Awal Warisan, Berpolitik Hingga Ke Gereja Cetus Perbalahan

Inilah bukti permainan Parti Warisan yang telah melampaui batas politik. Ini juga bukti yang admin tidak saja saja membabitkan agama dalam politik melainkan apa yang admin lakukan hanyalah mempertahankan diri atau bercakap apa adanya. Sekaligus menunjukkan kepada masyarakat siapa Warisan yang sanggup melakukan apa saja demi pengaruh parti.

Gereja pun mereka kunjungi, kerana mereka tahu sekiranya seorang agamawan berjaya dipengaruhi maka kesannya mereka mampu mempengaruhi masyarakat yang ada di sekelilingnya untuk menyokong Warisan.

Oleh itu jangan kamu tu tuduh admin ini memainkan sentimen agama dan bangsa ya. Kamu tengok dulu Parti Warisan apakah benar bersih atau lempar batu sembunyi tangan.

Artikel di bawah adalah berhubung kekecohan yang dicetuskan oleh Presiden Warisan, Shafie Apdal semasa berucap di Gereja disatu gereja, ketika itu Warisan baru nak bertapak.

Dalam ucapan Shafie dia mendakwa pemimpin pemimpin KDMR tidak prihatin terhadap agama mereka sebaliknya sanggup berkerjasama dengan UMNO dan PAS sebagai pelampau agama. Pemimpin yang dia maksudkan ialah PBRS Joseph Kurup, PBS Joseph Pairin Kitingan dan UPKO Wilfred Madius Tangau.

Klik link dibawah sekali tu dan baca. Artikel itu bertarikh 24 November 2017

Berkenaan penafian yang dibuat oleh Pastor George selepas tersebarnya kenyataan Presiden Warisan semasa berucap di Majlis Perjumpaan bersama Ketua Ketua Gereja yang berlangsung di daerah Keningau. Menurut Pastor George Timus, Perjumpaan ramah-mesra pemimpin Parti Warisan Sabah bersama ketua-ketua Gereja di Keningau baru-baru ini (19.11.2017) merupakan perjumpaan yang berbentuk dialog dan ini menunjukkan sikap keterbukaan yang […]

Tidak Salah Shafie Membuat Kebaikan Tapi!

Warisan Dalam Misi Menutup Kegagalan – Pos Imigresen Menumbok

Mula sudah mangkuk-mangkuk Warisan berpolitik kenegerian. Mungkin mereka berpendapat masih ramai rakyat Sabah yang tidak tahu kesudahan janji mereka pada pilihan raya yang lepas.

Mereka lupa pembohongan keatas mereka yang berketurunan Bajau Suluk dan Bugis. Pada pilihanraya yang lepas bangsa bangsa ini ditiupkan semangat kekitaan agar bermati-matian menyokong Parti Warisan. Namun menjadi mangsa politik atau kambinghitam bilamana jentera Warisan yang anti PATI atau anti keturunan Bajau Suluk dan Bugis mendesak pentadbiran kerajaan negeri agar membatalkan PSS. (Apalagi selepas kekalahan Warisan di PRK Kimanis yang diakibatkan oleh faktor PSS)

Sebab itulah PSS yang diperkenalkan oleh kerajaan Warisan dibatalkan oleh kerajaan Warisan itu sendiri. Lucu kan!

Bermula daripada itulah sentimen penyokong Warisan terhadap mereka yang berketurunan Bajau Suluk dan Bugis semakin menjadi-jadi. Pada pendapat mereka dengan menolak PATI yang berketurunan Bajau Suluk dan Bugis menyebabkan undi dari orang asal akan diberikan pada Parti Warisan.

Begitu jugalah halnya dengan janji mengambil balik Pulau Labuan sekiranya Warisan berjaya membentuk kerajaan negeri. Sekarang apa sudah jadi dengan janji ini? Hahaha!

