Polemik Yang Dicanang Pembangkang dan Kluster Mahkamah Semasa Lockdown

Penyokong Warisan dan segelintir penyokong kluster Mahkamah. Macam cuba bermain secara halus tapi tidak pasti pula kalau mereka menyedarinya atau tidak, sebab puak ni lain sikit. Pagi posting atau kenyataan mereka terbukti kantoi, petangnya mereka cipta lagi cerita yang tidak ada kebenarannya. Begitulah rutin seharian mereka, sikit pun tidak ada rasa malu pada diri dan orang lain. Gara gara dedak tidak seberapa sanggup menyusahkan masyarakat.

Begini pula permainan mereka, bila berhadapan dengan orang kampung. Mereka akan mencanang, semakin susah kehidupan ni kan semenjak kerajaan Perikatan Nasional menguatkuasakan PKP. Iyalah semua sektor perniagaan ditutup, jadi macam manalah kamu mau cari makan kan! Seolah oleh pada waktu itu mereka sangat mengeluh dan kesal pada khayalan mereka sendiri. He!

Tapi bila memposting di Facebook, mereka membuat kenyataan yang sebaliknya. Membuat pertanyaan, beginikah lockdown masih ramai yang bergerak atau berkerja ke hulu ke hilir ni. Kalau begini keadaannya macam manalah konok memutuskan rangkaian Covid-19?

Untuk meyakinkan pembaca mereka sertakan gambar keadaan pada waktu itu. Keadaan orang ramai dan kenderaan yang sedang bergerak demi kelangsungan hidup.

Hakikatnya mereka adalah dari golongan masyarakat yang diberi kelonggaran untuk berkerja di beberapa sektor yang difikirkan munasabah oleh kerajaan.

Dalam masa yang sama bosku Najib mencadangkan kononnya lockdown perlu dijalankan sepenuhnya. Cadangan yang tidak memikirkan kehidupan masyarakat yang terhimpit sejak pendemik Covid-19 menyerang Malaysia.

Kamu ingat lagi tak, propaganda “kerajaan gagal”. Propaganda ini dicetuskan oleh jentera pembangkang yang terkesan akibat PKP dan semenjak mereka menjadi pembangkang, hingga ada diantara mereka sanggup turun ke jalanan untuk menunjuk perasaan. Nasib baiklah masyarakat ramai cepat menyedari bahwa itu adalah tindakan dari orang orang yang tidak reti diuntung yang cuba mengambil kesempatan dan cuba berlagak hero. Namun akhirnya mereka hanya menjadi cemuan masyarakat.

Pokoknya Propaganda “kerajaan gagal” di timbulkan semasa kerajaan berusaha melawan pendemik Covid-19. Waktu dimana kerajaan terpaksa membuat pilihan sama ada nyawa ataupun ekonomi yang perlu dijaga.

Cadangan memberikan kadar bantuan tunai yang terlalu tinggi semasa PKP adalah juga propaganda murahan mereka.

Kenyataan supaya masyarakat menolak suntikan vaksin juga adalah propaganda mereka.

Itu semua untuk satu matlamat supaya kerajaan Perikatan Nasional kelihatan gagal mengurus negara. Walaupun pada hakikatnya adalah sebaliknya, sejak Perikatan Nasional menerajui kerajaan sudah banyak bantuan yang telah diberikan, baik bantuan dalam tunai mahupun sistem Kewangan yang disediakan oleh Bank Bank tempatan.

Ini bukan hal yang melucukan ya, oleh kerana mungkin mulut mereka yang terlalu celupar menghubung kaitkan peningkatan angka jangkitan Covid-19 dengan pemerintah Perikatan Nasional. Walaupun semua orang tahu kebanyakan kes jangkitan disebabkan oleh kedegilan segelintir masyarakat itu sendiri hingga menyusahkan hidup orang lain. Ada tu diantara mereka yang tidak semena mena dijangkiti Covid-19. Mungkin kah ini yang dinamakan kifarah? Jadi berhati hati kawan, memburukkan kerajaan yang berusaha mengawal penularan Covid-19 samalah ertinya dengan merendahkan pengorbanan barisan hadapan yang terpaksa mengorbankan kebahagiaan mereka.

