarang Kena Ungkit Sampai Tumbang

Dulu UPKO dan Warisan berkawan rapat, kenapa tidak, kalau bukan “aku” yang curang sebagai wakil rakyat BN mustahil Warisan boleh membentuk kerajaan.

Kecurangan UPKO dibayar oleh Warisan dengan jawatan nombor dua tertinggi di Sabah iaitu Timbalan Ketua Menteri Sabah, namun nampaknya yang mengalami kerugian jangka adalah UPKO.

Ewon Benedict waktu itu bukannya presiden parti tetapi hari ini dia menjadi mangsa permainan politik Warisan. Segala kebaikan yang diberikan kepada Ewon diungkit dipersoalkan di mana Shafie atau Warisan mendakwa yang membantu masyarakat Kedamaian bukannya Ewon tetapi Warisan yang memberikan bantuan.

Begitulah ceritanya bila kau berkawan dengan pihak yang sangat-sangat kehausan kuasa. Mereka tidak lagi memikirkan kesan dari dakwaan yang boleh mencipta musuh buat selama-lamanya. Kita boleh katakan selama-lamanya sebab pada mulanya UPKO dan Warisan bersekongkol untuk membentuk kerajaan yang bukan mandat rakyat Sabah. Namun belum sempat melakukan apa, mereka putus di tengah jalan. Jadi secara logiknya mustahil tu dimalukan oleh Shafie, Ewon atau UPKO sanggup balik bekerjasama dengan Warisan.

Kamu dengarlah rakaman video dibawah bagaimana Warisan mengungkit kebaikan sekaligus memalukan UPKO. Seolah-olah hanya Warisan yang telah berkorban hingga lupa pengorbanan orang lain pada mereka.

Jadi selepas ini berfikirlah kamu sepuas-puasnya siapa yang kamu akan undi atau sokong, adakah Warisan yang sinonim dengan pernyataan mengungkit-ngungkit yang kalau dinilai balik sangat sangat tidak berbaloi ataukah UPKO yang sekadar mengikut dari belakang, walaupun telah di cop sebagai golongan pengkhianat.

UMNO Perlu Ambil Tindakan Ke Atas Noortaip Sebab Tanding Di Parlimen Tuaran – KM Hajiji

Banyak pula pengkhianatan yang cuba dilakukan oleh BN atau UMNO ni tapi kenapa pihak GRS pula yang dituduh pengkhianat oleh pengikut pengikut Bung Mokhtar atau UMNO. Sedangkan yang ikut bertanding itu bukannya pihak di dalam kumpulan GRS berbanding BN itu sendiri dimana mereka ahli parti, tapi bertanding atas tiket Bebas mahupun atas nama parti mereka.

Sengaja saya “lambatkan” cerita pasal Ahli UMNO Tuaran, Noortaip Suhaili yang turut bertanding, walaupun telah ditetapkan Parlimen Tuaran diberikan pada calon daripada GRS.

Supaya mudah mengenal pasti siapa sebenarnya yang dalam diam cuba menikam kawan dari belakang. Agar tidak ketara maka mereka terlebih dahulu menuduh orang lain sebagai pengkhianat.

Sebelum ini Ketua UMNO Sabah Bung Mokhtar menuduh balas calon Parlimen Beluran, Datuk Ronald Kiandee sebagai kononnya pengkhianat begitu juga ke atas Adun Kemabong, Rubin Balang hanya kerana anaknya turut bertanding atas tiket Bebas di Parlimen Tenom.

Tapi Bung Mokhtar mungkin buat buat lupa ada pemimpin UMNO atau BN yang ikut bertanding di Parlimen yang telah ditetapkan milik GRS, seperti di Tuaran, Ranau dan beberapa lagi kawasan walaupun tidak ada calon BN yang ikut bertanding, tapi cukup hadir dan bergambar di majlis calon GRS untuk menunjuk nunjuk lepas itu hilang entah kemana.


TUARAN: UMNO Tuaran perlu mengambil tindakan terhadap ahlinya, Noortaip Suhaili @ Sualee yang bertanding sebagai calon Bebas di Tuaran pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Haji Noor.

Pengerusi Gabungan Rakyat Sabah (GRS) itu berkata, beliau telah bercakap dengan Ketua UMNO Tuaran, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan dan Timbalannya, Datuk Jasnih Daya mengenai perkara itu.

Begitu juga di kawasan lain, beliau berkata, tindakan mesti diambil terhadap mana-mana ahli parti yang mengambil tindakan bertentangan dengan kehendak parti.

“Kita mesti ambil tindakan tegas kerana kita tidak mahu rakyat terkeliru,” katanya pada sesi bertemu rakyat di Pusat Kebudayaan Rumpun Bajau Sama Sabah di Kampung Lok Batik, di sini, hari ini.

Bersama beliau ialah Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Joniston Bangkuai yang merupakan calon GRS bagi Tuaran, Timbalan Ketua BERSATU Tuaran, Datuk Kassim Razali yang juga Ketua Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri, dan Setiausaha Agung STAR, Datuk Edward Linggu.

Dalam majlis itu, Hajiji turut menerima 1,500 borang permohonan keahlian daripada bekas ahli WARISAN yang diketuai Abdullah Sani, yang merupakan bekas calon WARISAN Sulaman pada Pilihan Raya Negeri 2018.