Justeru itulah demi menutup kegagalan, baik sebagai kerajaan negeri mahupun sebagai parti tempatan Sabah, sementara kuasa yang berbaki masih ada. Mereka akan memperalatkan kuasa Imigresen seperti yang termaktub dalam perjanjian Mala 1963.

Hari ini Ahli Majlis Tertinggi (AMT) WARISAN, Honorsius Joe Bosuin, acah-acah menuntut Kementerian Dalam Negeri supaya mengwujudkan pos Imigresen di Menumbok. Bagi kononnya menghalang kemasukan Pakistan dari luar negara yang menyusup melalui Labuan.

Persoalannya kenapa sebelum kerajaan Warisan tumbang, mereka tidak membuat tuntutan secara terbuka apa lagi pada ketika itu kerajaan Warisan adalah sebahagian daripada pentadbiran pusat.

Sebelum ini mereka mengorbankan penyokong yang berketurunan Bajau Suluk dan Bugis demi survival politik. Sekarang mereka bakal mengkambinghitamkan bangsa Pakistan.

Nampak tak bagaimana propaganda dimainkan demi menutup kegagalan mereka.

Lebih untung menjual orang daripada menjual unta. Parti Warisan macam-macam ada. Hahaha!

Pastor Gembira Meninggalkan Parti Warisan

Apa cerita penyokong Warisan ni, termasuklah mereka yang berstatus agamawan dalam agama Kristian yang sebelum ini berjaya di doktrin oleh Parti Warisan.

Hari ini ada diantara mereka bertindak meloloskan diri dari parti itu dan akan menyertai PBS.

Iyalah sewaktu itu pihak gereja pun menjadi sasaran kempen parti Warisan.

Klik link ini Warisan Berkempen Hingga Ke Gereja

Seorang kakitangan kerajaan negeri atau penyelaras kampung-kampung di daerah Ranau yang juga berstatus Pastor bertindak keluar parti. Selepas sebelum ini giat mengkritik Parti Warisan yang dia kaitkan dengan agenda tertentu dalam Parti Warisan itu sendiri.

Padanya agenda itu amat merugikan masyarakat tempatan Sabah.

Nampaknya kerancakan masyarakat sewaktu Parti Warisan mula bertapak. Hari berulang lagi tapi dari sisi yang lain iaitu beransur-ansur meninggalkan parti Warisan.

Bekalan Elektrik Di Batu Sapi Masih Memalukan

Admin ingat permasalahan bekalan elektrik di kawasan Batu Sapi telah selesai sejurus Parti Warisan menerajui kerajaan negeri Sabah. Serious persoalan ini berada dalam pemerhatian admin.

Sudah berdekad masyarakat kampung Batu Sapi mengalami masalah bekalan elektrik. Dimana mereka menerima bekalan elektrik dari agensi swasta yang mendapat lesen sebagai perantara di antara SESB dan kampung kampung yang terbabit. Lekeh betullah.

Bukan apa pada kempen pilihanraya yang lepas admin “berperang” dengan beberapa jentera Parti Warisan dan UMNO dari kawasan ini. Tidak kiralah apakah mereka jentera resmi atau pun seorang imam atau ustaz. Yang pasti perdebatan semakin panas bila mereka tahu admin sudah meninggalkan Warisan. Hahaha!

Baru sebentar tadi terjawab walaupun secara kebetulan. Itupun atas ehsan kerajaan Persekutuan yang prihatin.

Itu bererti masuk tiga tahun Warisan menjadi kerajaan Sabah namun tidak terfikir untuk melakukan sebarang usaha bagi mengatasi isu ini.

Setakat bersuara agar kerajaan persekutuan mengambil perhatian tapi bukan kah dua tahun kerajaan Warisan berada dalam kerajaan persekutuan (Pakatan Harapan)? Kenapa tidak ada jalan penyelesaian? Amat-amat memalukan.