Persoalannya kenapa kah penyokong kluster Mahkamah dan sudah tentu pembangkang, tegar memanipulasi penularan Covid-19. Sedangkan ia menuntut kerjasama dari semua pihak iaitu kerajaan atau penguatkuasa serta yang paling penting masyarakat itu sendiri? jentera pembangkang dan pro kluster Mahkamah juga adalah manusia atau masyarakat walaupun tidak sepenuhnya.

Bung Ada Kes Rasuah Di Mahkamah Wajar Kuasanya Dihadkan

Kinabatangan MP Datuk Seri Bung Moktar Radin with wife Datin SerI Zizie Ezette walking out after being charged at the Kuala Lumpur court in Jalan Duta. AZHAR MAHFOF/The Star

Semalam terbaca kenyataan Timbalan Ketua Menteri Sabah yang juga Adun Lamag, Datuk Bung Mokhtar. Dimana dia tidak berpuas hati bila Kementerian Kewangan Negeri Sabah menghadkan kuasanya selaku Menteri di Kementerian Kerja Raya.

Wajarlah di hadkan tu, ada kes rasuah yang belum selesai di Mahkamah kan!

Menurut Datuk Bung, Kementerian Kewangan Negeri Sabah telah menganugerakan kerja penyeliaan jalan di peringkat Majlis Perbandaran dan Daerah kepada kontraktor tertentu.

Apa boleh buat, sebaiknya Datuk Bung belajar menerima kekurangan dirinya selaku pemimpin politik. Apa lagi dalam keadaan sekarang dimana tidak ada parti yang benar benar mendominasi keadaan, UMNO khususnya kalau di Sabah ibarat telur di hujung tanduk. Sedikit kesilapan yang dilakukan oleh kepimpinan UMNO di negeri Sabah, pasti dapat menebalkan lagi kebencian masyarakat politik untuk menolak UMNO. Jangan pernah lupa dengan fakta yang calon UMNO kalah kepada calon Bebas dalam pilihan raya negeri Sabah 2020.

Bila Kementerian Kewangan Negeri Sabah seolah olah membelakangkan portfolionya selaku Menteri Kerja Raya. Mesti ada sebabnya tu antara lain supaya tidak berlaku pembaziran dan syarikat yang dilantik benar benar berkemahiran serta berkeupayaan. Memandangkan Datuk Bung masih terlalu baru dalam portfolio yang melibatkan prasarana jalan raya.

Era mengalibabakan projek kerajaan di negeri sudah berakhir walaupun cuba dipraktikkan oleh kerajaan Warisan sebelum ini. Jadi dengan demikian ia telah menjadi tugas kerajaan negeri pula untuk membenterasnya atau paling tidak mengurangkannya.

Datuk Bung Mokhtar masih dalam proses perbicaraan rasuah di Mahkamah. Jadi dengan menghadkan kuasa beliau, itu secara tidak langsung dapat menarik kepercayaan rakyat Sabah untuk mendokong lagi kerajaan Gabungan Rakyat Sabah. Sekaligus menutup persepsi negatif yang selama ini berjaya disebarkan oleh pembangkang. Dibawah ini adalah keratan akhbar berhubung kes rasuah yang dihadapi Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Bung Mokhtar dan isteri.

Bayangkan jika kuasa penuh tetap diberikan pada Wakil Rakyat yang sedang dibicarakan di Mahkamah. Bukan kah ia menjadi bola tanggung kepada pembangkang menjelang pilihan raya umum yang akan datang. Sudah tentu pasti!

Lihat apa berlaku pada kerajaan Warisan, bila Peter Anthony terus berkuasa penuh selaku Menteri Infrastruktur Negeri Sabah, walaupun terpalit dengan tuduhan rasuah atau penipuan di Mahkamah yang melibatkan wang rakyat. Warisan ditumbangan oleh rakyat Sabah pada pilihan raya negeri Sabah 2020. Keputusan pilihan raya negeri Sabah 2020 juga menunjukkan rata rata calon Warisan yang berjawatan dalam Parti dan kerajaan negeri Warisan sebelum itu mendapat majoriti yang sangat tipis dibawah 500 undi.

