Senario 13hb Oktober Covid 19 – MKTP

  1. Pada hari ini. 13 Oktober 2020. pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di seluruh Negeri Sabah telah bermula untuk tempoh 14 hari. Kerajaan Negeri merayu supaya semua penduduk negeri ini mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) yang telah ditetapkan oleh Majlis Keselamalan Negara (MKN).
  2. Berdasarkan laporan Jabatan Kesihatan Negeri Sabah. sebanyak 443 kes baharu COVID-19 di Sabah dilaporkan pada hari ini. Seramai 2.970 pesakit sedang menerima rawatan di hospital seluruh Sabah. Seramai empat (4) orang meninggal dunia hari ini dan sejumlah 2,054 pesakit dilaporkan telah sembuh dan dibenarkan keluar hospital.
  3. Dalam tempoh PKPB. Kerajaan Persekutuan melalui Sidang Khas Majlis Keselamatan Negara pada hari ini telah memutuskan untuk membenarkan kegiatan berkaitan sektor ekonomi, industri dan perniagaan beroperasi dengan mematuhi SOP yang dikeluarkan oleh MKN. Sektor sektor yang dibenarkan beroperasi termasuklah sektor perikanan. perladangan dan pertanian.
  4. Masjid dan Surau sena rumah ibadah lain adalah ditutup. Walau bagaimanapun. laungan azan setiap waktu adalah dibenarkan.
  5. Semua aktiviti sukan, rekreasi, sosial dan budaya temasuk majlis perkahwinan adalah tidak dibenarkan.
  6. Keraiaan Persekutuan juga bersetuju menyalurkan peruntukan berjumlah RM 50 iula untuk membantu Kerajaan Negeri Sabah menangani penularan pandemik COVlD-1 9.
  1. Kerajaan Negeri sedang giat mengagihkan bantuan Bakul Makanan (food basket) kepada penduduk kampung-kampung yang diarah melaksanakan PKPD atau lockdown dan yang mana Ketua Isi Rumah (KIR) sedang menjalani kuarantin kendiri di rumah. Sehingga hari ini. sebanyak 12 813 bakul makanan telah diagihkan. Sebagai langkah untuk mengekang penularan COVlD-19 di Sabah. Kerajaan
  2. Negeri amat mengharapkan agar semua pihak dapa! mempertingkatkan usaha dan peranan masing-masing untuk memutuskan penularan jangkaan

COVID-19 di Negeri Sabah.

kitajagakna #stayhome #smysafe Sekian.

YB MENTERI KERAJAAN TEMPATAN & PERUMAHAN] MENTERI KEWANGAN 11

13 Oktober 2020

1 thoughts on “Senario 13hb Oktober Covid 19 – MKTP

Add yours

  1. Annaariff1972 πŸŒΊπŸ˜€πŸπŸπŸPNPPBM M'sia πŸŒΊπŸ’―πŸ‡²πŸ‡ΎπŸ†— berkata:

    yg ini Abg Masidi Manjun.. menteri KPKT Sabah.. kat S’gor.. KL dan Putrajaya pun di PKPD jugak.. diharapkan keseluruhan nya kita sebagai rakyat m’sia.. kita sama sama membantu krjn negeri mahupun persekutuan.. Lawan covid 19..dgn patuhi standard SOP KKM dan MKN yg akan mengumumkan apa saja pekara.. sesiapa bergejala seakan sakit tidak sembuh.. terus dapatkan rawatan perubatan di klinik atau hospital yg terdekat.. kita mesti saling membantu demi sifat kemanusiaan.. KM Hajiji sedang menjalani rawatan Covid19.. doakan agar cepat sembuh dan terhindar gejala covid19 dgn segera.. Aamiin ☺

    Liked by 1 person

Tinggalkan komen

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog di WordPress.com.

Atas ↑