Hari ini melalui jawapan Menteri Air Tanah dan Sumber Asli, Shamsul Anuar Nasarah keatas soalan Ahli Parlimen Batu Sapi Liew Vui Kong. Bahawa pemegang lesen awam pengagihan sementara bekalan elektrik di Batu Sapi akan ditamatkan bagi membolehkan bekalan elektrik disalurkan secara terus oleh Sabah Electricity Sendirian Berhad (SESB).

Itupun setelah perbincangan empat mata di antara Suruhanjaya Tenaga, SESB dan kerajaan Sabah.

Perbezaan PSS IMM13 dan Jalan Penyelesaian PATI

Bila satu satu kerajaan yang baik melihat lambakan pendatang asing tanpa izin (PATI) dari konteks penyelesaian yang holistik dan berperikemanusiaan. Maka tentulah jalan penyelesaian yang diambil akan jauh lebih berhemah dan sudah tentu akan dapat menyelesaikan persoalan PATI di negeri Sabah yang sudah berlarutan sejak sekian lama.

Pendekatan yang berhemah itu kita nampak menerusi jawapan Kementerian Dalam Negeri terhadap soalan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Kota Kinabalu (DAP).

Bahawa perbezaan di antara Pas Sementara Sabah PSS dan Dokumen Tunggal (IMM13) yang akan diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia ialah PSS memerlukan pindaan terhadap perundangan yang sedia ada manakala IMM13 adalah merupakan satu Pas lawatan imigresen sedia ada yang diberikan kepada orang asing berdasarkan takrifan peraturan 11 peraturan-peraturan imigresen 1963.

Berkenaan cadangan menukar dokumen Burung Burung dan Banci menjadi dokumen IMM13 iya akan diperhalusi oleh Pengurusan Warga Asing Sabah bagi memastikan usaha untuk mendokumentasikan golongan berkenaan dapat dilaksanakan dengan berkesan.

Nampak tak perbezaan pendekatan diantara kerajaan Perikatan Nasional dan Pakatan Harapan sebelum ini terutamanya Warisan di negeri Sabah. Tampak Perikatan Nasional yang diketuai oleh parti Bersatu atau PPBM lebih cerdas proaktif dan prihatin.

Tidak seperti kerajaan Warisan sebelum ini bila cuba melaksanakan PSS. Belum apa apa lagi sudah dihebohkan walhal PSS sendiri ditolak oleh kumpulan sasar. Nampak sangat PSS bertujuan untuk mencari populariti semata-mata.

Pritchard Menuntut Bina Klinik Dari Najib Selepas Kritikan Hajiji

Setiausaha politik kepada Ahli Parlimen Penampang Darell Leiking, Pritchard Gumbaris marah bila Ketua PPBM Sabah Datuk Hajiji Noor membuat dakwaan yang sememangnya benar.

Bahawa kerajaan Sabah sejak di perintah oleh Warisan dalam tempoh 27 bulan yang lalu. Banyak projek yang diumumkan tapi satu pun tiada yang dilaksanakan.

Orang kampung cakap wap saja yang lebih.

Memang betul pun bukan hanya rakyat Sabah tidak nampak projek bilion bilion yang telah diumumkan. Malah rakyat ini mentertawakan kerajaan Warisan sebagai hanya tahu merasmikan projek yang dibangunkan atau dibina di zaman BN.

Lalu si Pritchard Gumbaris membalas kenyataan Datuk Hajiji berkenaan, bagaimana pula dengan janji Najib pada tahun 2012 untuk membina Klinik kelas 3 di Penampang yang tidak ditunaikan.

Alamak menagih janji tahun 2012 apa barang bro.

27 bulan Warisan menjadi kerajaan, baik diperingkat negeri mahupun Persekutuan, tak kan tiang Klinik pun tidak mampu diusahakan. Apa lagi waktu itu Darell berstatus Menteri penuh di peringkat Persekutuan. Alahai!

Sekurang kurangnya dalam tempoh 27 bulan itu si Darell telah berjaya mencari peruntukan khas daripada Persekutuan atau negeri untuk membina Klinik berkenaan. Tinggal menunggu waktu yang sesuai untuk ditendarkan dan hari ini kerja menolak tapak sudah bermula. Tapi sayang itu tidak berlaku sehinggalah Warisan hanya mampu bertahan setengah penggal.