Hari ini Warisan terpinga pinga mencari parti untuk dijadikan rakan sekutu bagi menjalankan konspirasi “rampasan” kuasa, namun sehingga saat ini Warisan gagal melakukannya. Orang atau parti yang tidak maklum saja yang sanggup merosakkan reputasi mereka setelah berkerjsama dengan Warisan. Tengok apa berlaku pada UPKO, seronoknya sekejap saja, tinggal satu kerusi.

Jadi begini, selesaikan dulu kes rasuah yang ada di Mahkamah tu, barulah selepas itu boleh diberikan tanggungjawab yang penuh. Jangan gara gara nafsu yang gagal dikawal menyebabkan BN ditolak oleh pengundi pada pilihan raya umum yang akan datang, ini memandangkan UMNO atau BN adalah juga sebahagian dari kerajaan GRS. Bermaksud sekiranya ramai calon daripada BN yang kalah sudah tentu pasti ia akan menjejaskan dominasi Gabungan Rakyat Sabah (GRS)

Jangan lupa tenang apa yang dinyatakan Datuk Rahman Dahlan pasal kepimpinan Bung Mokhtar semasa krisis mereka memuncak. Apa Rahman kata Bung tu terpalit dengan tuduhan rasuah di Mahkamah yang tidak melayakkannya untuk mengetuai UMNO Sabah. Ternyata telaan Rahman itu ada kebenarannya. Bila UMNO hanya mampu memenangi 14 kerusi iaitu tidak sampai separuh dari 41 kerusi yang disertai pada pilihan raya negeri Sabah 2020.

Menjadi seorang pemimpin atau wakil rakyat ini, kenalah berani mengakui kelemahan diri demi kebaikan parti secara keseluruhannya. Jangan mudah melata atau bersikap ego sentrik. 

Teks Program Strategik Perkasa Rakyat dan Ekonomi (Bantuan) – PM Muhyiddin

Semalam kerajaan Perikatan Nasional atau Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan dengan penuh rasa tanggungjawab dan prihatin dalam usaha membantu rakyat yang terjejas akibat Covid-19.

Bantuan yang telah diumumkan itu berupa pemberian tunai dan pelan ekonomi seperti terkandung dalam file dibawah, kamu orang nak kah pergilah download dan baca.

Disana ada ditulis bantuan yang telah diumumkan, ada diantaranya akan diberikan pada hujung June ini. Penerimanya terdiri semua lapisan tanpa mengira fahaman politik. Baik penyokong PKR, Amanah mahupun Warisan Plus yang menjadi sekutu DAP.

Lepas itu pergilah berurusan, jangan hanya ternganga, seperti menunggu bulan jatuh ke riba. Bila ketinggalan mulalah tidak berpuas hati, menyalahkan kerajaan. Walhal diri sendiri yang lembab.

Tapi kan adalah lebih manis dan bermakna andai selepas ini mereka yang berkenaan mengalihkan sokongan kepada kerajaan Perikatan Nasional yang terdiri dari beberapa parti kompenan seperti PPBM/Bersatu khususnya. Iyalah mahu parti dan kerajaan apa lagi kawan?

Kalau anda orang Sabah dan berminat menyokong parti parti tempatan, boleh juga, sokonglah gabungan GRS yang terdiri dari parti PBS atau STAR dan lain lain. Asalkan bukan parti Warisan. Bukan apa parti Warisan telah diberikan peluang memerintah negeri Sabah tapi nampaknya gagal memikul tanggungjawab mereka. Bukan hanya gagal malah terpalit dengan tuduhan salahguna kuasa hingga ada dikalangan wakil rakyatnya yang dihadapkan ke Mahkamah, sedang dalam proses perbicaraan pun.

Dalam masa yang sama Perdana Menteri Muhyiddin juga telah menunjukkan komitmennya, dimana barisan Menteri dan Timbalan Menteri tidak akan mengambil gaji selama tiga bulan dan gaji yang tidak diambil itu akan disumbangkan ke tabung Akaun Amanah Bencana bagi membiayai perbelanjaan berkaitan Covid-19. Ini namanya Walk the talk. πŸ˜πŸ‘πŸ‘πŸ‘

Kononnya Berita Ahli Warisan Tawau Keluar Parti Adalah Palsu πŸ‘Ž

Seperti yang sudah dijangka, pasti setiap berita yang ada kaitannya dengan kelemahan Warisan atau keahlian parti Warisan akan dinafikan oleh kepimpinannya, bergantung pada lokasi dimana tragedi itu berlaku. Hahaha!

Sebelum ini Ketua Bersatu Bahagian Tawau yang juga Adun Apas merangkap Pembantu Menteri Kewangan Negeri Sabah Datuk Nizam Ab Titingan, sudi menerima kemasukan seramai 150 ahli Warisan dari Cawangan Kampung Serodong bagi menyertai parti Bersatu atau PPBM.

Tetapi tragedi itu dinafikan oleh Ketua Warisan Tawau Abdul Salip. Kononnya berita yang tular adalah berita palsu, ini kerana mereka belum menjadi ahli yang sah dan beberapa lagi alasan yang tidak berapa logik.

Dibilang berita palsu tapi mereka tahu pula sama ada sudah menjadi ahli atau belum. Hakikatnya ahli atau belum mereka pernah mengundi calon Warisan. Konyol dan lucu!

Sebutkan saja tragedi itu berlaku dimana, di pantai timur mahupun di pantai barat Sabah. Pasti ada saja alasan yang akan mereka kemukakan. Antara alasan lain yang paling popular, mereka bukannya ahli Warisan walaupun sebelum itu adalah pengundi calon Warisan yang bertanggungjawab memenangkan calon picisan mereka.

Nampak benar politik parti Warisan ni sangat sesuai untuk golongan yang jahil soal tanggungjawab dan naif soal matlamat politik itu sendiri iaitu kemanusiaan.

Tapi mereka lupa ada beberapa keadaan yang menyebabkan ahli ahli Warisan tegar bertindak meninggalkan parti sekaligus menolak justifikasi yang bakal dikemukan keatas mereka.

Begini, sedangkan semasa parti Warisan berlagak sebagai kerajaan negeri Sabah pun masih ramai ahli di pantai barat yang keluar ramai secara berjemaah. Ironinya kebanyakan mereka bukan ahli biasa tapi ahli yang berjawatan di dalam parti, baik diperingkat bahagian mahupun cawangan.

Apa lagi hari ini Warisan balik menjadi pembangkang yang tidak diiktiraf oleh Ketua Pembangkang Malaysia Anwar Ibrahim.

Dibawah ini ada beberapa berita mengenai ahli Warisan yang meninggalkan parti walaupun pada ketika itu Warisan adalah parti yang memerintah. Key in dalam ruangan search dibawah “keluar warisan” atau “sertai bersatu”. Nanti kamu akan nampak penolakan ahli Warisan dan sudah berapa ribu bilangan mereka yang bijaksana meninggalkan parti.

Tapi sehingga hari ini ia masih dinafikan oleh kepimpinan Warisan dan totok totok mereka. Seolah olah yang memajukan negeri Sabah selama ini adalah mereka. Walhal Bangunan PPNS yang menjadi kebanggaan mereka itu pun, di dirikan oleh kerajaan Musa Aman. Seolah-olah juga ahli yang terjebak akan mati kebuluran tanpa Warisan sebab itu mustahil mereka meninggalkan perjuangan parti Warisan.

Bagaimana pula dengan bekas orang kuat Shafie iaitu mantan Pengarah Air Negeri Sabah, Amarjit Singh dan Naib Wira Pusat dari Penampang yang bertindak meninggalkan parti Warisan, baru baru ini. Adakah itu juga berita palsu? dasar pemikiran para loser, semua mereka nafikan walaupun sudah nyata di depan mata Warisan tumbang pada Pilihan Raya Negeri Sabah 2020.

Sejak dulu ramai orang Sabah yang berjaya dalam dunia pendidikan dan kehidupan. Ini berlaku di zaman pemerintahan Tan Sri Musa bukan Shafie kerana Shafie gagal sebagai Menteri KKLW dan baru baru sebagai Ketua Menteri Sabah? Kawan, Shafie itu sendiri bukan siapa siapa tanpa orang luar atau parti dari Semenanjung iaitu UMNO.

Perlu diketahui oleh rakyat Sabah. Jangan ingat semua orang Semporna menyokong parti Warisan. Ini termasuklah kerabat Shafie dan Jaujan tidak semua menyokong kepimpinan mereka dan parti Warisan. Ironinya mereka yang menolak parti Warisan di Semporna adalah terdiri dari golongan yang bijaksana. Jadi apa yang menghairankan jika ada orang luar yang nekad meninggalkan Warisan, parti yang memandulkan pemikiran dan kemajuan itu? Hemmm!