Oleh yang demikian tepat sangatlah dakwaan Datuk Hajiji Noor itu. Warisan tampak hanya mampu menjanjikan bulan dan bintang namun habuk pun tarak.

Bagi mengelakkan kekeliruan antara yang dimaksudkan dengan projek di sini ialah projek yang dapat menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat Sabah bukannya projek kampung kampung.

Kalau setakat projek kampung-kampung, era Shafie berjawatan Menteri KKLW lagi banyak. Peruntukan yang disalurkan oleh kerajaan Persekutuan mencecah RM5 bilion tapi tetap juga dilupakan oleh penyokong atau jentera Warisan sebagai daerah atau kampung mereka tidak mendapat manfaat iaitu mengalami perubahan dan pembangunan.

Memacu Sabah Kembali ke Landasan Betul

Gabungan 33 ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang mewakili semua parti politik dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) ke-15, teguh dengan pendirian untuk mengembalikan kebenaran dan keadilan.

Dengan hati yang ikhlas, kami berharap Mahkamah akan membenarkan semakan kehakiman terhadap keputusan Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri Sabah membubarkan Dewan Undangan Negeri Sabah, kerana kami berpendapat beliau menerima nasihat yang salah.

Adalah penting untuk kita semua kekal bersatu dan kekal dengan perjuangan untuk membawa Sabah kembali ke jalan yang benar.

Laporan terbaharu Jabatan Perangkaan Malaysia yang yang diterbitkan pada Ogos 2020 menyatakan, Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) Sabah berada pada paras paling rendah iaitu 0.5% pada 2019, sekali gus membuktikan parti serpihan Warisan pimpinan Datuk Seri Shafie Apdal gagal dalam membangunkan negeri dan menjaga kebajikan rakyat Sabah.

Kadar pengangguran berada pada paras 5.8% (terburuk dalam tempoh 20 tahun), bermakna lebih daripada 117,000 rakyat Sabah tidak mempunyai pekerjaan dan dibelenggu kebimbangan ketika menyambut kedatangan 2020 awal tahun ini.

Ringkasnya, angka besar itu bermakna ramai rakyat Sabah kehilangan pekerjaan, tidak mempunyai pendapatan dan berdepan pelbagai kesukaran bersama keluarga untuk menyara kehidupan. Keadaan ini tidak boleh diterima sama sekali.

Ini ditambah dengan penguncupan KDNK Sabah selama dua tahun berturut-turut (1.5% pada 2018 dan 0.5% pada 2019), sekali gus memberi gambaran trend berbahaya yang menanti.

Amat memalukan sekali apabila Sabah menjadi negeri yang mempunyai KDNK paling rendah di seluruh Malaysia selama dua tahun berturut-turut. Malah, ia lebih rendah berbanding dengan negeri termiskin di negara ini.

Lebih lama Datuk Seri Shafie Apdal memegang tampuk kuasa, Sabah akan terus ketinggalan dari segi pembangunan ekonomi, berikutan aktiviti perniagaan dan pelaburan langsung asing yang semakin berkurangan.

Mengenai penyertaan Parti Cinta Sabah dalam senario politik tempatan di Sabah, kami mengalu-alukan kedatangan mereka.

Kesemua kami termasuk pelbagai parti yang ada, mungkin mempunyai perbezaan pandangan tetapi kami sepakat dalam satu tujuan iaitu menyelamatkan Sabah daripada pentadbiran yang tidak cekap dan melindungi serta mempertahankan Perlembagaan Sabah.

Kita berhak mendapat yang lebih baik. Sabah berhak menikmati suasana yang jauh lebih baik.

Dalam menguruskan politik dan pentadbiran kerajaan, adalah penting bagi kita membawa masuk tenaga baharu bersama. Suntikan idea baharu itu pula mesti diimbangi dengan mereka yang sudah sedia kaya dengan pengalaman dan mempunyai rekod pencapaian membanggakan.