Mungkin ramai yang belum tahu, pada pilihan raya umum yang ke 14 lepas. Admin pernah bertekak dengan seorang bekas guru sekolah yang berasal dari Semporna. Ini kerana dia mempertahankan parti Warisan. Tapi pada pilihan raya negeri Sabah baru baru ini, dia antara penentang kuat kepimpinan Shafie di Semporna.

Punyalah marah dan kecewa sampai dia sanggup bersumpah “suvali” bahawa dia bersumpah dan berdoa semoga kepimpinan politik Shafie Apdal, Jaujan Sambakong dan Aziz Jamman tidak lagi bangkit hingga hari Kiamat.

Menjadi tanda tanya, lalu apa yang menghairankan sangat bila ada orang luar yang bertindak meninggalkan politik Shafie atau parti Warisan kerana hilang kepercayaan?

Bosku Mahu Lockdown Dipraktikkan Secara Total πŸ‘Ž

Najib minta agar Lockdown Penuh perketatkan dan dikuatkuasakan. Sedangkan dalam kenyataannya sebelum ini, dia merayu supaya kononnya kerajaan memikirkan sesuatu supaya ekonomi Malaysia berkembang. Walaupun dalam pendemik Covid-19.

Bosku kerajaan Singapura pun terhegeh-hegeh bosku dalam menangani pendemik Covid-19. Inikan Malaysia yang terpaksa menyelesaikan atau mengurus beban yang bosku tinggalkan, sebelum boleh move forward.

Beberapa kenyataan Najib sebelum sebelum ini, ada membangkitkan jumlah hutang negara yang kononnya telah meningkat dengan begitu cepat berbanding zaman kerajaannya sebagai Perdana Menteri. Tapi Menteri Kewangan Tengku Zafrul menafikannya, bahwa itu hanyakah penipuan atau manipulasi yang sengaja dicetuskan oleh Najib, bagi mengelirukan rakyat. Kalau ada yang belum mendengar penjelasan Menteri Kewangan berkenaan. Jangan pasrah, admin ada upload di blog ini, pergilah cari.

Apa punya hipokritlah bosku. Tidak pasal pasal bosku terkantoi.

Kalau Lockdown di perketatkan secara total bagaimana pula dengan nasib sosial dan ekonomi rakyat yang dihimpit hutang bulanan, siapa pula yang boleh dipertanggungjawabkan, seperti menyediakan bakul makanan dan sebagainya. Bosku berkemampuan dan sanggup kah?

Janganlah terlalu tidak ikhlas dalam perbuatan bosku. Kalau kenyataan yang bosku keluarkan itu semata mata untuk mengharapkan larva politik, itu tidak salah mana bosku. Tapi janganlah sampai menyusahkan kehidupan rakyat yang tidak berdosa. Dulu bosku sudah pun menyusahkan mereka melalui skandal 1MDB dan SRC. Sekarang bosku mahu tambah lagi kah?

Bab rakyat dan Covid-19 bosku mahu mereka terhimpit supaya larva nya bosku yang dapat. Tapi bab skandal 1MDB, bosku mahu kerajaan mengurangkan tekanan. Mana adil bosku! sama sama hidup sama sama tanggung lah bosku. Baru nampak macam jantan sejati bosku!

150 Ahli Warisan Tawau Keluar Menyertai PPBM Di Hadapan Datuk Nizam Ab Titingan

Alamak pasti berita ini akan menambah penderitaan parti Warisan di bahagian Tawau khususnya dan umumnya di peringkat negeri Sabah.

Hari ini Ketua Bersatu Bahagian Tawau yang juga Pembantu Menteri Kewangan Negeri Sabah, Datuk Nizam Ab Titingan telah sudi menerima kemasukan beramai ramai ahli Warisan dari Cawangan Kampung Serodong Tawau.

Penyertaan ahli ahli Warisan itu diketuai oleh Encik Geogre Injun yang mewakili 150 ahli dari cawangan berkenaan.

Tahniah diucapkan pada Datuk Nizam Ab Titingan kerana kepimpinannya yang telah berjaya menarik masyarakat untuk menyertai PPBM

Dan diucapkan selamat datang kepada Encik Geogre dan orang orangnya yang telah bertindak bijaksana menyertai Parti BERSATU/PPBM selepas menilai kepimpinan Datuk Nizam Ab Titingan πŸ‘

Lockdown Untuk Menjaga Rakyat Bukan Memenuhi Cerita Kosong Mulut Longkang

Nah Perdana Menteri Malaysia dan Ketua Menteri Sabah telah mengumumnkan dan bersetuju melaksanakan total lockdown di seluruh negara.

Lockdown akan dikuatkuasakan bermula 1hb June hingga 14hb June 2021.

Lockdown ni bukan untuk memenuhi cakap kosong pembangkang atau anti kerajaan alias kumpulan mulut longkang. Tapi untuk menyelamatkan rakyat Malaysia dari wabak COVID-19.

Memastikan kesejahteraan dan keselamatan rakyat lebih mustahak berbanding memenuhi tukang sebar cerita yang tidak kebenarannya.

Kalau saja tuntutan kamu orang hingga menunjuk perasaan di jalanan supaya PKP di batalkan ada kebenarannya. Tidaklah total lockdown Isnin atau Selasa depan diperkenalkan. Bikin malu saja.

Ada pula tu, sekejap minta PKP dilaksanakan sepenuhnya sekejap lagi bimbang tidak ada buat pembayar ansuran bulanan. Macam mereka saja yang ada tuntutan hidup.

Pada penyokong dan jentera anti kerajaan Perikatan Nasional. Apa yang kamu perlu praktikkan ialah mematuhi SOP. Bukan meramalkan peningkatan angka jangkitan selepas itu sengaja menyalahkan kerajaan. Nampak sangat sengaja membelakang akal mereka. Lama lama tumpul tu atas kehendak Tuhan, nak sangat kan.

Jangan nak berlagak macam orang yang budiman sangat, membandingkan cerita kayangan dan marhaen yang telah melanggar SOP PKP. Walhal kalau dikira sejauh mana sangatlah kesannya, apa lagi sehingga hari ini tidak fakta yang menyokong kayangan telah menyebabkan kluster baharu.

Andai kayangan itu seorang general perang, rasanya tidak salah kalau mereka menjadi orang pertama yang terdedah pada risiko. Bagi membuktikan komitmen mereka. Secara logiknya lah, betul kah?

Hakikatnya pemimpin yang di sokong oleh anti kerajaan Perikatan Nasional, walaupun telah melakukan kesalahan hingga di hadapkan ke Mahkamah. Tapi masih mereka berikan sokongan, tampak tidak kisah pun. So dimana kebenarannya kalau mereka itu kisah dengan keadilan dan kesejahteraan orang lain.

Pergi tidur dan duduk diam diam jangan lagi menyusahkan masyarakat yang tidak berdosa. Sebelum itu jangan pernah melupakannya yang menyebabkan gelombang kedua Covid-19 di Malaysia ialah Parti Warisan dari Sabah.


Ada juga yang mendakwa kononnya perlaksanaan total lockdown kerana desakan Najib. πŸ€”

Kalau kita benarkan kenyataan yang mencadangkan total lockdown itu adalah Najib maka kesan daripada perlaksanaan lockdown harus juga diambil tanggungjawab oleh UMNO secara khusus. Seperti bantuan makanan dll.

Jangan hanya pandai menimbulkan polemik tapi tidak mahu bertanggungjawab. Betul kah?

Menteri Kewangan Tengku Zafrul Kantoikan Penipuan Najib (Video)

Menteri Kewangan Tengku Zafrul semasa menyampaikan Laporan Perlaksanaan Inisiatif yang bersiaran secara langsung di media Facebook pada 27hb Mei 2020 jam 1.30 Petang. Telah mendedahkan angka yang diviralkan oleh mantan Perdana Menteri Najib Razak berhubung hutang negara adalah satu penipuan.

Ini kerana menurut Tengku Zafrul. Najib Razak sengaja melakukan kesalahan bila pinjaman hutang yang dibuat oleh Syarikat Syarikat GLC seperti Petronas, Khazanah dan sebagainya. Dicampur dan dijadikan hutang negara. Sedangkan pinjaman hutang yang dibuat oleh Syarikat Syarikat GLC adalah dibawa tanggungjawab mereka.