Ini akan memastikan pemimpin muda berupaya belajar dan mengaut pengalaman berharga daripada golongan yang lebih awal bertapak.

Berpengalaman mengemudi empat pilihan raya umum dan menjadi Ketua Menteri Sabah selama 15 tahun, pentadbiran saya berupaya menstabilkan dan memacu ekonomi setempat ke tahap membanggakan. Sebagai satu pasukan, kami melonjakkan maruah anak Sabah di mata negara, dan tidak ketinggalan ke persada antarabangsa. Saya akan biarkan fakta sedia ada menjadi bukti terhadap semua itu.

Matlamat kami ialah untuk menyelamatkan negeri indah ini sebelum kita terjerumus ke kancah gelap yang menjejaskan ekonomi, keselamatan dan kesejahteraan semua.

Dalam apa keadaan sekalipun, kita mesti memelihara cara hidup rakyat Sabah, menyelamatkan Perlembagaan yang amat dekat di jiwa kita dan mengekalkan keamanan, dengan matlamat mengembalikan keyakinan pelabur domestik dan antarabangsa supaya kita mempunyai peluang untuk menyelesaikan kemelut ekonomi yang ditinggalkan oleh pentadbiran Warisan.

Ini bukan kisah perjalanan seorang individu. Ini bukan mengenai saya. Ini adalah bagi mereka yang waras berfikir, rakyat yang bekerja keras dan menghormati undang-undang negeri indah dan permai ini. Ini semua untuk anda.

Saya tahu, jauh di sudut hati, anda bukan menyokong perjuangan ini semata-mata kerana saya atau 32 ADUN lain.

Anda menyokong kami kerana anda sedar di lubuk hati masing-masing, bahawa kami tidak boleh membiarkan pentadbiran sedia ada meneruskan apa yang telah mereka lakukan sepanjang 22 bulan yang lalu. Mereka meruntuhkan ekonomi, memungkiri pelbagai janji dan memusnahkan kehidupan.

Kita bertanggungjawab ke atas diri sendiri, anak-anak kita, anak-anak mereka dalam memberi kehidupan serta masa depan yang lebih sempurna. Kita bertanggungjawab terhadap generasi akan datang, maka kita perlu menyatakan pendirian sekarang. Ini adalah detik penentuannya.

Untuk berbuat demikian, saya bersama 32 ADUN lain, sedia memikul tanggungjawab besar dan berat ini, dalam usaha mengembalikan keadaan ke landasan yang benar dan mengetepikan apa juga kepentingan peribadi yang ada.

Sehubungan itu, saya menyeru semua pihak supaya berpadu tenaga dan bersatu hati dalam memperjuangkan matkamat sama dan berkongsi wawasan untuk membawa Sabah keluar daripada penindasan ekonomi.

Kita perlu membawa Sabah kembali mengecapi kemakmuran dan harga diri yang selayaknya.

Tan Sri Musa Haji Aman.
Kota Kinabalu,
11 Ogos, 2020.

Ekonomi Sabah Merosot Sejak Di Perintah Oleh Warisan

Naib Presiden PBS Joachim Gunsalam mengingatkan rakyat Sabah bahawa ekonomi Sabah akan terus merosot sekiranya sekali lagi Parti Warisan diberikan kepercayaan untuk menerajui kerajaan negeri.

Ini berdasarkan Laporan Jabatan Perangkaan Malaysia yang menunjukkan ekonomi Negeri Sabah berada pada paras paling rendah sejak Sabah di perintah oleh parti Warisan atau Shafie Apdal.

Thanks Sumber Rakan Medsos

Shafie Apdal selaku Ketua Menteri Sabah pada waktu itu hanya sibuk bermain politik selain menangguhkan projek penting seperti Lebuhraya Pan Borneo dan dan menangguhkan pembayaran beberapa projek yang telah pun siap.