Selain itu dakwaan Najib kononnya kerajaan Perikatan Nasional telah berbelanja dan berhutang melebihi apa yang telah diluluskan oleh kerajaan di peringkat Parlimen, itu juga satu manipulasi untuk mengelirukan rakyat.

Menteri Kewangan juga mendedahkan bagaimana hutang yang dibuat oleh kerajaan UMNO sebelum ini, telah merugikan rakyat Malaysia. Dimana kerajaan Perikatan Nasional terpaksa berhempas pulas membayar hutang tertunggak yang dibuat oleh 1MDB dan SRC. Walhal hutang hutang itu tidak tahu ke mana ia telah dibelanjakan oleh Najib Razak selaku individu yang bertanggungjawab.

Tapi kalau kita dengar penafian yang dibuat oleh Najib di akaun Facebooknya. Macam betul oh hutang itu tidak wujud. Najib ni, alahai!

Jangan lagi kita memandai mandai mengulas pendedahan Menteri Kewangan seperti dalam video ini. Hehehe!

Tapi mari kita klik dan tonton sekaligus fahami, semoga selepas ini kita menjadi rakyat Malaysia yang lebih bertanggungjawab kepada negara bangsa.

Ketua Menteri Bagi Bantuan Mangsa Kebakaran Tanjung Aru

KOTA KINABALU: Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Hj Noor, hari ini, menyampaikan bantuan kepada mangsa kebakaran perkampungan atas air di Kampung Tanjung Aru, di Masjid Al Kauthar, di sini.

Hajiji turut menyampaikan bantuan wang ihsan sebanyak RM500 daripada kerajaan negeri kepada Ketua Isi Rumah (KIR) selain bakul makanan dan peralatan dapur (RM500) serta bahan binaan rumah (RM2,000) turut diberikan kepada KIR terbabit.

Dalam kejadian pada awal pagi Selasa lalu, seramai 51 ketua isi rumah (KIR) yang membabitkan 216 penduduk kehilangan tempat tinggal selepas 33 rumah di perkampungan atas air di Kampung Tanjung Aru, dekat sini musnah dalam kebakaran itu.

Selain bantuan daripada kerajaan negeri, beberapa agensi dan sektor korporat lain termasuk Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS) turut menyampaikan sumbangan berupa wang tunai sebanyak RM13,000 untuk membantu meringankan beban mangsa kebakaran.

Hajiji berharap bantuan itu sedikit sebanyak dapat membantu mangsa yang terbabit dalam kebakaran pada awal pagi, Selasa lalu.

TAMAT

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Hj Noor mengambil peluang melawat kawasan kebakaran yang nemusnahkan lebih 30 buah rumah dalam kejadian di perkampungan atas air di Tanjung Aru, pada awal pagi Selasa lalu.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Hj Noor menyaksikan sumbangan khas tambahan sebanyak RM13,000 daripada MUIS untuk diberikan kepada ketua isi rumah (KIR) mangsa kebakaran di Kampung Tanjung Aru, di Masjid Al Kauthar, di sini hari ini.

Junz Cermin Diri Sebelum Fitnah Kerajaan Sabah Kejam – Rumah Pangsa Tanjung Aru

Kritikan kali ini berkenaan sikap dan permainan politik wakil rakyat Tanjung Aru dari parti Warisan. si Junz Wong yang menampakkan ada ciri ciri hipokrit dan kekomunisan.

Antara ciri-ciri seseorang itu memiliki prinsip komunisme walaupun secara tidak langsung ialah menolak apa saja yang difikirkan untuk kebaikan rakyat. Melainkan hal kebaikan itu dipelopori oleh mereka. Apa lagi jika kawasan atau kumpulan masyarakat itu dikuasai oleh mereka. Jadi berhati-hatilah kamu pada sikap dan pemikiran seperti ini. Ada tu pada kepimpinan parti Warisan, secara umumnya.

Si Junz Wong sebelum ini mendakwa kononnya penduduk rumah Pangsa LPPB Tanjung Aru telah diusir. Itu kononnya tindakan yang kejam yang dilakukan oleh kerajaan Sabah.