Hanya dalam tiga tahun yang lepas Sabah menikmati kemakmuran ekonomi berikutan kestabilan politik dan kecekapan pentadbiran kerajaan Barisan Nasional didalam mengurus negeri. Selain faktor kebolehan dan pengalaman pemimpinnya pada masa itu yang diketuai oleh Tan Sri Musa Aman.

Berbeza dengan kerajaan Warisan sehingga hari ini masih tidak mempunyai hala tuju selain pernyataan klise kononnya menghapuskan kemiskinan sebagai janji kerajaan negeri Warisan. Tapi pada hakikatnya habuk pun tidak ada. Hahaha!

Katanya Sabah akan terus mencatatkan pertumbuhan ekonomi yang negatif pada tahun tahun yang akan datang sekiranya Warisan dipilih semula dan ia kekal sebagai pembangkang di peringkat Persekutuan. Ini bermakna rakyat akan terus hilang pekerjaan dan tidak mempunyai wang di dalam tangan.

Azmin Sedia Bantu PPBM Di PRN Sabah

Ketua penerangan Perikatan Nasional Azmin Ali dan kumpulannya bersedia membantu Perikatan Nasional untuk memenangi Pilihan Raya Negeri Sabah.

Tumpuan penuh diberikan kepada jentera PPBM (Bersatu) Sabah bagi memastikan kemenangan yang besar.

Pun begitu perbincangan dan konsultasi dengan kompenan lain seperti UMNO dan lain lain akan diteruskan bagi memastikan kerajaan negeri Sabah bertukar tangan melalui pilihan raya ini.

Jadi jika berlaku pilihan raya negeri dalam tempoh yang terdekat ini maka itulah masa yang terbaik untuk rakyat Sabah memiliki sebuah kerajaan negeri yang mempertahankan hak rakyat Sabah dalam masa yang sama mengamalkan prinsip Federalisme diantara kerajaan negeri dan Persekutuan.

Pernyataan di atas dinyatakan oleh Azmin Ali semasa menghadiri Majlis Makan Tengahari dan Muafakat Bersatu Sabah yang turut dihadiri oleh Ketua Penerangan Bersatu Malaysia Dr Radzi dan Ketua kepimpinan negeri Sabah, Hajiji Noor serta Ketua Ketua Bahagian Bersatu Sabah dan pergerakan sayap Bersatu.

PPBM Berkompromi Kurangkan Kerusi Di PRN

PPBM (Bersatu) Sabah sedia berkompromi untuk mengurangkan jumlah kerusi yang ditandingi jika berlaku Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah.

Walaupun sebelum ini Ketua Penyelaras PPBM Sabah Datuk Hajiji Noor telah mengumumkan atau mengenalpasti PPBM Sabah akan bertanding di 45 kerusi. Tapi sekiranya berlaku perundingan dengan parti parti Komponen Perikatan Nasional PN maka sudah tentu pasti jumlah itu akan berkurangan.

Apa yang penting ialah matlamat Perikatan Nasional untuk memenangi sebanyak mungkin kerusi Adun di Pilihan Raya Negeri yang akan datang.

Minta maaf kesanggupan untuk berunding dengan parti-parti komponen Perikatan Nasional terutamanya UMNO tidak bererti PPBM Sabah lemah atau takut seperti yang dilaporkan oleh portal berita tertentu bila mana UMNO berkeras akan kononnya mengambil balik semua kerusi mereka. Mereka ingat pengundi Sabahan ni hamba sahaya. He

Tapi ini adalah soal apa yang dipanggil setiakawan. Paling penting adalah kemenangan Perikatan Nasional secara keseluruhannya.

Sekiranya Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu menolak semakan pembubaran DUN oleh ketua menteri Shafie pada 30hb Julai yang lalu maka PRN akan berlaku. Begitu pula sebaliknya maka jawatan Ketua Menteri Sabah akan diambil balik oleh Tan Sri Musa Aman dan PRN pun tidak berlaku.