Sedangkan apa yang berlaku adalah sebaliknya, kerajaan GRS cuba melakukan yang terbaik demi kebaikan rakyat atau mangsa yang terbabit.

Cerita yang sebenarnya begini kerajaan GRS dibawah Datuk Masiung selaku Pengerusi Lembaga Pembangunan Perumahan dan Bandar (LPPB), sebelum itu telah terlebih dahulu mengeluarkan notis mengosongkan premis atau rumah pangsa, blok 11 flat yang disewa oleh 315 orang dan 12 orang penyewa kedai. Supaya mereka dapat membuat persediaan untuk berpindah ataupun mendapatkan tempat tinggal yang baharu dan selamat. Bukannya menghalau dan bersikap kejam, seolah olah tidak ada notis sebelum itu. Seperti mana tuduhan tidak bertanggungjawab si Junz Wong, mangkuk ni.

Ini kerana menurut Pengerusi LPPB, bangunan flat berkenaan telah usang dan telah mengalami beberapa kerosakan yang kritikal dimana kalau dibiarkan akan mendatangkan bahaya kepada penyewa atau penduduk. Antara kerosakan kritikal yang telah dialami ialah kerosakan pada dinding dan atap. Begitu juga dengan saluran paip air yang ada kalanya tidak lagi berfungsi.

Untuk makluman bangunan itu dibina pada tahun 1970 itu bererti ia telah berusia lebih 50 tahun.

So adakah tindakan yang bertujuan untuk menyelamatkan penduduk dari musibah, satu tindakan yang kejam dan salah?

Inilah masalahnya kepimpinan Warisan ni, kuat sangat berpolitik. Sepatutnya kalau benar mereka prihatin pada pengundi Tanjung Aru khususnya penyewa flat rumah pangsa yang juga diwakili oleh Junz Wong itu sendiri. Tempoh dua tahun setengah parti Warisan sebagai Kerajaan negeri, sudah memadai bagi mereka untuk membaiki kerosakan pada rumah pangsa berkenaan.

Tengok, kalau dulu kerja baik pulih mereka lakukan tidaklah hari ini penghuni flat berhadapan dengan kesulitan.

Tapi tidak dilakukan kenapa? Sebab talk only no action.

Admin dalam hal seperti ini, memang sudah sedia maklum pun. Jangankan kawasan yang diwakili oleh pemimpin biasa yang tidak ada ketokohan seperti si Junz Wong dan beberapa lagi wakil rakyat parti Warisan, mampu menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh pengundi. Hata Presiden mereka sendiri pun gagal melakukannya.

Tengok apa berlaku di Semporna. Rumah penduduk Kampung Simunul di robohkan, alasannya tapak kampung itu nanti akan digunakan untuk membina premis Pelancongan. Begitu juga halnya dengan penduduk Kampung Bangau Bangau yang terbabit dengan kebakaran, sehingga saat akhir sebelum kerajaan Warisan di tumbangkan. Satu batang tiang pun gagal didirikan oleh Ketua Menteri Shafie Apdal pada ketika itu sebagai tanda komitmennya. Walhal semasa berkempen di Pilihan Raya Umum Ke 14, bukan main lagi. Sampai konok menitis air mata Presiden Warisan ketika berucap mengenang nasib penduduk atau mangsa kebakaran. Hemmm!. So no wonder lah.

Paling penting di sini kau Junz Wong, sebelum menuduh orang lain sebagai kejam, ambil dulu cermin tu. Supaya boleh menilai siapa sebenarnya yang kejam dan tidak bertanggungjawab. Adakah mereka sendiri atau kerajaan GRS yang berkerja secara sistematik.

Untuk makluman Projek membangun semula tapak rumah pangsa Tanjung Aru diluluskan oleh LPPB pada 29.10.2019 semasa Kerajaan Warisan memerintah. Tetapi kenapa pada ketika itu Junz Wong selaku ADUN Tanjung Aru tidak pula membantah malah meluluskan?

Satu lagi sebab kenapa rakyat Sabah wajib menguburkan Parti Warisan di pilihan raya umum yang akan datang. Kenapa tidak kalau hanya pandai menuding jari pada orang lain, walhal mereka sendiri telah diberikan peluang, tetapi gagal menunaikan tanggungjawab mereka selaku kerajaan negeri Sabah.